Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Hybride elektrische auto's zijn boerenbedrog. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240042)

Dadeemelee 11 augustus 2017 19:19

Hybride elektrische auto's zijn boerenbedrog.
 
Ik maak deze draad eigenlijk omwille van de Volvo draad.

Ze gaan van al hun modellen een hybride versie maken. Dat is uiteraard flauwekul. Porsche ea maken ook al van dergelijke dingen die 99% van de tijd op benzine of diesel rijden.

Ik zou hybrides met een te krachtige benzine/dieselmotor (max 40pk) gewoon als niet-elektrische auto's katalogeren.

dpg 11 augustus 2017 20:06

http://x-engineer.org/automotive-eng...architectures/


Dadeemelee 11 augustus 2017 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8506446)

En die 3.0 tfsi heeft een vermogen van 40 pk ;)

Inderdaad, dat zijn gewoon ICE auto's met een elektrische boost.

dpg 11 augustus 2017 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8506456)
En die 3.0 tfsi heeft een vermogen van 40 pk ;)

Inderdaad, dat zijn gewoon ICE auto's met een elektrische boost.

Als je ziet hoeveel aandacht Volvo kreeg dan weet je dat hun PR-stunt praatjes het gewenste effect hadden ook al was het gebakken lucht.

De invoering van deze technologie gaat ook gebruikt worden om de komende diesel emissie-normen te halen en zo is iedereen weer blij.

De schoofzak 11 augustus 2017 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8506425)
Ik maak deze draad eigenlijk omwille van de Volvo draad.

Ze gaan van al hun modellen een hybride versie maken. Dat is uiteraard flauwekul. Porsche ea maken ook al van dergelijke dingen die 99% van de tijd op benzine of diesel rijden.

Ik zou hybrides met een te krachtige benzine/dieselmotor (max 40pk) gewoon als niet-elektrische auto's katalogeren.

Je moet niet zozeer kijken naar de grootte of kracht van de fossiele brandstofmotor, maar wel naar de autonomie van de batterij, ofte het aantal kilometers dat die kan doen.

Toch zijn kleinere batterijen ook niet zonder enig belang. Ze kunnen de remenergie recupereren en assisteren bij nuttige momenten, waardoor zuiniger gereden kan worden.

Ik heb al een paar keer gezegd dat ik op het punt stond om een mitsubishi outlander stekkerhybride te kopen.
Die wou ik 's nachts aan de stekker leggen, zodat als de batterij vol zou zijn, ik er toch een 60 km mee kon rijden.
De 2000 cc benzinemotor moest helpen bij langere afstanden, bij snelheden boven 55 per uur en bij het zwaardere werk (trekken van aanhanger).

Tuurlijk heb jij het over die wantoestanden die in de pers kwamen, met die extreme luxewagens.
Maar je hebt toch ook gelezen dat die er uit gebonjourd zijn. Uit het voordelig fiscaal statuut bedoel ik dan.

Dadeemelee 11 augustus 2017 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8506467)
Je moet niet zozeer kijken naar de grootte of kracht van de fossiele brandstofmotor, maar wel naar de autonomie van de batterij, ofte het aantal kilometers dat die kan doen.

Toch zijn kleinere batterijen ook niet zonder enig belang. Ze kunnen de remenergie recupereren en assisteren bij nuttige momenten, waardoor zuiniger gereden kan worden.

Ik heb al een paar keer gezegd dat ik op het punt stond om een mitsubishi outlander stekkerhybride te kopen.
Die wou ik 's nachts aan de stekker leggen, zodat als de batterij vol zou zijn, ik er toch een 60 km mee kon rijden.
De 2000 cc benzinemotor moest helpen bij langere afstanden, bij snelheden boven 55 per uur en bij het zwaardere werk (trekken van aanhanger).

Tuurlijk heb jij het over die wantoestanden die in de pers kwamen, met die extreme luxewagens.
Maar je hebt toch ook gelezen dat die er uit gebonjourd zijn. Uit het voordelig fiscaal statuut bedoel ik dan.

Niet enkel de extreme luxewagens. Je moet onderscheid maken tussen:

1) een ICE met elektrische hulpmotor
2) een elektrische auto met ICE hulpmotor

Die tweede categorie is volgens mij iets dat momenteel praktische niet bestaat. De meeste hybriden zijn auto's met minimum 80 pk waar je gerust die elektrische motor kan weglaten en die praktisch ook geen lager verbruik hebben. Dat zijn niet alleen die exoten.

Ik zou liever meer hybiden zien met een goede electrische autonomie (>200 echte km) met een hulpmotortje (max 40pk) dat in gang schiet als de electriciteit op is.

Tavek 11 augustus 2017 21:18

Ik ben blij dat je dat inziet.

Tavek 11 augustus 2017 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8506488)
Niet enkel de extreme luxewagens. Je moet onderscheid maken tussen:

1) een ICE met elektrische hulpmotor
2) een elektrische auto met ICE hulpmotor

Die tweede categorie is volgens mij iets dat momenteel praktische niet bestaat. De meeste hybriden zijn auto's met minimum 80 pk waar je gerust die elektrische motor kan weglaten en die praktisch ook geen lager verbruik hebben. Dat zijn niet alleen die exoten.

Ik zou liever meer hybiden zien met een goede electrische autonomie (>200 echte km) met een hulpmotortje (max 40pk) dat in gang schiet als de electriciteit op is.

BMW i3 dus.

Dadeemelee 11 augustus 2017 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8506492)
Ik ben blij dat je dat inziet.

Jamaar Tavek, ik heb al gezegd dat zodra een 'elektrische' auto voor mij interessanter is dan een andere dat ik hem dan koop.

Dat gezegd zijnde een hybride met een dikke batterij en een klein motortje gaat stukken meer kosten dan een hybride met een dikke ICE en een kleine batterij.

Daarom ook dat die eerste bijna niet bestaan.

Dadeemelee 11 augustus 2017 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8506493)
BMW i3 dus.

40,000 euro voor een stadswagentje. Neen dank u ;)

Micele 11 augustus 2017 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8506488)
Ik zou liever meer hybiden zien met een goede electrische autonomie (>200 echte km) met een hulpmotortje (max 40pk) dat in gang schiet als de electriciteit op is.

BMW i3 Rex dus met range extender 650 cc en 38 pk, eigenlijk peperduur...
Met wat extra's zit je aan 50k... voor de advanced uitrusting, dit voor een E-wagen die puur electrisch geen 200 km haalt in de praktijk, maar zowat *180 km. ( 94Ah of 33 kWh versie)
https://www.autogids.be/model-type-j...-extender.html
*https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_i3

De versie zonder Rex kost 4550 € minder en haalt electrisch wel nipt *200 km omdat hij die fossiele ballast niet moet meeslepen...

Met de Rex kun je wel een rit in niemandsland riskeren, want met lege batterij verbruikt die 7-8 liter/100 km, indien je elke 100-120 km kunt bijtanken... want de tank heeft maar quasi 9 liter...
http://www.egear.be/bmw-i3-test/

Tavek 11 augustus 2017 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8506499)
40,000 euro voor een stadswagentje. Neen dank u ;)

Ik begrijp ook niet helemaal de redenering achter die wagen.

De draagstructuur is full Carbon Fiber. Dat is pokkeduur.

Micele 11 augustus 2017 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8506509)
Ik begrijp ook niet helemaal de redenering achter die wagen.

De draagstructuur is full Carbon Fiber. Dat is pokkeduur.

Gewoon een compliance wagen om de CO2 van hun wagenpark op te smukken, doet me aan de Mercedes B 250e denken...
Die carbon fiber is dan om eens te kijken wat mogelijk is...

Licht wagentje en smalle bandjes... maar een Hyundai Ionic en Tesla 3 verbruiken wel minder bij duidelijk meer gewicht...

Dadeemelee 11 augustus 2017 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8506505)
BMW i3 Rex dus met range extender 650 cc en 38 pk, eigenlijk peperduur...
Met wat extra's zit je aan 50k... voor de advanced uitrusting, dit voor een E-wagen die puur electrisch geen 200 km haalt in de praktijk, maar zowat *180 km. ( 94Ah of 33 kWh versie)
https://www.autogids.be/model-type-j...-extender.html
*https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_i3

De versie zonder Rex kost 4550 € minder en haalt electrisch wel nipt *200 km omdat hij die fossiele ballast niet moet meeslepen...

Met de Rex kun je wel een rit in niemandsland riskeren, want met lege batterij verbruikt die 7-8 liter/100 km, indien je elke 100-120 km kunt bijtanken... want de tank heeft maar quasi 9 liter...
http://www.egear.be/bmw-i3-test/

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8506509)
Ik begrijp ook niet helemaal de redenering achter die wagen.

De draagstructuur is full Carbon Fiber. Dat is pokkeduur.

Bij zo'n auto zou die ICE ook enkel maar een noodhulpje zijn. Dus een max van 90 km/u en gelimiteerd vermogen, dan verbruik je nooit meer dan 4-5 liter.

Die BMW is uiteraard gewoon een gadget voor de rijken.

Maar het slechte nieuws is natuurlijk dat zo'n auto rond de 35,000 euro gaat kosten (denk ik).

Wie wil dat betalen?

Micele 11 augustus 2017 22:23

-

Micele 11 augustus 2017 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8506524)
Bij zo'n auto zou die ICE ook enkel maar een noodhulpje zijn. Dus een max van 90 km/u en gelimiteerd vermogen, dan verbruik je nooit meer dan 4-5 liter.

Die BMW is uiteraard gewoon een gadget voor de rijken.

Maar het slechte nieuws is natuurlijk dat zo'n auto rond de 35,000 euro gaat kosten (denk ik).

Wie wil dat betalen?

Bij de BMW i3 is die Rex een noodhulpje van 38 PK, hoe snel je ermee rijdt kun jezelf bepalen, de max-snelheid is zowat 115 kmh, maar met dat noodhulpje kost het wel minimum 42.650 €...

Koop dan direct een Tesla model 3 hé, of blijf gewoon thuis en koop een gewone benzine als men schrik van laadpalen heeft. ;-)
E-wagen met noodhulpje is een doodlopende weg, enkel BMW heeft het geprobeerd... succes kan men die Rex niet noemen, want zonder Rex verkoopt beter...

Verkoop D juni 2017: van 315 verkochte i3 waren er maar 96 met Rex hulpje, dus duidelijk minder dan 1 op 3 is wat te lomp of heeft schrik om zijn auto regelmatig bij te laden... :

Citaat:

http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Germany
BMW i3: 315 * - *219 Bev + 96 Rex
Dat noodhulpje Rex maakt de i3 ook maar 120 kg zwaarder, daar gaat je carbonvezel...
https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_i3#Technische_Daten

Dadeemelee 11 augustus 2017 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8506530)
Bij de BMW i3 is die Rex een noodhulpje van 38 PK, hoe snel je ermee rijdt kun jezelf bepalen, de max-snelheid is zowat 115 kmh, maar met dat noodhulpje kost het wel minimum 42.650 €...

Koop dan direct een Tesla model 3 hé, of blijf gewoon thuis en koop een gewone benzine als men schrik van laadpalen heeft. ;-)
E-wagen met noodhulpje is een doodlopende weg, enkel BMW heeft het geprobeerd... succes kan men die Rex niet noemen, want zonder Rex verkoopt beter...

Verkoop D juni 2017: van 315 verkochte i3 waren er maar 96 met Rex hulpje:

Dat noodhulpje Rex maakt de i3 ook maar 120 kg zwaarder, daar gaat je carbonvezel...
https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_i3#Technische_Daten

Ik rij gewoon met mijn diesel.

Wil niet zeggen dat ik niet milieubewust ben.
Wil gewoon zeggen dat ik niet idioot ben ;)

Micele 11 augustus 2017 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8506537)
Ik rij gewoon met mijn diesel.

Wil niet zeggen dat ik niet milieubewust ben.
Wil gewoon zeggen dat ik niet idioot ben ;)

Blijf jij maar braafjes bij je diesel, zolang je een E-wagen niet aankunt. ;-)

En dat hieronder was jouw idee hé:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8506488)
Ik zou liever meer hybiden zien met een goede electrische autonomie (>200 echte km) met een hulpmotortje (max 40pk) dat in gang schiet als de electriciteit op is.

De volgende i3 haalt 250 km electrisch en noodhulpje 38 PK blijft behouden, lol.

brother paul 11 augustus 2017 23:10

Waarom zou je nu als overheid in dit stadium daar een standpunt willen in nemen:

1° het is maar de elektrische auto die 100% op groene energie wordt opgeladen die als fossiel onafhankelijk kan bekeken worden.

2° een auto die op 'synthetisch methaangas' of 'waterstof' of 'ammoniak' of 'ether' rijdt is ook 100% groen. Want het methaangas/waterstof/ammoniak/ether wordt gemaakt uit overschotten groene energie. En stel dat de restwarmte van de verbranding in een warmtebatterij wordt gestopt. Dus je gebruikt die warmte om uw huis te verwarmen thuis;. Dan is zelfs die piste ook 100% zonder energieverlies te definieren..

Dus wat de overheid moet definieren is wat is groen...
rijdt een elektrische auto op steenkoolcentrales,dan is hij niet groen.
Rijdt hij op zonnepanelen, dan is hij wel groen. En hangt zijn batterij aan het net dan is dat een nuttige backup bij overschotspieken......
Rijdt een auto op synthetisch methaangas en slaat hij zijn warmte op inhet huis, dan is hij ook 100% groen, en bovendien een nuttige backup voor elektriciteitsproductie in de winter en energiebackup...

Dus beide vormen van mobiliteit blijven hun nut hebben in dat geval.. Dus ik zou niet op voorhand en in dit stadium al zeggen wat er fout is.
Het is volgens mij in dit stadium fout om de elektrische auto als groen te definieren. Hij is groen als de eigenaar een solar carport heeft van 3000Wattpiek en die energie gecompenseerd op het net gaat, voor zijn rijbereik te compenseren.
Het is volgens mij ook fout om de hybride als slecht te definieren. Omdat we nog altijd motoren gaan nodig hebben voor elektriciteitsproductie, en inderdaad fossiele motoren zijn perfect voor dat doel. De warmtebatterij ontbreekt en dat is het enige..

Tavek 11 augustus 2017 23:15

Zucht, moet ik het blijven herhalen:

batterijen zijn veel efficientere energiedragers dan waterstof.

Vergeet waterstof voor personenvervoer.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be