Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Waarom zou er enkel één Schepper bestaan ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=132234)

hamer 6 december 2009 16:51

Waarom zou er enkel één Schepper bestaan ?
 
Waarom zou er maar één god bestaan ? Waarom geen hele bende ? Als je in het concept " god " kan geloven, waarom dan maar in één enkele ? Dit heb ik nooit begrepen.

Apocalyps 6 december 2009 17:16

Omdat de drie grote religies daar een copyright op hebben. ;-)

Zapatista 6 december 2009 17:24

Waarom één als er geen kan bestaan?

cookie monster 6 december 2009 19:10

't verzonnen doorde mens , logisch toch !!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps (Bericht 4479528)
Omdat de drie grote religies daar een copyright op hebben. ;-)

:rofl:

koppijn 6 december 2009 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamer (Bericht 4479478)
Waarom zou er maar één god bestaan ? Waarom geen hele bende ? Als je in het concept " god " kan geloven, waarom dan maar in één enkele ? Dit heb ik nooit begrepen.

Omdat in het polytheïsme zoals bij de Grieken het alledagen ambras was tussen de Goden. Ik was voorstander om alles buiten te gooien maar de meerderheid wilde er nog één houden een domme beslissing.

Zucht 6 december 2009 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 4479856)
Omdat in het polytheïsme zoals bij de Grieken het alledagen ambras was tussen de Goden. Ik was voorstander om alles buiten te gooien maar de meerderheid wilde er nog één houden een domme beslissing.

Dat terwijl het tussen saduceeën, essenen, farizeën, shiïten, sunniten, katholieken, arianen, nestorianen, katharen enzovoort, enzoverder altijd peis en vree was ?

420yeahbaby 6 december 2009 21:42

Er zijn er hier op de aarde al ongeveer 6.6 miljard Hamer ;-)

Wel moet er iets zijn geweest dat ooit 1 was en nu verspreid doorheen al dat is.
Meesters maken meesters, geen leerlingen.

Ik denk dat er wel degelijk meerdere scheppers zijn, maar... dat dit allemaal mogelijk was door dat 1e. Het opper"wezen".

Visjnu 6 december 2009 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamer (Bericht 4479478)
Waarom zou er maar één god bestaan ? Waarom geen hele bende ? Als je in het concept " god " kan geloven, waarom dan maar in één enkele ? Dit heb ik nooit begrepen.

Hoeveel zwaartekrachten bestaan er? Is de zwaartekracht die mij op aarde houdt dezelfde zwaartekracht als diegene die de aarde rond de zon laat draaien?

Zapatista 6 december 2009 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 4480132)
Hoeveel zwaartekrachten bestaan er? Is de zwaartekracht die mij op aarde houdt dezelfde zwaartekracht als diegene die de aarde rond de zon laat draaien?

Is god een fysische wet?

Visjnu 6 december 2009 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 4480135)
Is god een fysische wet?

Nee, maar ik tracht gewoon te illustreren hoe, naar mijn beleving, men niet in aantallen over God kan praten. De ganse vraag is voor mij niet relevant.

Xenophon 6 december 2009 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 4480132)
Hoeveel zwaartekrachten bestaan er? Is de zwaartekracht die mij op aarde houdt dezelfde zwaartekracht als diegene die de aarde rond de zon laat draaien?

Eerst dacht men dat tijd en ruimte los van elkaar bestaande begrippen waren totdat men in de gaten kreeg dat zij aspecten van de zelfde zaak zijn.

Vroeg of laat gaat men merken dat het eigenlijk tijd/ruimte/ruimtekromming is.

Men zou dan kunnen besluiten dat ruimtekromming zwaartekracht is.

Bobke 6 december 2009 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 4479856)
Omdat in het polytheïsme zoals bij de Grieken het alledagen ambras was tussen de Goden. Ik was voorstander om alles buiten te gooien maar de meerderheid wilde er nog één houden een domme beslissing.

En de rest werd gedegradeerd tot engelen en duivels.
Eén schepper kon het blijkbaar niet alleen af.

hamer 6 december 2009 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4480155)
En de rest werd gedegradeerd tot engelen en duivels.
Eén schepper kon het blijkbaar niet alleen af.

Ja, die was ik eigenlijk vergeten, al die engelen en duivels. In feite is hij dus toch niet alleen, de schepper(s).
De Hindoes kennen zo een goede 3000 goden vernam ik, maar dewelke eigenlijk allemaal avatars zouden zijn van één enkele entiteit.
Het zou interessant zijn eens alle goden die de mensen ooit aanbeden hebben op te tellen, en er een alfabetische lijst van te maken.
Mischien bestaat zoiets al ?

Visjnu 6 december 2009 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamer (Bericht 4480198)
Mischien bestaat zoiets al ?

Daar heb ik eens een website van gezien.

Zapatista 6 december 2009 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 4480143)
Nee, maar ik tracht gewoon te illustreren hoe, naar mijn beleving, men niet in aantallen over God kan praten. De ganse vraag is voor mij niet relevant.

Uw poging is voor mij mislukt.

koppijn 7 december 2009 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4480148)
Eerst dacht men dat tijd en ruimte los van elkaar bestaande begrippen waren totdat men in de gaten kreeg dat zij aspecten van de zelfde zaak zijn.

Vroeg of laat gaat men merken dat het eigenlijk tijd/ruimte/ruimtekromming is.

Men zou dan kunnen besluiten dat ruimtekromming zwaartekracht is.

Dat is ook zo volgens Einstein.

koppijn 7 december 2009 00:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 4480132)
Hoeveel zwaartekrachten bestaan er? Is de zwaartekracht die mij op aarde houdt dezelfde zwaartekracht als diegene die de aarde rond de zon laat draaien?

Nee de zwaartekracht die u op aarde houdt is die van de aarde, de zwaartekracht die de aarde rond de zon laat draaien is die van de zon.:lol:

Bobke 7 december 2009 01:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 4480135)
Is god een fysische wet?

Ja

Visjnu 7 december 2009 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 4480278)
Nee de zwaartekracht die u op aarde houdt is die van de aarde, de zwaartekracht die de aarde rond de zon laat draaien is die van de zon.:lol:

Dat is niet fout, maar dat is slechts 1 visie. Als we de vraag stellen hoeveel zwaartekrachten er zijn dan kunnen we verschillende antwoorden formuleren:

a) De zwaartekracht is een fysische wet, een universele kracht. In dat geval is het aantal zwaartekrachten 1.
b) Abstracter, maar wanneer men concreet dingen (bijvoorbeeld omloopbanen) wil berekenen met behulp van de gravitatiewet, dan gaat men zwaartekrachten die weinig invloed hebben negeren. Zwaartekracht is dan een concept dat slechts binnen een bepaalde scope bestaat. Het aantal zwaartekrachten is een telbaar aantal n groter of gelijk aan 1
c) De zwaartekracht is een eigenschap van een massa. Dat komt overeen met jouw stelling en die van Xenophon. In dat geval is het aantal zwaartekrachten gelijk aan het aantal massa's (stel x).
d) De zwaartekracht is de kracht die twee massa's op elkaar uitoefenen. In dat geval zijn er (x(x-1))/2 zwaartekrachten (moest dit fout zijn: het is vroeg en heb mijn koffie nog niet op ;))
e) ...

Uiteraard kan men binnen een bepaalde context een van deze antwoorden verkiezen, maar er is geen algemeen, universeel juist antwoord.

Om pragmatische redenen ben ik persoonlijk meer geneigd God en de zwaartekracht als een enkel iets te beschouwen, maar dat is geen absoluut standpunt. Ik zie bijvoorbeeld het antwoord van 420yeahbaby, de 6.6 miljard goden, niet per se als fout of zelfs tegenstrijdig. De abstractheid van het concept God laat dat toe. De vraagstelling in de openingspost zie ik daarom niet als relevant.

Travis66 7 december 2009 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 4480447)
Dat is niet fout, maar dat is slechts 1 visie. Als we de vraag stellen hoeveel zwaartekrachten er zijn dan kunnen we verschillende antwoorden formuleren:

a) De zwaartekracht is een fysische wet, een universele kracht. In dat geval is het aantal zwaartekrachten 1.
b) Abstracter, maar wanneer men concreet dingen (bijvoorbeeld omloopbanen) wil berekenen met behulp van de gravitatiewet, dan gaat men zwaartekrachten die weinig invloed hebben negeren. Zwaartekracht is dan een concept dat slechts binnen een bepaalde scope bestaat. Het aantal zwaartekrachten is een telbaar aantal n groter of gelijk aan 1
c) De zwaartekracht is een eigenschap van een massa. Dat komt overeen met jouw stelling en die van Xenophon. In dat geval is het aantal zwaartekrachten gelijk aan het aantal massa's (stel x).
d) De zwaartekracht is de kracht die twee massa's op elkaar uitoefenen. In dat geval zijn er (x(x-1))/2 zwaartekrachten (moest dit fout zijn: het is vroeg en heb mijn koffie nog niet op ;))
e) ...

Uiteraard kan men binnen een bepaalde context een van deze antwoorden verkiezen, maar er is geen algemeen, universeel juist antwoord.

Om pragmatische redenen ben ik persoonlijk meer geneigd God en de zwaartekracht als een enkel iets te beschouwen, maar dat is geen absoluut standpunt. Ik zie bijvoorbeeld het antwoord van 420yeahbaby, de 6.6 miljard goden, niet per se als fout of zelfs tegenstrijdig. De abstractheid van het concept God laat dat toe. De vraagstelling in de openingspost zie ik daarom niet als relevant.

Het is optie "D" volgens Newton.
De formule die je zocht is inderdaad opgebouwd uit de twee massa's.
De formule die je zocht was F = G x m1 x m2 / R x R
En uw koffie wordt aanvaard als geldig excuus. :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be