Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Van God los (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134272)

rikus 25 januari 2010 14:15

Van God los
 
Van God los

Geplaatst: 23 januari 2010 05:00

door Peter Bergwerff


Vorige week vrijdag reden twee jongens op een scooter in Nijmegen, op de vlucht voor een politiecontrole, een man op een zebrapad dood.


Ze raakten daarbij zelf ook gewond, werden gearresteerd en overgebracht naar een ziekenhuis. Daar bedreigden ze vervolgens de behandelend arts en het verplegend personeel, terwijl buiten een groep 'vrienden' amok maakte tegenover een inderhaast opgetrommelde politieversterking.In een reactie op Radio 1 noemde burgemeester Thom de Graaf het optreden van de daders 'van God los'.

Als vertegenwoordiger van een partij, D66, die politiek en religie streng wil scheiden, bedoelde De Graaf daarmee zeker geen godsdienstige lading aan zijn oordeel te verbinden.

De uitdrukking 'Van God los' is in de loop der tijd 'geseculariseerd' en betekent vandaag niet meer dan dat iemand radicaal in strijd handelt met wettelijke voorschriften of geaccepteerde beschavingsnormen of beide. In dit geval: je onttrekken aan een politiecontrole, iemand doodrijden en mensen die je willen helpen, met geweld bedreigen. Het kan ook nauwelijks weerzinwekkender.

Inderdaad: van God los.

Maar dan wel in een diepere zin dan de huidige betekenis van die uitdrukking suggereert. Die wil weinig méér zeggen dan dat iemand zich niet aan de regels houdt. Waarmee overigens impliciet God de plaats krijgt toebedeeld van grote boeman of alziend oog. Bijbels gezien steekt los zijn van God vele spaden dieper. Het is overgeleverd zijn aan jezelf en geen andere horizon hebben dan die van het hier en nu. We want it here and we want it now.

Natuurlijk, dat leidt niet per se - of beter: slechts bij uitzondering - tot excessen als die in Nijmegen of zoals in de hiv-zaak in Groningen. Maar wie - als D66 - deze zelfbeschikking tot allesbeheersende norm heeft verheven, heeft niet echt een principiëler verweer tegen deze excessieve zelfzucht dan dat dit gedrag zich niet verdraagt met de heersende beschavingsnormen.

Een partij als D66 wil dan in de weg van gesprek en maatschappelijke overreding proberen het ontoelaatbare van zulk gedrag duidelijk te maken. Maar men kan zich voorstellen dat anderen, vanuit de angst voor de acute bedreiging van hun (korte) leven binnen de horizon van het hier en nu door lieden als die in Nijmegen, om harde actie gaan roepen en bij partijen als die van Verdonk of Wilders terechtkomen.

De Bijbel spreekt in het Nieuwe Testament tegen de achtergrond van een vergelijkbare culturele situatie als de onze met twee diepere woorden.

Enerzijds dient de overheid de ongebondenheid van mensen met daadkracht te bedwingen. Maar anderzijds zullen met-God-verbondenen hun medemensen die geen bredere bestaanshorizon kennen dan het hier en nu, met het mededogen van geloof, hoop en liefde in Jezus Christus proberen te zoeken. Uiteindelijk ook dieptreurige renegaten als die in Nijmegen of Groningen.
bron:

Zeikstraal 25 januari 2010 14:38

we zitten hier in den Belgique he joeng

Nexer 25 januari 2010 14:52

http://www.youtube.com/watch?v=xOi6DsZu5go

liberalist_NL 25 januari 2010 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal (Bericht 4562262)
we zitten hier in den Belgique he joeng

Dus wat? Ben je te dom om het te begrijpen?

Bertie 25 januari 2010 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4562538)
Dus wat? Ben je te dom om het te begrijpen?

Onbeschofte brutale aap.

Beste liberalist_NL, Dit is een Belgische forum. Dat wil NIET zeggen dat rikus niets mag posten over Nederland maar wel dat hij wat meer rekening moet houden dat de lezers hier niet evenveel kennis van zaken hebben over zulke dingen als een gemiddelde Nederlander. Ze zijn niet op de hoogte zijn simpele zaken als (ik citeer rikus) "een partij als D66". Dat klinkt bijna Chinees voor de gemiddelde (of zelfs hoogbegaafde) Belg.

Jou Van Gaaliaanse reactie was dus overbodig, liberalist. Rikus moet gewoon wat meer rekening houden dat dit geen Nederlandse forum is en een beetje extra (achtergrond)informatie geven bij zijn posts (bijvoorbeeld dat het hier een protestantse cultuur betreft, en ook dat D66 een bepaalde soort partij is (o.a. landelijk zeer klein/weinig populair en anti-christelijk) Dat is alles.

the_dude 25 januari 2010 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4562538)
Dus wat? Ben je te dom om het te begrijpen?

er zijn al mensen gekend die schrik hebben van hun eigen shaduw en de berichtgeving volgende zal het er de komende jaren niet op verbeteren.

liberalist_NL 25 januari 2010 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 4562629)
Onbeschofte brutale aap.

Beste liberalist_NL, Dit is een Belgische forum. Dat wil NIET zeggen dat rikus niets mag posten over Nederland maar wel dat hij wat meer rekening moet houden dat de lezers hier niet evenveel kennis van zaken hebben over zulke dingen als een gemiddelde Nederlander. Ze zijn niet op de hoogte zijn simpele zaken als (ik citeer rikus) "een partij als D66". Dat klinkt bijna Chinees voor de gemiddelde (of zelfs hoogbegaafde) Belg.

Jou Van Gaaliaanse reactie was dus overbodig, liberalist. Rikus moet gewoon wat meer rekening houden dat dit geen Nederlandse forum is en een beetje extra (achtergrond)informatie geven bij zijn posts (bijvoorbeeld dat het hier een protestantse cultuur betreft, en ook dat D66 een bepaalde soort partij is (o.a. zeer klein/weinig populair en anti-christelijk) Dat is alles.

Bertie, zo'n post (die van Zeikstraal dus), verdient zo'n reactie; hij heeft diezelfde post op meerdere topics gegooid en loopt altijd te zeuren als iets over Nederland gaat. Dat is alles wat ik er van wil zeggen.

the_dude 25 januari 2010 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 4562629)
Onbeschofte brutale aap.

Beste liberalist_NL, Dit is een Belgische forum. Dat wil NIET zeggen dat rikus niets mag posten over Nederland maar wel dat hij wat meer rekening moet houden dat de lezers hier niet evenveel kennis van zaken hebben over zulke dingen als een gemiddelde Nederlander. Ze zijn niet op de hoogte zijn simpele zaken als (ik citeer rikus) "een partij als D66". Dat klinkt bijna Chinees voor de gemiddelde (of zelfs hoogbegaafde) Belg.

Jou Van Gaaliaanse reactie was dus overbodig, liberalist. Rikus moet gewoon wat meer rekening houden dat dit geen Nederlandse forum is en een beetje extra (achtergrond)informatie geven bij zijn posts (bijvoorbeeld dat het hier een protestantse cultuur betreft, en ook dat D66 een bepaalde soort partij is (o.a. zeer klein/weinig populair en anti-christelijk) Dat is alles.


Gelieve uw eigen, blijkbaar beneden gemiddelde, kennis niet als algemeenheid te beschouwen aub.

Raf 25 januari 2010 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 4562653)
Gelieve uw eigen, blijkbaar beneden gemiddelde, kennis niet als algemeenheid te beschouwen aub.

Precies! Alsof Belgen te idioot zijn om te weten wat D66 is...

rikbe 25 januari 2010 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4562714)
Precies! Alsof Belgen te idioot zijn om te weten wat D66 is...

Ik vind onze partijen al idioot genoeg om me nog te gaan interesseren voor buitenlandse.

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 25 januari 2010 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4562538)
Dus wat? Ben je te dom om het te begrijpen?

Ja. Dat ben ik.

Leg mij eens in een paar zinnen uit wat heel die tekst in de opening nu eigenlijk wil zeggen ?

A.u.b.

Dank u hartelijk.

liberalist_NL 25 januari 2010 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds (Bericht 4563004)
Ja. Dat ben ik.

Leg mij eens in een paar zinnen uit wat heel die tekst in de opening nu eigenlijk wil zeggen ?

A.u.b.

Dank u hartelijk.

Dat weet ik ook niet, hoor. Maar Zeikstraal had hetzelfde bericht geplaatst in andere draadjes waar het over Nederland ging. Gewoon toeval dat ik hem hier van repliek diende. ;-)

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 25 januari 2010 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4563026)
Dat weet ik ook niet, ...

Tsja dan ........



liberalist_NL 25 januari 2010 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds (Bericht 4563042)
Tsja dan ........



:lol:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be