Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   SABAM: serieus of dievenbende? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237465)

omaplop 20 februari 2017 14:09

SABAM: serieus of dievenbende?
 
Ik dacht altijd dat Sabam bedoeld was om auteurs die bij hen lid. zijn te vergoeden. De laatste maanden echter krijgen wij reeds de facturen op voorhand zonder dat ze weten wat werd gespeeld.

Wij hebben hier een kleine culturele kring die probeert twee keer per jaar groepen uit de omgeving te laten optreden. We hebben zeer weinig in onze kas en vermits we een kleine gemeente zijn is de opkomst heel gering.

We werken meer met verlies dan met winst. De rekeningen van Sabam wegen dan ook zwaar en duwen ons dieper in het rood.

Mijn vraag is eigenlijk ' hoe kan sabam op voorhand een factuur sturen zonder dat ze weten of er auteursrechten moeten worden betaald?

maddox 20 februari 2017 14:56

Vereniging opheffen. da's de enige manier om aan Sabam te ontkomen.

En ja, het is gelegaliseerde diefstal.

Want de leden, alleen enkelen zien een echte vergoeding, de anderen worden afgescheept met een uitleg vankustmenkloten.
In de stijl van "na aftrek van vaste kosten is het bedrag van de bijdragen voor uw werken nog niet voldoende om uitbetaald te worden"

pajoske 23 februari 2017 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 8384861)
Ik dacht altijd dat Sabam bedoeld was om auteurs die bij hen lid. zijn te vergoeden. De laatste maanden echter krijgen wij reeds de facturen op voorhand zonder dat ze weten wat werd gespeeld.

Wij hebben hier een kleine culturele kring die probeert twee keer per jaar groepen uit de omgeving te laten optreden. We hebben zeer weinig in onze kas en vermits we een kleine gemeente zijn is de opkomst heel gering.

We werken meer met verlies dan met winst. De rekeningen van Sabam wegen dan ook zwaar en duwen ons dieper in het rood.

Mijn vraag is eigenlijk ' hoe kan sabam op voorhand een factuur sturen zonder dat ze weten of er auteursrechten moeten worden betaald?

Er is eens één uitspraak geweest van een Waalse rechter die SABAM de verplichting oplegde om zelf aan te tonen dat de inrichters muziek speelden van bij SABAM aangesloten leden.
SABAM=gelegaliseerde diefstal.

Maar bijna elke vereniging betaalt uit schrik.

Als die groepen uit de omgeving eigen muziek spelen en niet aangesloten zijn bij SABAM, heeft SABAM niks te zeggen.

Het resultaat van dit beleid is dat vele verenigingen er de brui aan geven. Het is niet plezant om leden urenlang te laten werken terwijl SABAM met het grootste deel van de opbrengst gaat lopen. Terwijl de vereniging tevreden moet zijn met de restjes, een paar euro.

PS die leden (componisten) van SABAM zien meestal pas jaren later het geld waarop ze recht hebben.

DewareJakob 23 februari 2017 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8387836)
Er is eens één uitspraak geweest van een Waalse rechter die SABAM de verplichting oplegde om zelf aan te tonen dat de inrichters muziek speelden van bij SABAM aangesloten leden.
SABAM=gelegaliseerde diefstal.

Maar bijna elke vereniging betaalt uit schrik.

Als die groepen uit de omgeving eigen muziek spelen en niet aangesloten zijn bij SABAM, heeft SABAM niks te zeggen.

Het resultaat van dit beleid is dat vele verenigingen er de brui aan geven. Het is niet plezant om leden urenlang te laten werken terwijl SABAM met het grootste deel van de opbrengst gaat lopen. Terwijl de vereniging tevreden moet zijn met de restjes, een paar euro.

PS die leden (componisten) van SABAM zien meestal pas jaren later het geld waarop ze recht hebben.

Dat ik u ooit nog kan gelijk geven, maak dat mee...;-)

omaplop 23 februari 2017 15:44

Toppunt is dan nog dat ze boete vragen omdat we zgz geen toelating hebben aangevraagd, alhoewel ik steeds ons semesterprogramma opstuur en dan bovendien nog apart per mail verwittig.

Dit is echt niet meer serieus , maar gewoon bedrog!

De schoofzak 23 februari 2017 15:57

Een en ander draait in onze maatschappij omtrent auteursrechten.

Dit gezegd zijnde, is dat ongeveer het enige dat ik er van af weet.

Ik heb ook al het begrip 'billijke vergoeding' horen vallen. Toen ik in het bestuur van een damesvolleybalclub zat. Daar werd al eens een airke in de sporthal gedraaid, als de meisjes zich presenteerden, tijdens de pauzes van de wedstrijden, het opkomen van de sponsor van een wedstrijdbal en dies meer.
Dat was dus een kleine forfaitaire vergoeding, ter beloning van de muzikanten wiens cd's wij afspeelden, alhoewel wij die cd's slechts gekocht hadden "voor eigen en huiselijk gebruik".

Tsja, dat is dus een onderdeel van onze Westerse culturele beschaving.

Ge kunt daar over reutelen, maar ge gaat daar niet veel beweging in krijgen. En als ge foefelt, riskeert ge wel eens aan het kortste eind te trekken.
Dus: mee leren leven. En al zeker als ge uzelf "cultureel kringske" wilt noemen.

.

omaplop 23 februari 2017 19:35

Debillijke vergoeding heeft hier niets mee te maken. Trouwens die wordt door de gemeente betaald en wij hangen af van de gemeente, maar zijn een vzw.

reservespeler 23 februari 2017 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 8387984)
Toppunt is dan nog dat ze boete vragen omdat we zgz geen toelating hebben aangevraagd, alhoewel ik steeds ons semesterprogramma opstuur en dan bovendien nog apart per mail verwittig.

Dit is echt niet meer serieus , maar gewoon bedrog!

Dat is geen boete.
Als je op voorhand SABAM aanvraagt krijg je korting.
Je moet dit doen via de site van SABAM, de medewerkers helpen je eventueel.

Belangrijkste criteria zijn:
  • De beschikbare oppervlakte
  • De toegangsprijs
  • De prijzen van de consumpties

Je moet dan een forfaitaire vergoeding betalen, je kan die achteraf nog betwisten indien je organisatie minder opbracht. Je moet dan de effectieve cijfers doorgeven:
  • Aantal deelnemers
  • Opbrengst consumptiebonnen
  • Kosten voor DJ
  • Kosten voor ingrediënten

Als de opbrengst aanmerkelijk minder is, betaal je ook veel minder.


Ik ben absoluut geen fan van SABAM, maar als vereniging kan je niet anders dan je in regel stellen.

reservespeler 23 februari 2017 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8388001)
Een en ander draait in onze maatschappij omtrent auteursrechten.

Dit gezegd zijnde, is dat ongeveer het enige dat ik er van af weet.

Ik heb ook al het begrip 'billijke vergoeding' horen vallen. Toen ik in het bestuur van een damesvolleybalclub zat. Daar werd al eens een airke in de sporthal gedraaid, als de meisjes zich presenteerden, tijdens de pauzes van de wedstrijden, het opkomen van de sponsor van een wedstrijdbal en dies meer.
Dat was dus een kleine forfaitaire vergoeding, ter beloning van de muzikanten wiens cd's wij afspeelden, alhoewel wij die cd's slechts gekocht hadden "voor eigen en huiselijk gebruik".

Tsja, dat is dus een onderdeel van onze Westerse culturele beschaving.

Ge kunt daar over reutelen, maar ge gaat daar niet veel beweging in krijgen. En als ge foefelt, riskeert ge wel eens aan het kortste eind te trekken.
Dus: mee leren leven. En al zeker als ge uzelf "cultureel kringske" wilt noemen.

.

Ik kocht een kopieerapparaat.
Omdat de machine 35 kopies per minuut kan maken, moest ik iets meer dan 200 euro auteursrechten betalen.
Is dat normaal?

Je koopt CD's om data op te slaan, je betaald daarbij een klein gedeelte auteursrechten.
Is dat normaal?

Je koopt een USB stick ...

De schoofzak 23 februari 2017 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8388260)
Ik kocht een kopieerapparaat.
Omdat de machine 35 kopies per minuut kan maken, moest ik iets meer dan 200 euro auteursrechten betalen.
Is dat normaal?

Je koopt CD's om data op te slaan, je betaald daarbij een klein gedeelte auteursrechten.
Is dat nor.maal?

Je koopt een USB stick ...

Ik herinner me van die data-cd's en aanverwante, dat dit opgenomen is in de wet. (via wet, gestemd in het parlement, of via een kb, die gebaseerd is op een wet).
Dus ja: dat is normaal. Zo gaat dat in een democratie.

En die 'belasting' zal blijven bestaan, tot ze via eenzelfde wettelijke beslissing, afgeschaft wordt.

Zie jij actueel één partij die pleit voor een afschaffing ?

.

pajoske 24 februari 2017 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8388355)
Ik herinner me van die data-cd's en aanverwante, dat dit opgenomen is in de wet. (via wet, gestemd in het parlement, of via een kb, die gebaseerd is op een wet).
Dus ja: dat is normaal. Zo gaat dat in een democratie.

En die 'belasting' zal blijven bestaan, tot ze via eenzelfde wettelijke beslissing, afgeschaft wordt.

Zie jij actueel één partij die pleit voor een afschaffing ?


.

Ja

Citaat:

Wat besliste het Europees Hof nu?
Maar ondertussen zou dat moeten afgeschaft zijn. Hebt gij daar al iets van vernomen?

bron: http://www.unizo.be/advies/u-heeft-e...rvergoeding-nu

robert t 26 februari 2017 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8388257)
Dat is geen boete.
Als je op voorhand SABAM aanvraagt krijg je korting.
Je moet dit doen via de site van SABAM, de medewerkers helpen je eventueel.

Belangrijkste criteria zijn:
  • De beschikbare oppervlakte
  • De toegangsprijs
  • De prijzen van de consumpties

Je moet dan een forfaitaire vergoeding betalen, je kan die achteraf nog betwisten indien je organisatie minder opbracht. Je moet dan de effectieve cijfers doorgeven:
  • Aantal deelnemers
  • Opbrengst consumptiebonnen
  • Kosten voor DJ
  • Kosten voor ingrediënten

Als de opbrengst aanmerkelijk minder is, betaal je ook veel minder.


Ik ben absoluut geen fan van SABAM, maar als vereniging kan je niet anders dan je in regel stellen.

Jij bent de enige die hier objectief is t.o.v. de belgische auteursmaatschappij. De rest weet van toeten noch blazen en verkondigt halve waarheden tot volledige leugens.

Ik kan het weten, ik heb er bijna 40 jaar gewerkt.

maddox 26 februari 2017 21:09

Daarom dat firma's controleurs over de vloer krijgen en SABAM mogen betalen omdat er iemand een hoofdtelefoon draagt....

Of omdat de moederfirma van CNN CNN op de flatsreens in de lobby liet spelen. Die trouwens mede daardoor de Belgische tak van hun financiële afdeling heeft verkocht aan Arval....

Daarom dat een Belgische band al 8 jaar op de royalties van hun eerste CD mag wachten...


Natuurlijk, dat zijn allemaal leugens van de mensen die het beweren meegemaakt te hebben, en de rekening mochten betalen, of geld nooit ontvangen te hebben.

En natuurlijk, het grapje bij Werchter in 2010... TV in de tuin en SABAM komt geld eisen omdat voorbijgangers mee hadden gekeken naar het kampioenschap voetbal....

reservespeler 27 februari 2017 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8390829)
Daarom dat firma's controleurs over de vloer krijgen en SABAM mogen betalen omdat er iemand een hoofdtelefoon draagt....

Of omdat de moederfirma van CNN CNN op de flatsreens in de lobby liet spelen. Die trouwens mede daardoor de Belgische tak van hun financiële afdeling heeft verkocht aan Arval....

Daarom dat een Belgische band al 8 jaar op de royalties van hun eerste CD mag wachten...


Natuurlijk, dat zijn allemaal leugens van de mensen die het beweren meegemaakt te hebben, en de rekening mochten betalen, of geld nooit ontvangen te hebben.

En natuurlijk, het grapje bij Werchter in 2010... TV in de tuin en SABAM komt geld eisen omdat voorbijgangers mee hadden gekeken naar het kampioenschap voetbal....

Ik ben geen verdediger van SABAM, laat dit duidelijk wezen.

omaplop 27 februari 2017 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 8390689)
Jij bent de enige die hier objectief is t.o.v. de belgische auteursmaatschappij. De rest weet van toeten noch blazen en verkondigt halve waarheden tot volledige leugens.

Ik kan het weten, ik heb er bijna 40 jaar gewerkt.

Leg dan eens uit wat we moeten doen. Je zou er ons veel plezier mee doen.
Weet dat het bestuur soms de bar runt voor de gemeente om wat geld in het laatje te krijgen ;

ViveLaBelgique 27 februari 2017 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8389021)
Ja



Maar ondertussen zou dat moeten afgeschaft zijn. Hebt gij daar al iets van vernomen?

bron: http://www.unizo.be/advies/u-heeft-e...rvergoeding-nu

Reprobel is afgeschaft, auvibel nog niet.

Pandareus 27 februari 2017 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8390829)
Daarom dat firma's controleurs over de vloer krijgen en SABAM mogen betalen omdat er iemand een hoofdtelefoon draagt....

Of omdat de moederfirma van CNN CNN op de flatsreens in de lobby liet spelen. Die trouwens mede daardoor de Belgische tak van hun financiële afdeling heeft verkocht aan Arval....

Daarom dat een Belgische band al 8 jaar op de royalties van hun eerste CD mag wachten...


Natuurlijk, dat zijn allemaal leugens van de mensen die het beweren meegemaakt te hebben, en de rekening mochten betalen, of geld nooit ontvangen te hebben.

En natuurlijk, het grapje bij Werchter in 2010... TV in de tuin en SABAM komt geld eisen omdat voorbijgangers mee hadden gekeken naar het kampioenschap voetbal....


Zelfs de Luikse afdeling van de PS zou kunnen cursus "extorsie & flessentrekkerij" gaan volgen bij Sabam. Financiële pooiers van het grofste soort.

robert t 27 februari 2017 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 8391238)
Leg dan eens uit wat we moeten doen. Je zou er ons veel plezier mee doen.
Weet dat het bestuur soms de bar runt voor de gemeente om wat geld in het laatje te krijgen ;

Toegegeven dat jouw specifiek geval zich een beetje in een ook voor mij grijze zonde bevindt. Ikzelf ben er al 20 jaar weg en er is inmiddels veel veranderd in de maatschappij.

Ik zal jouw zaak doorspelen aan mijn zoon die er onderdirecteur is. Wanneer de zaak onderzocht is kom ik erop terug.

strijkijzer 28 februari 2017 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 8391654)
Toegegeven dat jouw specifiek geval zich een beetje in een ook voor mij grijze zonde bevindt. Ikzelf ben er al 20 jaar weg en er is inmiddels veel veranderd in de maatschappij.

Ik zal jouw zaak doorspelen aan mijn zoon die er onderdirecteur is. Wanneer de zaak onderzocht is kom ik erop terug.

Sabam is een familiebedrijf ?

IanVD 28 februari 2017 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8388257)
Dat is geen boete.
Als je op voorhand SABAM aanvraagt krijg je korting.
Je moet dit doen via de site van SABAM, de medewerkers helpen je eventueel.

Belangrijkste criteria zijn:
  • De beschikbare oppervlakte
  • De toegangsprijs
  • De prijzen van de consumpties
...

Dat is net wat zoveel afkeer teweegbrengt bij Sabam, die missende criteria: is de gedraaide muziek/artiest vertegenwoordigd door Sabam.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be