Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Vervanger F-16: we moeten Europees denken. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240324)

Dadeemelee 7 september 2017 16:14

Vervanger F-16: we moeten Europees denken.
 
Nu heeft Dassault zich ook teruggetrokken omdat de aanbesteding op het lijf van de F-35 geschreven is (wat waarschijnlijk juist is).

Vroeger was ik voorstander van de F-35, maar in het licht van de verklaringen van Trump en de Brexit denk ik nu dat het beter is Europees te gaan en de Eurofighter of de Rafale te nemen.

Ook gezien de technische mankementen en design-flaws van de F-35.

Think European :)

Klein Licht 7 september 2017 16:18

Er bestaat al een draad in 'binnenland' over de keuze voor nieuwe gevechtsvliegtuigen

Dadeemelee 7 september 2017 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht (Bericht 8522680)
Er bestaat al een draad in 'binnenland' over de keuze voor nieuwe gevechtsvliegtuigen

Ik heb de laatste 6 maand op F-16 en gevechtsvliegtuigen gezocht en vind niks.

Betekent dat ook dat niemand nog nieuwe draden over de islam, immigratie en de NVA mag beginnen?

Het Oosten 7 september 2017 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8522677)
Nu heeft Dassault zich ook teruggetrokken omdat de aanbesteding op het lijf van de F-35 geschreven is (wat waarschijnlijk juist is).

Vroeger was ik voorstander van de F-35, maar in het licht van de verklaringen van Trump en de Brexit denk ik nu dat het beter is Europees te gaan en de Eurofighter of de Rafale te nemen.

Ook gezien de technische mankementen en design-flaws van de F-35.

Think European :)

Natuurlijk moeten we Europees kopen. Dat hadden we al lang moeten doen. De Franse Rafale is een zeer performant vliegtuig dat zeker de concurrentie op het slagveld aankan met het Amerikaanse, de F-35.

Helaas, volgens mij is alles doorgestoken kaart. De NVA-er Steven Vandeput weet al lang welk vliegtuig er zal worden gekocht: het Amerikaanse. Vandeput voert nu een hele komedie op en komt aandraven met aanbestedingen en dit en dat. Allemaal onzin uiteindelijk volgens mij.

Dadeemelee 7 september 2017 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht (Bericht 8522680)
Er bestaat al een draad in 'binnenland' over de keuze voor nieuwe gevechtsvliegtuigen

Oeps, ik zie het nu. Maar die De Crem had mij op het verkeerde spoor gezet. Leeft die mens nog? :oops:

Tavek 7 september 2017 17:48

Ik ben pro Europese defensieuitgaven....maar ik vrees dat de F35 superieur is aan zowat alle andere aanbiedingen.

De Eurofighter en Rafaele zijn 20 jaar oud.

Tavek 7 september 2017 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8522719)
Natuurlijk moeten we Europees kopen. Dat hadden we al lang moeten doen. De Franse Rafale is een zeer performant vliegtuig dat zeker de concurrentie op het slagveld aankan met het Amerikaanse, de F-35.

Helaas, volgens mij is alles doorgestoken kaart. De NVA-er Steven Vandeput weet al lang welk vliegtuig er zal worden gekocht: het Amerikaanse. Vandeput voert nu een hele komedie op en komt aandraven met aanbestedingen en dit en dat. Allemaal onzin uiteindelijk volgens mij.

Ik denk het niet.

Het Oosten 7 september 2017 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8522734)
Ik denk het niet.

Ik denk van wel.

http://bestfighter4canada.blogspot.b...vs-rafale.html


Citaat:

Final result:

Air-to-ground: F-35 = 1 - Rafale = 3

Air-to-air: F-35 = 1 - Rafale = 3

Versatility/Logistics: F-35 = 1 - Rafale = 2




Final Result: F-35 = 3 - Rafale = 8

korvo 7 september 2017 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8522750)

Tavek heeft gelijk. Ik heb de materie van zeer dichtbij gevolgd en heb mijn mening ter zake ook moeten bijstellen. Met alle respect: Bestfighter4canada is een hobbysite van een amateur.

@mod: deze draad toevoegen aan de andere draad over gevechtsvliegtuigen?

Het Oosten 7 september 2017 20:48

W
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door korvo (Bericht 8522806)
Tavek heeft gelijk. Ik heb de materie van zeer dichtbij gevolgd en heb mijn mening ter zake ook moeten bijstellen. Met alle respect: Bestfighter4canada is een hobbysite van een amateur.

@mod: deze draad toevoegen aan de andere draad over gevechtsvliegtuigen?

Laten we dan een testpiloot van een F-35 Joint Strike Fighter zelf aan het woord laten.

https://medium.com/war-is-boring/tes...ht-cdb9d11a875

Nr.10 7 september 2017 20:52

Denk Continentaal Europees.

korvo 7 september 2017 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8522823)
Laten we dan een testpiloot van een F-35 Joint Strike Fighter zelf aan het woord laten.

https://medium.com/war-is-boring/tes...ht-cdb9d11a875

Dat blijkt ondertussen wel best mee te vallen. Spreek er eens met forumlid JeeBee over; ook piloot.

Het Oosten 7 september 2017 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door korvo (Bericht 8522871)
Dat blijkt ondertussen wel best mee te vallen. Spreek er eens met forumlid JeeBee over; ook piloot.

Misschien. Alleen , JeeBee is geen testpiloot van een F-35. En die laatste , die kan het echt weten. Want een testpiloot test een nieuw vliegtuig grondig uit in al zijn aspecten.

maddox 7 september 2017 23:46

De Rafale is zeker geen slecht toestel. Het heeft dan ook niet de pretentie om 37 dingen tegelijk willen doen.

De F35 wil tegelijk een F15E Strike Eagle, Harrier en A10 met de Stealth van een F117 Nighthawk zijn.

Vergelijk die 2 toestellen maar met een normale Main Gauche


en een extreem Zwitsers zakmes.

Tavek 7 september 2017 23:49

Een F35 ziet de tegenstander voordat hij u ziet.

Game over.

maddox 8 september 2017 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8522905)
Een F35 ziet de tegenstander voordat hij u ziet.

Game over.

Kan goed zijn. Maar hoeveel Rafales kost een F35?

Het Oosten 8 september 2017 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8522905)
Een F35 ziet de tegenstander voordat hij u ziet.

Game over.

Maar wanneer een F-35 plots aangevallen wordt, is hij de pineut. Hij is niet wendbaar genoeg, ook te traag, en een vogel voor de kat voor zijn vijanden. Tenminste, dat meent een testpiloot van het vliegtuig:

In the end, the F-35 — the only new fighter jet that America and most of its allies are developing — is demonstrably inferior in a dogfight with the F-16, which the U.S. Air Force first acquired in the late 1970s.

Kortom, het nieuwe Amerikaanse vliegtuig valt goed tegen en is bovendien peperduur.

korvo 8 september 2017 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8523047)
Maar wanneer een F-35 plots aangevallen wordt, is hij de pineut. Hij is niet wendbaar genoeg, ook te traag, en een vogel voor de kat voor zijn vijanden. Tenminste, dat meent een testpiloot van het vliegtuig:

In the end, the F-35 — the only new fighter jet that America and most of its allies are developing — is demonstrably inferior in a dogfight with the F-16, which the U.S. Air Force first acquired in the late 1970s.

Kortom, het nieuwe Amerikaanse vliegtuig valt goed tegen en is bovendien peperduur.

Kijk; dat zit allemaal niet zo eenvoudig in elkaar weet u. Recent werd het door u vermelde artikel flink tegengesproken:
https://theaviationist.com/2016/03/0...-hand-account/
Het betreft hier een Noorse pilot die zelf F-16 heeft gevlogen.
"For now my conclusion is that this is an airplane that allows me to be more forward and aggressive than I could ever be in an F-16," Hanche wrote. "So how does the F-35 behave in a dogfight? ... To sum it up, my experience so far is that the F-35 makes it easier for me to maintain the offensive role, and it provides me more opportunities to effectively employ weapons at my opponent."
https://www.defensenews.com/air/2016...ghting-report/

Peperduur zegt u? Waar heeft u het over? Recurring fly away cost? Systeemkost?

Om te besluiten:
"So forget the question of whether the F-35 should expect to engage in close-in aerial combat or whether this specific test report should carry any weight. If the Joint Strike Fighter is ever going to be good at anything, dogfighting or otherwise, it will require a cadre of professionals who are “proficient in developed tactics.”
http://breakingdefense.com/2015/07/w...-think-pilots/

Ik heb professionals gesproken (noorder- en westerburen) die kort bij het programma staan; ik heb mijn mening moeten bijstellen.

Dadeemelee 8 september 2017 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8522901)
De Rafale is zeker geen slecht toestel. Het heeft dan ook niet de pretentie om 37 dingen tegelijk willen doen.

De F35 wil tegelijk een F15E Strike Eagle, Harrier en A10 met de Stealth van een F117 Nighthawk zijn.

Vergelijk die 2 toestellen maar met een normale Main Gauche


en een extreem Zwitsers zakmes.

Dat is blijkbaar hét probleem. Goed voor alles, maar niet goed genoeg.

Het Oosten 8 september 2017 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8522913)
Kan goed zijn. Maar hoeveel Rafales kost een F35?

JFS: 81.780.000 per stuk.
Rafale:64.000.000 per stuk.
Super Hornet (die ook niet slecht presteert,maar toch beperkingen heeft):52.250.000 per stuk.

(Dat zijn schattingen)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be