Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brussel-Halle-Vilvoorde (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=100)
-   -   Hoe? De mensen lagen er niet wakker van...? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=34219)

Vlaanderen_onafhankelijk 15 mei 2005 17:53

Hoe? De mensen lagen er niet wakker van...?
 
Citaat:

ZEMST, VILVOORDE - In de Wetstraat is de 40 jaar oude strijd om de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde nieuw leven ingeblazen door de boycotactie van de burgemeesters. Maar in de Vlaams-Brabantse dorpsstraten, gemeentehuizen en cafés maakt al dat communautair wapengekletter vooralsnog heel wat minder lawaai. Al kan schijn bedriegen. "Het is geen dagelijks toogverhaal, maar iedereen staat wel achter de actie. De verfransing moet hier stoppen", weet cafébaas José Lopez uit Zemst.

"Een huwelijk tussen Franstalige inwoners uit de gemeente ging ei zo na niet door, omdat de bruidegom halsstarrig weigerde een woord Nederlands te spreken. Toen ik hem de eerste maal om zijn ja-woord vroeg, luidde het koppig oui. Tot tweemaal toe hield de man vol. Pas toen ik hem duidelijk maakte dat de hele trouw zou worden afgeblazen, gaf hij toe en perste een ja uit zijn mond", schetst schepen van Cultuur en Onderwijs André Vandermeiren (CD&V) (foto) een mini-taalincident in zijn anders zo rustige trouwzaal.
Neen, dit speelde zich niet af in één van de zes taalrel-gevoelige faciliteitengemeenten of in het communautair kruidje-roer-me-niet Voeren maar in het landelijke Zemst, in de achtertuin van Mechelen. Een bordje in de bloementuin van het gemeentehuis geeft hier de niet mis verstane raad Vlamingen spreek uw taal in Brussel mee. Aan het onthaal lacht de affiche "Steun de boycot van de burgemeesters" de bezoekers toe.
De eerste actie van burgerlijke ongehoorzaamheid is sinds gisteren ook een feit. Op verzoek van burgemeester Louis Van Roost, die momenteel in het ziekenhuis ligt, blijft de affiche die de Europese verkiezingen voor het Franse kiescollege aankondigt netjes in de schuif. De kieslijsten voor de Franstalige partijen gaan evenmin op de bus. En op de gemeentelijke website stuift het reacties op de geplande boycot. Onder de ambtenaren zelf zorgt de actie niet meteen voor grote animo.
"Klopt. Mensen liggen misschien niet wakker van die splitsing maar wel van de sluipende verfransing in hun dagelijks leven. Dat wordt in de toekomst een ernstig probleem", weet schepen Vandermeiren. "In Elewijt en vooral Eppegem neemt het aantal Franstalige inwijkelingen - vooral uit Brussel stad - hand over hand toe. De faciliteitengemeenten zitten vol, en dus schuiven ze verder. Elke ochtend om kwart voor negen hoor je aan de schoolpoort in Eppegem Frans praten. Dát raakt de mensen wel. Hoe het met de actie verder moet, zien we donderdag, als de burgemeesters van Vlaams-Brabant samenkomen."
In Café In den Arm is de boycot nog niet uitgegroeid tot het gespreksonderwerp van de vaste kroeglopers. "Als het hier op tv komt, babbelen ze er even over. Het commentaar is eensluidend: dat ze de verfransing tijdig stoppen", weet uitbater José Lopez.
Een rondvraag op de Vilvoordse markt levert vooral een pak onverschillige reacties op. "Ik begrijp die apathie wel. Mensen hebben hier al zoveel taalkwesties moeten doorslikken", zegt makelaar en cultuurraad-voorzitter John Spruyt. "Maar de toenemende verfransing is wel een realiteit. Acht op de tien telefoons voor huizen krijg ik van Franstaligen. De stadsvlucht is enorm. Ik adverteer bewust nooit in Brussel om vooral Vlamingen koopkansen te bieden. Verkoop ik aan een Franstalige, dan geef ik hem er een folder over Nederlandse taalles bij."
Dit artikel komt uit Het Belang van Limburg van 20-04-2004. Al wel een jaar geleden, maar toch nog nuttig om aan te geven dat de mensen wel degelijk wakker liggen van de voortschrijdende verfransing van hun regio.

Als het trouwens aan mij had gelegen, hadden 'monsieur et madame' uit de eerste paragraaf al na de eerste 'oui' hun biezen kunnen pakken en ergens in Walenland gaan trouwen.

Als Limburger lijkt het misschien een ver-van-mijn-bed-show, maar ik ben solidair met de mensen uit die regio. Het moet niet gemakkelijk zijn onder de voet gelopen te worden door arrogante anderstaligen die zich weigeren aan te passen.

Kgonamashi 15 mei 2005 18:46

Die verfransing is een feit (ik woon in de regio) maar volgens mij gaat een splitsing daar niks aan veranderen (ik kan fout zijn).
Elke Franstalige hier hoeft zich niet aan te passen omdat hij alles wat zijn hartje begeert, verkrijgbaar is in het Frans. Het is zelf zo dat er sommiige artikelen zijn waarvoor ik moet uitwijken om het in het Nederlands te vinden.
De enige plaats waar de Waalse inwijkeling zijn beste Nederlands moet bovenhalen is het gemeentehuis, het staat dan ook in het groot vermeld aan het onthaal.
Winkeliers schakelen moeiteloos over naar het Frans, want cash is king! Ga naar de Ardennen en huur één of ander vakantiehuisje en je zal merken dat men je sneller in het Nederlands zal te woord staan, simpelweg omdat er iets mee te verdienen valt.
Volgens mij ga je met een splitsing van B-H-V die verfransing niet tegengaan, al ken ik wel uitzonderingen zoals mijn buurman, die franstalig is, maar actief in lokale verenigingen en daardoor het Nederlands geleerd heeft.

Ik zie het zo...
B-H-V was oorspronkelijk een puur politiek probleem.
Het is de Vlamingen pas beginnen zeer doen als de Walen afkwamen met hun onredelijke en arrogante prijs om Brussel uit te breiden. Dat is een territoriale kwestie en tussen de lijnen pure oorlogstaal (volg de Waalse pers eens), compleet het omgekeerde van wat de Vlamingen in de regio willen, dat noem ik niet onderhandelen, dat noem ik chantage. Over de houding van de federale spreek ik mij dan nog niet uit...
Wat zeker is dat ze het hier tegen 2007 niet vergeten zullen zijn.

Kgonamashi 15 mei 2005 20:46

Oops, kan je een bericht verwijderen op dit forum?

Kim 15 mei 2005 20:49

Nee, enkel de moderatoren kunnen berichten verwijderen.

vercetti 15 mei 2005 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kgonamashi
Oops, kan je een bericht verwijderen op dit forum?

Je kan wel al je tekst wissen, maar dat wist je zeker al. ;)

Alvader 15 mei 2005 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kgonamashi
Die verfransing is een feit (ik woon in de regio) maar volgens mij gaat een splitsing daar niks aan veranderen (ik kan fout zijn).
Elke Franstalige hier hoeft zich niet aan te passen omdat hij alles wat zijn hartje begeert, verkrijgbaar is in het Frans. Het is zelf zo dat er sommiige artikelen zijn waarvoor ik moet uitwijken om het in het Nederlands te vinden.
De enige plaats waar de Waalse inwijkeling zijn beste Nederlands moet bovenhalen is het gemeentehuis, het staat dan ook in het groot vermeld aan het onthaal.
Winkeliers schakelen moeiteloos over naar het Frans, want cash is king! Ga naar de Ardennen en huur één of ander vakantiehuisje en je zal merken dat men je sneller in het Nederlands zal te woord staan, simpelweg omdat er iets mee te verdienen valt.
Volgens mij ga je met een splitsing van B-H-V die verfransing niet tegengaan, al ken ik wel uitzonderingen zoals mijn buurman, die franstalig is, maar actief in lokale verenigingen en daardoor het Nederlands geleerd heeft.

Ik zie het zo...
B-H-V was oorspronkelijk een puur politiek probleem.
Het is de Vlamingen pas beginnen zeer doen als de Walen afkwamen met hun onredelijke en arrogante prijs om Brussel uit te breiden. Dat is een territoriale kwestie en tussen de lijnen pure oorlogstaal (volg de Waalse pers eens), compleet het omgekeerde van wat de Vlamingen in de regio willen, dat noem ik niet onderhandelen, dat noem ik chantage. Over de houding van de federale spreek ik mij dan nog niet uit...
Wat zeker is dat ze het hier tegen 2007 niet vergeten zullen zijn.

Enkel en alleen wanneer HV echt helemaal Vlaanderen is, zal men als Vlaming ook echt iets kunnen en willen doen aan de verfransing. Kijk maar naar Dilbeek en Tervuren.

Hans1 16 mei 2005 00:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Dit artikel komt uit Het Belang van Limburg van 20-04-2004. Al wel een jaar geleden, maar toch nog nuttig om aan te geven dat de mensen wel degelijk wakker liggen van de voortschrijdende verfransing van hun regio.

Als het trouwens aan mij had gelegen, hadden 'monsieur et madame' uit de eerste paragraaf al na de eerste 'oui' hun biezen kunnen pakken en ergens in Walenland gaan trouwen.

Als Limburger lijkt het misschien een ver-van-mijn-bed-show, maar ik ben solidair met de mensen uit die regio. Het moet niet gemakkelijk zijn onder de voet gelopen te worden door arrogante anderstaligen die zich weigeren aan te passen.

Allez, niet moeilijk om drie flaminganten op te voeren. Maar de tekst begint wel goed: niemand ligt er wakker van.

daiwa 16 mei 2005 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Allez, niet moeilijk om drie flaminganten op te voeren. Maar de tekst begint wel goed: niemand ligt er wakker van.

Verhofstadt & Co wel hoor. :-D

ancapa 16 mei 2005 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Allez, niet moeilijk om drie flaminganten op te voeren. Maar de tekst begint wel goed: niemand ligt er wakker van.

verhofstadt zijn gezaag begint te werken op u... papegaaienwerk :?

ancapa 16 mei 2005 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Allez, niet moeilijk om drie flaminganten op te voeren. Maar de tekst begint wel goed: niemand ligt er wakker van.

drie peilingen bij de vrt eind deze week waarbij tussen 7.000 en 9.000 mensen deelnamen :

1. Mogen de Franstaligen compensaties krijgen voor het splitsen van B-H-V ?

ja = 15% (1037) nee = 85% (6053) Totaal aantal stemmen: 7090

2. Mogen Franstaligen uit Halle-Vilvoorde inschrijvingsrecht krijgen in Brussel
ja = 17% (1516) nee = 83% (7319)

Totaal aantal stemmen: 8835

3. Moet de regering het vertrouwen krijgen van het parlement?
ja = 23% (2046) nee = 77% (6866) Totaal aantal stemmen: 8912

Internaut 16 mei 2005 07:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
drie peilingen bij de vrt eind deze week waarbij tussen 7.000 en 9.000 mensen deelnamen :

1. Mogen de Franstaligen compensaties krijgen voor het splitsen van B-H-V ?

ja = 15% (1037) nee = 85% (6053) Totaal aantal stemmen: 7090

2. Mogen Franstaligen uit Halle-Vilvoorde inschrijvingsrecht krijgen in Brussel
ja = 17% (1516) nee = 83% (7319)

Totaal aantal stemmen: 8835

3. Moet de regering het vertrouwen krijgen van het parlement?
ja = 23% (2046) nee = 77% (6866) Totaal aantal stemmen: 8912

Prachtige cijfers! Het is duidelijk dat de gemiddelde Vlaming dit niet pikt!
Wanneer gaan onze policiti nu eindelijk eens die Vlaamse reflex krijgen, men moet meer Vlaamser beginnen denken. Enkel daar ligt onze toekomst.

Pavell 16 mei 2005 07:46

Zolang de middenstanders frans gebruiken in nederlandstalig gebied zal het probleem
blijven en zullen de Franse inwijkelingen..noem ze gerust allochtonen !! ps.. ik ben Belg geworden in 1982 :-)
Ik veralgemeen niet graag maar ronduit agressieve taaloverheersing van de Franstalige medeburgers.

edit:

De polls zijn blijkbaar van de vrt nieuwssite verdwenen.
Ik dahct dat de laatste 11886 stemmen had.

Hans1 16 mei 2005 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
drie peilingen bij de vrt eind deze week waarbij tussen 7.000 en 9.000 mensen deelnamen :

1. Mogen de Franstaligen compensaties krijgen voor het splitsen van B-H-V ?

ja = 15% (1037) nee = 85% (6053) Totaal aantal stemmen: 7090

2. Mogen Franstaligen uit Halle-Vilvoorde inschrijvingsrecht krijgen in Brussel
ja = 17% (1516) nee = 83% (7319)

Totaal aantal stemmen: 8835

3. Moet de regering het vertrouwen krijgen van het parlement?
ja = 23% (2046) nee = 77% (6866) Totaal aantal stemmen: 8912

Bedoelt u die gemanipuleerde internetpolls? Wie gelooft daar nu iets van. Alle serieuze enquêtes spreken deze uitslagen radicaal tegen. Uw leugens hebben hun vervaldatum bereikt.

mulder7 16 mei 2005 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Bedoelt u die gemanipuleerde internetpolls? Wie gelooft daar nu iets van. Alle serieuze enquêtes spreken deze uitslagen radicaal tegen. Uw leugens hebben hun vervaldatum bereikt.

De uwe duidelijk nog niet. Alleen de polls gebruiken die U goed uitkomen, en dan spreken we nog niet over de enige die een officiële waarde hebben, met name de verkiezingen :silly: .

Jan van den Berghe 16 mei 2005 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Allez, niet moeilijk om drie flaminganten op te voeren. Maar de tekst begint wel goed: niemand ligt er wakker van.

Dan moet u mij eens volgende vraag beantwoorden die u, alhoewel ik ze al meermaals u stelde in andere berichtenreeksen, nog steeds onbeantwoord liet:

Indien er blijkbaar niemand wakker ligt van BHV, waarom vormden de Franstalige partijen dan plotseling zo'n afwijzingsfront? Waarom die taaie afwijzing over iets waar, volgens u toch, niemand wakker van ligt?

vercetti 16 mei 2005 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Bedoelt u die gemanipuleerde internetpolls? Wie gelooft daar nu iets van. Alle serieuze enquêtes spreken deze uitslagen radicaal tegen. Uw leugens hebben hun vervaldatum bereikt.

Hoe kunnen zo'n polls nu gemanipuleerd zijn? Ooit al eens gehoord van ip-adressen?

vercetti 16 mei 2005 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pavell
Zolang de middenstanders frans gebruiken in nederlandstalig gebied zal het probleem

Van de handelaars kan ik het nu nog wel begrijpen. Klant is Koning weet u. Een van de eerste wetten vd. handel die je al in het eerst jaaar handel er krijgt ingepeperd.

Hans1 16 mei 2005 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dan moet u mij eens volgende vraag beantwoorden die u, alhoewel ik ze al meermaals u stelde in andere berichtenreeksen, nog steeds onbeantwoord liet:

Indien er blijkbaar niemand wakker ligt van BHV, waarom vormden de Franstalige partijen dan plotseling zo'n afwijzingsfront? Waarom die taaie afwijzing over iets waar, volgens u toch, niemand wakker van ligt?

De Nederlandstalige partijen liggen er niet wakker van. Dat is juist. Maar die vertegenwoordigen dan ook niet heel de bevolking in onze schijndemocratie waar minstens 40% van de Belgen (unitaristen en unie-federalisten) hun mond moeten houden. Uit een peiling van twee jaar terug bleek dat 90% van de inwoners van de Rand geen communautaire problemen zagen. Dat is wat voor mij telt, de stem van het volk, niet die van bejaarde traditionele politici, die hun geld verdienen aan communautaire ruziestokerij.

Hans1 16 mei 2005 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Van de handelaars kan ik het nu nog wel begrijpen. Klant is Koning weet u. Een van de eerste wetten vd. handel die je al in het eerst jaaar handel er krijgt ingepeperd.

Zelfs die wet begrijpen de flaminganten niet eens, tenzij deze misschien. Proficiat, Vercetti, je gaat erop vooruit.;-)

Hans1 16 mei 2005 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Hoe kunnen zo'n polls nu gemanipuleerd zijn? Ooit al eens gehoord van ip-adressen?

Vraag dat aan een informaticus. Er bestaan middelen om vals te spelen. Niet alle internetpolls zijn zo goed beveiligd. Bovendien kan je kettingmails sturen naar de leden. Ik ben er zeker van dat ze die praktijk bij de flaminganten toepassen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be