Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Gezondheidsrisico's door onbetaalbare basisbehoefte. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=270909)

Oma 4 december 2023 15:41

Gezondheidsrisico's door onbetaalbare basisbehoefte.
 
https://pnws.be/in-de-kou-zitten-gez...te-laag-staat/

Wie is er bereid om ziek in de kou te gaan zitten omdat de politiekers hun plicht als overheid verzuimen en falen, of beter weigeren, om in betaalbare basisbehoeften voor de bevolking te voorzien?!

Er worden tips gegeven om je huis warm te houden om te kunnen besparen door.....geld uit te geven aan folie radiator reflectorvellen, tochtstrips, individuele radiatorkranen, dikkere dekbedden.....:silly:
Met die tochtstrips moet je dan alles dicht plamuren en deuren in je huis gesloten houden om koude (ver)lucht(ing) buiten te houden en ongezonde lucht binnen te houden....en dan maar over gezondheid lullen, hé? :roll:
Wat een gelul, zeg!!!

Het is nog beter om helemaal geen verwarming meer te gebruiken en met muts, winterjas, 3 truien en handschoenen in je ijskoude huis te zitten bibberen, je kunt dan misschien ook de hele dag in een slaapzak kruipen met een warmwaterkruik...:silly: ...máár zelfs dan blijven we ons nog blauw betalen aan energiefacturen....duh....:evil:
Zuinig zijn en zelfs kou lijden helpt dus geen kloten want ons verbruik is niet de oorzaak van de peperdure energiefacturen.
Dat schijnt zeer moeilijk te zijn om te begrijpen. :roll:

Onze woningen horen verwarmd te kunnen worden door betaalbaarheid van deze basisbehoefte, de openbare DIENST aan de bevolking, waarvoor de politiek dient te zorgen en verantwoordelijk voor is. :evil:
PUNT.

CUFI 4 december 2023 17:00

Pakt u een houtkachel en ga in afvalverwerkende bedrijven A-hout halen voor een gans seizoen.

Oma 4 december 2023 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10278435)
Pakt u een houtkachel en ga in afvalverwerkende bedrijven A-hout halen voor een gans seizoen.

Wat een gelul, daarmee daalt de energiefactuur ook niet. :silly:

CUFI 4 december 2023 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10278457)
Wat een gelul, daarmee daalt de energiefactuur ook niet. :silly:

Als een warm kot u, hoeveel is het nu(?), 3K per jaar kost, maar hout is gratis; bespaar je dus 3K gas op 1 jaar.

Als we dan bovendien allemaal hout beginnen stoken, moeten ze zorgen dat gas goedkoper dan hout wordt om hun klimaat-ocd terug onder controle te krijgen.

Stoken moeje doen bomma.

BigF 5 december 2023 09:21

Hout/pellets/kolen... stoken kan zijn voordelen hebben.

Je weet wat je verbruikt. Je betaalt je stookmaterialen en klaar. Geen voorschotten, afrekeningen, nettarieven, capaciteitstarieven, variabele prijzen,...

Telkens ik een zak pellets in mijn kachel kap weet ik: daar gaat €5,8.
Telkens ik mijn verwarming opzet (gas) heb ik geen idee wat me dat gaat kosten.

Je hebt dus onmiddellijk zicht op je verbruikskosten.


Daarnaast verwarm je met een kachel de ruimte waar je het meest zit. Wij maken de kachel 's avonds aan en dan wordt de living en de keuken verwarmd. En dat zijn ook de ruimtes waar we dan zijn. Het heeft geen zin om op dat moment te gaan stoken in badkamer, slaapkamers, waskot,...

En 's ochtends en 's avonds gaat hier de verwarming effe aan (opstaan, douchen,...). Op dat moment brand de verwarming dan ook in heel het huis. Ook in de niet-gebruikte kamers. Op die manier voorkom je vochtproblemen.

Met ons pré-kachel-verbruik aan de huidige prijzen zouden wij nu €210 per maand betalen voor gas.
In plaats daarvan betalen wij nu €50.(Gemid winter/zomer). Tel daarbij nog 13 zakken pellets á 5,8/zak en ik betaal nu €125/maand voor gas en pellets.
Ik bespaar €85/maand wat betekent dat ik mijn pelletkachel na 2 jaar heb terugverdiend...

Ik heb nooit de rekening gemaakt voor een warmtepomp (al dan niet met zonnepanelen) maar ik vrees dat ik die nooit op 2 jaar terugverdiend ga hebben...

BigF 5 december 2023 09:23

Overigens: gratis hout gaan halen bij afvalverwerkende bedrijven gaat niet lukken. Voor zover ik weet mag een erkende afvalverwerker geen materialen verkopen/meegeven aan klanten.
Ik 'weet' dat omdat ik om die reden een tijdje terug nog geen motor van een wasmachine meekreeg bij de oud-ijzer-boer hier in de buurt...

Maar gratis hout is nog wel te krijgen, al is dat geen ideaal stookhout. We hebben het dan voornamelijk over wegwerppaletten en bekistingen ed die je hier en daar in de industrie nog wel mee mag nemen van je baas.

BigF 5 december 2023 09:32

Wat niet wegneemt dat Oma wel degelijk een punt heeft als ze stelt dat het de opdracht is van de overheid om te zorgen voor betaalbare middelen om de woning te verwarmen.
Het is immers een basisbehoefte. We wonen hier niet in de tropen.

Maar als de overheid dat nalaat of er niet in slaagt moeten we natuurlijk zelf oplossingen zoeken.
Met een spandoek heen en weer door de Wetstraat te lopen verwarmt je huis niet eh?

fox 5 december 2023 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10278776)
Hout/pellets/kolen... stoken kan zijn voordelen hebben.

Je weet wat je verbruikt. Je betaalt je stookmaterialen en klaar. Geen voorschotten, afrekeningen, nettarieven, capaciteitstarieven, variabele prijzen,...

Telkens ik een zak pellets in mijn kachel kap weet ik: daar gaat €5,8.
Telkens ik mijn verwarming opzet (gas) heb ik geen idee wat me dat gaat kosten.

Je hebt dus onmiddellijk zicht op je verbruikskosten.


Daarnaast verwarm je met een kachel de ruimte waar je het meest zit. Wij maken de kachel 's avonds aan en dan wordt de living en de keuken verwarmd. En dat zijn ook de ruimtes waar we dan zijn. Het heeft geen zin om op dat moment te gaan stoken in badkamer, slaapkamers, waskot,...

En 's ochtends en 's avonds gaat hier de verwarming effe aan (opstaan, douchen,...). Op dat moment brand de verwarming dan ook in heel het huis. Ook in de niet-gebruikte kamers. Op die manier voorkom je vochtproblemen.

Met ons pré-kachel-verbruik aan de huidige prijzen zouden wij nu €210 per maand betalen voor gas.
In plaats daarvan betalen wij nu €50.(Gemid winter/zomer). Tel daarbij nog 13 zakken pellets á 5,8/zak en ik betaal nu €125/maand voor gas en pellets.
Ik bespaar €85/maand wat betekent dat ik mijn pelletkachel na 2 jaar heb terugverdiend...

Ik heb nooit de rekening gemaakt voor een warmtepomp (al dan niet met zonnepanelen) maar ik vrees dat ik die nooit op 2 jaar terugverdiend ga hebben...

Ik verwarm mijn hele huis 24/24 en 7/7 met 3 verschillende circuits. Beneden wordt op 20 verwarmd, de 2 badkamers op 22 en de kamers staan op 18, maar die slaat eigenlijk nooit aan omdat de verwarming van beneden uiteindelijk doorsijpelt naar boven. Ik zat in 2022 met een verbruik van 600M3 aan gas en het zal in 2023 niet veel verschillen. Als ik die ketel moet vervangen door een warmtepomp zit ik aan een terugverdientijd van tientallen jaren met de huidige gas en elektriciteitsprijzen.

Dadeemelee 5 december 2023 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10278781)
Wat niet wegneemt dat Oma wel degelijk een punt heeft als ze stelt dat het de opdracht is van de overheid om te zorgen voor betaalbare middelen om de woning te verwarmen.
Het is immers een basisbehoefte. We wonen hier niet in de tropen.

Maar als de overheid dat nalaat of er niet in slaagt moeten we natuurlijk zelf oplossingen zoeken.
Met een spandoek heen en weer door de Wetstraat te lopen verwarmt je huis niet eh?

Zeg dat maar tegen die bende hier die vindt dat de Overheid met al die dingen geen zaken heeft en dat Sociale Zekerheid en Gezondheidszorg weggesmeten geld zijn.
Maar goed, voor mij mag de Overheid bovenop de sociale tarieven, miniumloon, etc. er nog wel een schepje bovenop doen. Maar Oma en de rest moet er dan ook bijnemen dat de belastingen nog maar wat zullen omhoog gaan.

CUFI 5 december 2023 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10278778)
Overigens: gratis hout gaan halen bij afvalverwerkende bedrijven gaat niet lukken. Voor zover ik weet mag een erkende afvalverwerker geen materialen verkopen/meegeven aan klanten.
Ik 'weet' dat omdat ik om die reden een tijdje terug nog geen motor van een wasmachine meekreeg bij de oud-ijzer-boer hier in de buurt...

Maar gratis hout is nog wel te krijgen, al is dat geen ideaal stookhout. We hebben het dan voornamelijk over wegwerppaletten en bekistingen ed die je hier en daar in de industrie nog wel mee mag nemen van je baas.

Oud ijzer geven ze niet zo graag weg he. :)
Ik heb in afval gewerkt en pakte vooral steunbalken om die dan in de houtstoof te steken.
Maar dat was wel labour. :)

BigF 5 december 2023 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10278782)
Ik verwarm mijn hele huis 24/24 en 7/7 met 3 verschillende circuits. Beneden wordt op 20 verwarmd, de 2 badkamers op 22 en de kamers staan op 18, maar die slaat eigenlijk nooit aan omdat de verwarming van beneden uiteindelijk doorsijpelt naar boven. Ik zat in 2022 met een verbruik van 600M3 aan gas en het zal in 2023 niet veel verschillen. Als ik die ketel moet vervangen door een warmtepomp zit ik aan een terugverdientijd van tientallen jaren met de huidige gas en elektriciteitsprijzen.

Wauw... 600M3, dat kan al tellen.

Verwarm jij je huis 24/24 omdat je altijd thuis bent ofzo?
Persoonlijk vind ik dat niet de moeite. Ik ben ook thuis maar ik steek enkel maar op de allerkoudste momenten overdag de verwarming aan en dat is slechts heel zelden.
Maar ieder verwarmt zoals hij wil eh?
Al zou ik niet graag uw gasrekening betalen...

BigF 5 december 2023 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10278783)
Zeg dat maar tegen die bende hier die vindt dat de Overheid met al die dingen geen zaken heeft en dat Sociale Zekerheid en Gezondheidszorg weggesmeten geld zijn.
Maar goed, voor mij mag de Overheid bovenop de sociale tarieven, miniumloon, etc. er nog wel een schepje bovenop doen. Maar Oma en de rest moet er dan ook bijnemen dat de belastingen nog maar wat zullen omhoog gaan.

Voor mij moet de staat mijn verwarming niet betalen maar net zoals ik vind dat ze voor fatsoenlijke gezondheidszorg en onderwijs moeten zorgen vind ik ook dat ze voor betaalbare middelen ter verwarming mogen zorgen.
Verwarming is niet echt een luxe eh?
We betalen belastingen voor iet.

Als ze bv zelfs godsdiensten kunnen sponsoren...

BigF 5 december 2023 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10278788)
Oud ijzer geven ze niet zo graag weg he. :)

Nee, dat weet ik, maar ik wou die motor betalen eh?
Er stonden 2 metsers stil omdat de motor van de mortelmolen de geest had gegeven en dan is zo'n wasmachine-motor een goeie, snelle noodoplossing.
Maar zelfs betalend: "Nee, wij zijn een erkend afvalverwerker en mogen geen dingen verkopen of zelfs weggeven aan particulieren..."

Citaat:

Ik heb in afval gewerkt en pakte vooral steunbalken om die dan in de houtstoof te steken.
Maar dat was wel labour. :)
Ikzelf heb het nooit gedaan maar bij mijn werkgever kunnen wij gratis kapotte paletten meenemen en kisten waarin onderdelen voor machines verstuurd worden.
Vooral die kisten zijn interessant omdat dat vrij dik hout is. Je moet ze natuurlijk wel kunnen vervoeren en het in stukken zagen valt ook niet altijd mee omdat daar best nogal wat nagels in zitten.

Maar toch is het voorraadje 'gratis mee te nemen kisten/paletten' toch altijd vrij snel opgekuist...

Palettenhout is wel op meer plaatsen gratis te krijgen maar het probleem ermee is dat je nagenoeg naast je kachel kan blijven zitten. Je gooit dat erop en 'poef' het is weg...
Maar 't warmt wel goed want het brand als gek (maar niet lang).

CUFI 5 december 2023 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10278797)
Nee, dat weet ik, maar ik wou die motor betalen eh?
Er stonden 2 metsers stil omdat de motor van de mortelmolen de geest had gegeven en dan is zo'n wasmachine-motor een goeie, snelle noodoplossing.
Maar zelfs betalend: "Nee, wij zijn een erkend afvalverwerker en mogen geen dingen verkopen of zelfs weggeven aan particulieren..."


Ikzelf heb het nooit gedaan maar bij mijn werkgever kunnen wij gratis kapotte paletten meenemen en kisten waarin onderdelen voor machines verstuurd worden.
Vooral die kisten zijn interessant omdat dat vrij dik hout is. Je moet ze natuurlijk wel kunnen vervoeren en het in stukken zagen valt ook niet altijd mee omdat daar best nogal wat nagels in zitten.

Maar toch is het voorraadje 'gratis mee te nemen kisten/paletten' toch altijd vrij snel opgekuist...

Palettenhout is wel op meer plaatsen gratis te krijgen maar het probleem ermee is dat je nagenoeg naast je kachel kan blijven zitten. Je gooit dat erop en 'poef' het is weg...
Maar 't warmt wel goed want het brand als gek (maar niet lang).

Ja paletten zijn goed als aanmaakhout, maar om echt te stoken pak je best steunbalken enzo.
Als huurder kan je hout van de huurwoning nemen en opstoken. In tijden van nood...

Blue Sky 5 december 2023 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10278781)
Wat niet wegneemt dat Oma wel degelijk een punt heeft als ze stelt dat het de opdracht is van de overheid om te zorgen voor betaalbare middelen om de woning te verwarmen.
Het is immers een basisbehoefte. We wonen hier niet in de tropen.

Maar als de overheid dat nalaat of er niet in slaagt moeten we natuurlijk zelf oplossingen zoeken.
Met een spandoek heen en weer door de Wetstraat te lopen verwarmt je huis niet eh?

Daar gaan we weer, in de pamper maatschappij moet weer de overheid de pampers van de mensen gaan verversen omdat ze het zelf niet kunnen of willen.

Misschien moeten de mensen eens zelf proberen na te denken hoe ze hun woning kunnen verwarmen en wat ze kunnen doen om energie te besparen.

Het zijn echter steevast dezelfden die voorheen liepen te roepen dat isolatie niet nodig is vervolgens lopen te klagen dat hun energie factuur te hoog is.

Aangepaste woning kopen, deftig isoleren, budget plannen voor verwarming zijn evidente zaken die veel mensen niet meer kunnen of willen doen.

Het is immers de overheid die hen steeds komt helpen met kindergeld, sociale tarieven, geboortepremies, belastingkortingen allerhande, stookolie premies, enz.

CUFI 5 december 2023 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10278855)
Daar gaan we weer, in de pamper maatschappij moet weer de overheid de pampers van de mensen gaan verversen omdat ze het zelf niet kunnen of willen.

Misschien moeten de mensen eens zelf proberen na te denken hoe ze hun woning kunnen verwarmen en wat ze kunnen doen om energie te besparen.

Het zijn echter steevast dezelfden die voorheen liepen te roepen dat isolatie niet nodig is vervolgens lopen te klagen dat hun energie factuur te hoog is.

Aangepaste woning kopen, deftig isoleren, budget plannen voor verwarming zijn evidente zaken die veel mensen niet meer kunnen of willen doen.

Het is immers de overheid die hen steeds komt helpen met kindergeld, sociale tarieven, geboortepremies, belastingkortingen allerhande, stookolie premies, enz.

Ja de kerncentrales sluiten, groene stroom en Rusland boycotten heeft er natuurlijk niets mee te maken

Oma 5 december 2023 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10278462)
Als een warm kot u, hoeveel is het nu(?), 3K per jaar kost, maar hout is gratis; bespaar je dus 3K gas op 1 jaar.
.....

Je mist volledig the point.
Dat hout zou gratis kunnen zijn (maar dat is natuurlijk niet zo!) dus je gasVERBRUIK zou dan dalen maar je gasFACTUUR kan dan nog blijven stijgen door verhoging van accijnzen/disctributiekosten etc...dan zit je dus zuinig te zijn en hout te stoken voor niks...dat kost dan zelfs nog méér door een hogere factuur én de kost van het hout. :silly:

Oma 5 december 2023 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10278783)
Zeg dat maar tegen die bende hier die vindt dat de Overheid met al die dingen geen zaken heeft en dat Sociale Zekerheid en Gezondheidszorg weggesmeten geld zijn.
Maar goed, voor mij mag de Overheid bovenop de sociale tarieven, miniumloon, etc. er nog wel een schepje bovenop doen. Maar Oma en de rest moet er dan ook bijnemen dat de belastingen nog maar wat zullen omhoog gaan.

Wie vindt dat? :roll:
En wat is dat voor kromme redenering?
De politiekers worden al betaald met ons belastinggeld om met onze geïnde belastingen voor sociale zekerheid, gezondheidszorg, basisbehoeften en alle andere openbare diensten aan de bevolking te zorgen, dat is hun JOB, daarvoor worden ze betaald!
Dus waarom wilt gij dan nog eens extra en dubbel belastingen gaan heffen omdat zij hun job niet doen?! :evil:
Wij hebben al de hoogste belastingdruk, er is dus geld genoeg maar ze komen niet toe omdat ze de geïnde belastingen NIET gebruiken waarvoor die belastingen moeten dienen!

patrickve 5 december 2023 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10278783)
Zeg dat maar tegen die bende hier die vindt dat de Overheid met al die dingen geen zaken heeft en dat Sociale Zekerheid en Gezondheidszorg weggesmeten geld zijn.
Maar goed, voor mij mag de Overheid bovenop de sociale tarieven, miniumloon, etc. er nog wel een schepje bovenop doen. Maar Oma en de rest moet er dan ook bijnemen dat de belastingen nog maar wat zullen omhoog gaan.

Wat begrijpen die mensen die dat willen, niet, aan dat de staat gijzelf zijt ?

Kortom, uw buren "moeten" uw verwarming betalen, en gij "moet" de verwarming van uw buren betalen. Dat is een raar concept he.

Dat is iets anders dan een verzekeringsprincipe. Daar hebben sommigen, waaronder MISSCHIEN gijzelf, SOMS hulp nodig, en heeft het zin dat iedereen betaalt voor het RISICO dat hijzelf loopt, en waarmee het GEREALISEERDE risico van uzelf of uw medemens, naargelang het lot, betaald wordt.

Maar iedereen moet de verwarming van Jan betalen, dat is een raar idee, nee ?

Oma 5 december 2023 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10278795)
Voor mij moet de staat mijn verwarming niet betalen maar net zoals ik vind dat ze voor fatsoenlijke gezondheidszorg en onderwijs moeten zorgen vind ik ook dat ze voor betaalbare middelen ter verwarming mogen zorgen.
Verwarming is niet echt een luxe eh?
We betalen belastingen voor iet.

Als ze bv zelfs godsdiensten kunnen sponsoren...

Precies, politiekers hebben de plicht en worden door ons betaald om te zorgen voor betaalbare basisbehoeften zoals elektriciteit, verwarming, water etc..:roll:
Wij moeten niet zelf voor verwarming gaan zorgen, dat is hun job.
Wij zullen dan wel betalen voor wat we verbruiken om ons te verwarmen maar de politiek heeft de plicht om te zorgen dat het er is en dat het betaalbaar is en blijft.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be