Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaanderen en Nederland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=235606)

cato 11 mei 2017 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 8446849)
Nu alleen nog Brussel en Vlaanderen in Frankrijk volledig heroveren! Kan gemakkelijk, Nederlands is de mooiste taal van de wereld!

Vlaanderen is genoeg.
Frankrijk krijgt Wallonië en Brussel is voor de EU.
De christen-democraten in het parlement willen het reizend circus afschaffen.
Als compensatie krijgt Parijs nog een EU bureau uit Londen.

cato 11 mei 2017 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 8446849)
Nu alleen nog Brussel en Vlaanderen in Frankrijk volledig heroveren! Kan gemakkelijk, Nederlands is de mooiste taal van de wereld!

Vlaanderen is genoeg.
Frankrijk krijgt Wallonië en Brussel is voor de EU.
De christen-democraten in het parlement willen het reizend circus afschaffen.
Als compensatie krijgt Parijs nog een EU bureau uit Londen.

Jan van den Berghe 11 mei 2017 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8447203)
Vlaanderen is genoeg.
Frankrijk krijgt Wallonië en Brussel is voor de EU.
De christen-democraten in het parlement willen het reizend circus afschaffen.
Als compensatie krijgt Parijs nog een EU bureau uit Londen.

De Walen hebben helemaal geen zin om naar Frankrijk te gaan. Gelieve daar dus rekening mee te houden.

Jacob Van Artevelde 11 mei 2017 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8447648)
De Walen hebben helemaal geen zin om naar Frankrijk te gaan. Gelieve daar dus rekening mee te houden.

Korrektie:Nu misschiebn niet. Maar na een Vlaamse onafhankelijkheid, of de realisatie van Dietsland misschien wel......

Jan van den Berghe 11 mei 2017 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8447779)
Korrektie:Nu misschiebn niet. Maar na een Vlaamse onafhankelijkheid, of de realisatie van Dietsland misschien wel......

Ik zie de Walen nog eerder deel uitmaken van een confederaal "Dietsland" dan van een unitaire Frankrijk waar ze als uithoek niets meer te zeggen zullen hebben.

Jacob Van Artevelde 11 mei 2017 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8447787)
Ik zie de Walen nog eerder deel uitmaken van een confederaal "Dietsland" dan van een unitaire Frankrijk waar ze als uithoek niets meer te zeggen zullen hebben.

Korrektie: Van een konfederale herenigde Nederlanden waarvan Dietsland slechts 1 deelstaat zou zijn. Dietsland is uiteraard waar men Diets spreekt. ;-)

Vergeet echter niet wat ze vieren in september en dat zowel als feestdag van het Waalse Gewest als van de Franstalige Gemeenschap........!

Jan van den Berghe 11 mei 2017 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8447836)
Korrektie: Van een konfederale herenigde Nederlanden. Dietsland is uiteraard waar men Diets spreekt. ;-)

Vergeet echter niet wat ze vieren in september en dat zowel als feestdag van het Waalse Gewest als van de Franstalige Gemeenschap........!

Och ja, dat is een feest dat geen enkele binding heeft met de beleving van de doorsnee Waal. In tegenstelling tot de Vlaamse feestdag sluit het niet aan bij een beleving die al eerder bestond.

Jacob Van Artevelde 11 mei 2017 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8447840)
Och ja, dat is een feest dat geen enkele binding heeft met de beleving van de doorsnee Waal. In tegenstelling tot de Vlaamse feestdag sluit het niet aan bij een beleving die al eerder bestond.

Goed en wel, dat mag dan een feestdag zijn ingesteld door de politiekers, maar net de poltiekers zullen verantwoordelijk zijn voor een hertekening der grenzen, en niet Jean met de Claque.

Jacob Van Artevelde 11 mei 2017 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8447204)
Frankrijk krijgt Wallonië en Brussel is voor de EU.

Waanzin in het kwadraat, want:

Het EU-parlement zal nooit de taak en bevoegdheid op zich halen een stad te besturen.

Dergelijke uitspraken, waarbij men enkel meewarig kan hoofdschudden, onderstrepen op pijnlijke wijze het belang van het geschiedenisvak.
Want ga nu toch eens na:
Waarom moeten de Frans imperialisten postuum nog eens een slag thuishalen ?
http://forum.politics.be/showthread....me#post6523523

Is Frankrijk nog met niet genoeg aan de haal gegaan ?
https://fr.wikipedia.org/wiki/Format...A9tropolitaine

https://upload.wikimedia.org/wikiped...1947_small.gif

Jan van den Berghe 11 mei 2017 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8447849)
Goed en wel, dat mag dan een feestdag zijn ingesteld door de politiekers, maar net de poltiekers zullen verantwoordelijk zijn voor een hertekening der grenzen, en niet Jean met de Claque.

En die politici voelen niets om op te gaan in een zee van anonimiteit van de Franse republiek.

Jacob Van Artevelde 11 mei 2017 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8447868)
En die politici voelen niets om op te gaan in een zee van anonimiteit van de Franse republiek.

Dat weet ik niet; wat ik wel weet is dat ze de scheiding der Nederlanden hebben verheven tot feestdag.
Het lijkt mij dus uit den boze dat ze daarmee "nog eerder willen herenigd worden" zoals ge beweerde.

Stemt het trouwens niet tot nadenken dat ze toch ook de nederlaag van Napoleon hadden kunnen uitroepen tot feestdag, maar dat hebben ze toch maar mooi NIET gedaan!
En de Franstalige gemeenschap doet daarmee haar naam alle eer aan:
De Belgische revolutie was een klinkende overwinning voor de Francité en een rechtevenredige nederlaag voor de Nederlandstaligheid.
Waterloo was echter de grootste nederlaag ooit voor diezelfde Francite.
(Ge moet niet verder kijken dan mijn vorige post om te zien hoe de grenzen van de Francité er zouden zijn uitgezien, als ze in 1815 de Fransen niet terug in hun kot hadden gejaagd. !)

Jan van den Berghe 11 mei 2017 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8447884)
Dat weet ik niet; wat ik wel weet is dat ze de scheiding der Nederlanden hebben verheven tot feestdag.
Het lijkt mij dus uit den boze dat ze daarmee "nog eerder willen herenigd worden" zoals ge beweerde.

Mij niet, omdat de Walen geen binding voelen met de Franse staat. Laatst was ik in Bon-Secours en vernam dat ze daar een heel duidelijke scheiding maken tussen de enen en de anderen. De gemeenschappelijke taal (en vaak ook dialect) zorgt er niet voor dat ze van enige verbondenheid uitgaan.

Jacob Van Artevelde 11 mei 2017 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8447894)
Mij niet, omdat de Walen geen binding voelen met de Franse staat. Laatst was ik in Bon-Secours en vernam dat ze daar een heel duidelijke scheiding maken tussen de enen en de anderen. De gemeenschappelijke taal (en vaak ook dialect) zorgt er niet voor dat ze van enige verbondenheid uitgaan.

Tja, maar hoe "groot", en hoe representatief was uw "rondvraag" dan wel ???

En die "aan de andere zijde", die zijn nog maar pakweg 350 jaar Fransen.
Dat zijn opgeteld niet zo heel veel mensenlevens...

Jacob Van Artevelde 11 mei 2017 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8447894)
Mij niet, omdat de Walen geen binding voelen met de Franse staat. Laatst was ik in Bon-Secours en vernam dat ze daar een heel duidelijke scheiding maken tussen de enen en de anderen. De gemeenschappelijke taal (en vaak ook dialect) zorgt er niet voor dat ze van enige verbondenheid uitgaan.

Waarin verschillen ze dan wel ?

Jan van den Berghe 11 mei 2017 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8447898)
Tja, maar hoe "groot", en hoe representatief was uw "rondvraag" dan wel ???

En die "aan de andere zijde", die zijn nog maar pakweg 350 jaar Fransen.
Dat zijn opgeteld niet zo heel veel mensenlevens...

Hoeveel jaar is Grossenich al Duits? Wel, probeer maar eens in dat dorpje iemand onder de Duitse inwoners te vinden die zich niet Duits voelt.

Jan van den Berghe 11 mei 2017 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8447901)
Waarin verschillen ze dan wel ?

Nationaliteit en identiteit. De enen zijn Fransen en voelen zich ook zo; de anderen Belgen/Walen en voelen zich ook zo.

Jacob Van Artevelde 11 mei 2017 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8447908)
Hoeveel jaar is Grossenich al Duits? Wel, probeer maar eens in dat dorpje iemand onder de Duitse inwoners te vinden die zich niet Duits voelt.

Als zelfs googlemaps Grossenich niet kent, hoe zou ik daar dan iemand moeten kunnen vinden...?;-)

Maar goed, zoals ik hier reeds zo vaak stelde, zoiets is niet voelbaar, maar wel weetbaar, en daar wringt nu net het schoentje. De mensen kennen hun roots niet en men maakt ze wijs wat men wil.

Deel de personeelsleden in in teams, zoals dat nu bij de overheid gebeurt, en geef elk team een logo, vlag of kleur en men staat ervan verbaasd hoe snel men zich met een kudde identificeert.
Niets is zo kneedbaar en maakbaar door de machthebbers dan een nationaal gevoel. IK wéét dat ik geen Belg ben wat dat is een neologisme van in de Franse tijd, dat aan mijn voorouders werd opgedrongen, maar maak dat maar eens een rodeduivelsupporter wijs.

Jacob Van Artevelde 11 mei 2017 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8447910)
Nationaliteit en identiteit. De enen zijn Fransen en voelen zich ook zo; de anderen Belgen/Walen en voelen zich ook zo.

Ze voelen niets, ze hebben zich dat laten wijsmaken en ze hebben dat geslikt. De lucht en de grond voelt bij enen niet anders aan dan bij de anderen.

Jan van den Berghe 12 mei 2017 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8447915)
Ze voelen niets, ze hebben zich dat laten wijsmaken en ze hebben dat geslikt. De lucht en de grond voelt bij enen niet anders aan dan bij de anderen.

Gevaarlijke stelling. Dan is uw eigen identiteit er ook een die het gevolg van culturele determinatie of door individuele keuze.

Jan van den Berghe 12 mei 2017 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8447913)
Maar goed, zoals ik hier reeds zo vaak stelde, zoiets is niet voelbaar, maar wel weetbaar, en daar wringt nu net het schoentje. De mensen kennen hun roots niet en men maakt ze wijs wat men wil.

Deel de personeelsleden in in teams, zoals dat nu bij de overheid gebeurt, en geef elk team een logo, vlag of kleur en men staat ervan verbaasd hoe snel men zich met een kudde identificeert.
Niets is zo kneedbaar en maakbaar door de machthebbers dan een nationaal gevoel. IK wéét dat ik geen Belg ben wat dat is een neologisme van in de Franse tijd, dat aan mijn voorouders werd opgedrongen, maar maak dat maar eens een rodeduivelsupporter wijs.

U beseft toch dat u hier een tegenspraak neerpoot?! Kneedbaar, maar blijkbaar stelt u tegelijkertijd dat u dan toch niet kneedbaar bent...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be