Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Spanningen naar kookpunt: Grieken staan klaar om reus Turkije aan te pakken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237986)

zonbron 27 maart 2017 18:03

Spanningen naar kookpunt: Grieken staan klaar om reus Turkije aan te pakken
 
Het zit er al een tijdje bovenarms op tussen Erdogan en de Europese Unie in aanloop naar het Turks referendum op 16 april. Maar ook tussen Turkije en Griekenland onderling dreigt het potje stilaan helemaal over te koken. "Onze strijdkrachten staan klaar om elke provocatie van Turkse zijde te beantwoorden", heeft de Griekse minister van Defensie verklaard.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...twoorden.dhtml


Ook de Turken willen de Grieken wel een lesje leren:
"Indien de Grieken opnieuw op hun bek willen gaan, indien ze weer achternagezeten willen worden, dan zijn ze welkom, het Turkse leger is klaar. Iemand moet maar een keer duidelijk maken aan de Griekse regering wat er is gebeurd in 1922. Indien nodig kunnen we hen opnieuw een les geschiedenis geven."


Laat ons hopen op verdere escalatie na het referendum van Erdogan. Spannende tijden, er komt wat beweging in de zaak... op naar 100% kinetisch dan maar. :-P

zonbron 27 maart 2017 18:13

Ondertussen, vers van de pers: Griekenland wilt geen enkele vluchteling meer terugnemen (akkoord Dublin)

De 'grens' werd bereikt...

https://www.rt.com/news/382334-greec...-resettlement/

zonbron 27 maart 2017 18:20

Bottom line:
“Greece has expressed its concerns to the US,” said Dokos. “But when we don’t have a fully functional national security apparatus in Washington which is usually the firefighter in such situations, when Nato’s influence is limited and the EU’s even less, the big question really is who could or would manage such a crisis if it were to happen.”
https://www.theguardian.com/world/20...cation-erdogan

Grienland dat verzeild geraakt in een vergaand conflict met Turkije... misschien wel een gedroomd scenario voor de hardcore aanhangers van de EU-religie.

HOUZEE ! 27 maart 2017 19:02

Oorlog zou alleszins een schitterende pretext zijn om Konstantinopel terug bij Europa te voegen.

zonbron 27 maart 2017 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 8414430)
Oorlog zou alleszins een schitterende pretext zijn om Konstantinopel terug bij Europa te voegen.

In Turkije kan de EU mbv. de gekende spitsvondigheden een Oekraïne-scenario trachten toe te passen. Maak van Erdogan een Yanukovich... Of véle beter nog, een Gaddafi. ;-)

kelt 27 maart 2017 20:57

We gaan Zuhal en enkele bataljons Koerdische Harpijen zenden als ze daar niet rap een beetje kalmer zijn....

Ik moet alleen nog uitmaken of ze naar Athene-,dan wel naar Ankara moeten......

Adrian M 27 maart 2017 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zonbron (Bericht 8414394)
Het zit er al een tijdje bovenarms op tussen Erdogan en de Europese Unie in aanloop naar het Turks referendum op 16 april. Maar ook tussen Turkije en Griekenland onderling dreigt het potje stilaan helemaal over te koken. "Onze strijdkrachten staan klaar om elke provocatie van Turkse zijde te beantwoorden", heeft de Griekse minister van Defensie verklaard.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...twoorden.dhtml


Ook de Turken willen de Grieken wel een lesje leren:
"Indien de Grieken opnieuw op hun bek willen gaan, indien ze weer achternagezeten willen worden, dan zijn ze welkom, het Turkse leger is klaar. Iemand moet maar een keer duidelijk maken aan de Griekse regering wat er is gebeurd in 1922. Indien nodig kunnen we hen opnieuw een les geschiedenis geven."
Laat ons hopen op verdere escalatie na het referendum van Erdogan. Spannende tijden, er komt wat beweging in de zaak... op naar 100% kinetisch dan maar. :-P

Lijkt me toe dat oorlog het laatste is wat een normaal mens zal willen

Griekenland ...Totaal failliet en oorlog voeren, hoe vaak hebben we dat al meemaakt. Zo arm als de neten en worden ze krijgszuchtig

Nr.10 27 maart 2017 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zonbron (Bericht 8414394)

Uit dat artikel:
... de 196ste verjaardag van de Griekse opstand tegen de Ottomaanse heerschappij ...
De Ottomanen liggen daar al 196 jaar met hun klikken en hun klakken buiten.
... vooral in de Egeïsche Zee is de spanning momenteel te snijden. Bijna dagelijks vinden er schijngevechten plaats tussen straaljagers en dringen Turkse 'onderzoeksschepen' de Griekse wateren binnen. Diplomaten vrezen dan ook dat de kans op een ongewild 'voorval' met de dag groter wordt nu ontelbare ervaren legerofficieren en piloten zitten te verkommeren in een Turkse cel na de mislukte coup ...
Om het referendum te winnen, werpt Erdogan zowat alles in de strijd en laat hij zijn aanhang dromen van de oude glorietijd van het Ottomaanse Rijk. Hij schrikt er niet voor terug om het Verdrag van Lausanne, dat de huidige landsgrenzen van Turkije in 1923 heeft vastgelegd, in vraag te stellen.
De Ottomaanse heerschappij ... daar is het 'm om te doen.
Het herwinnen van de verloren gegane voorrechten om heel Zuid-Oost Europa leeg te plunderen.

Nr.10 27 maart 2017 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M (Bericht 8414577)
Lijkt me toe dat oorlog het laatste is wat een normaal mens zal willen

Griekenland ...Totaal failliet en oorlog voeren, hoe vaak hebben we dat al meemaakt. Zo arm als de neten en worden ze krijgszuchtig

Turkije is niet beter. Het is niet voor niets dat het hier vol loopt met Turken.

Adrian M 27 maart 2017 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 8414580)
Turkije is niet beter. Het is niet voor niets dat het hier vol loopt met Turken.

Paal en perk stellen is één. Een politicus die provocatie beantwoord met provocatie is een waardeloze politicus.
Domme tactiek daar dit Erdogan vlak voor de verkiezingen in de kaart speelt
Het kan hem helpen om de verkiezingen te winnen

Adam Smith 28 maart 2017 02:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M (Bericht 8414593)
Paal en perk stellen is één. Een politicus die provocatie beantwoord met provocatie is een waardeloze politicus.
Domme tactiek daar dit Erdogan vlak voor de verkiezingen in de kaart speelt
Het kan hem helpen om de verkiezingen te winnen

Heeft Rutte Erdogan nog een bosje bloemen toegestuurd?:-P Hij heeft namelijk binnenlands de kaart van staatsman en regeringsleider uit kunnen spelen tegen ongewenste buitenlandse inmenging.
Teveel ingaan op Erdogan, hoe begrijpelijke en soms ronduit terecht, is nu tactisch verkeerd. Negeer deze wannabe Ottomaan maar gewoon.

Adrian M 28 maart 2017 03:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 8414624)
Heeft Rutte Erdogan nog een bosje bloemen toegestuurd?:-P Hij heeft namelijk binnenlands de kaart van staatsman en regeringsleider uit kunnen spelen tegen ongewenste buitenlandse inmenging.
Teveel ingaan op Erdogan, hoe begrijpelijke en soms ronduit terecht, is nu tactisch verkeerd. Negeer deze wannabe Ottomaan maar gewoon.

Zover ik weet geen bos bloemen. Maar verdere provocaties niet beantwoord met eveneens provocaties.
Meen dat de Turkse ambassade niet uitgesloten werd of personeel uitgewezen en dat soort zaken
Volgens mij wel aangegeven tijdens een etentje de ontstane problematiek te willen bespreken met Erdogan

Elke provocatie beantwoorden met een provocatie is voor Erdogan koren op de molen
Nationalistische gevoelens kunnen de overhand krijgen waardoor tegen-stemmers voor zouden kunnen gaan stemmen
Moeilijk te beoordelen, het lijkt erop dat Erdogan mogelijk niet voldoende stemmers achter zich heeft en daarvoor stemmen nodig heeft van Turken in het buitenland

Frankenstein 28 maart 2017 03:59

Ik heb begrepen dat Erdogan geen politieke afgevaardigden meer stuurt naar EU lidstaten waar veel Turken wonen. Ergo tactiek van Rutte & co zal geholpen hebben; anders was Erdolul wel doorgegaan met provoceren in de landen.

Elio di Supo 28 maart 2017 07:00

Ik herinner mij een vakantie in '94 in Chios, zo'n 6 km van de Turkse kust. Turken en Grieken waren in volle discussie over de 12-mijlen zone en het eiland Chios zou daar helemaal binnen vallen. Onze reisgids wist mee te delen dat de Grieken het regiment in Chios hadden opgetrokken tot 5.000 manschappen. Toen ik op excursie ging naar Izmir merkte ik dat de haven vergeven was van de oorlogsschepen.

Het zou me nogal een vakantie zijn geweest moesten ze het daar effectief hebben uitgevochten. En Erdogan mag gerust zijn. De Grieken hebben de geschiedenis niet vergeten. Op Chios staat een klooster waar nog steeds de schedels worden bewaard van de 300 monniken die werden onthoofd tijdens de invasie van 1822.

cato 28 maart 2017 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8414671)
Ik herinner mij een vakantie in '94 in Chios, zo'n 6 km van de Turkse kust. Turken en Grieken waren in volle discussie over de 12-mijlen zone en het eiland Chios zou daar helemaal binnen vallen. Onze reisgids wist mee te delen dat de Grieken het regiment in Chios hadden opgetrokken tot 5.000 manschappen. Toen ik op excursie ging naar Izmir merkte ik dat de haven vergeven was van de oorlogsschepen.

Het zou me nogal een vakantie zijn geweest moesten ze het daar effectief hebben uitgevochten. En Erdogan mag gerust zijn. De Grieken hebben de geschiedenis niet vergeten. Op Chios staat een klooster waar nog steeds de schedels worden bewaard van de 300 monniken die werden onthoofd tijdens de invasie van 1822.

Een oorlog met Griekenland is een oorlog met de NAVO.
Erdogan al zich wel twee keer bedenken.
Zij grote vriend Poetin vindt landjepik prima ,maar moet ook niet aan een oorlog met de NAVO denken.

de vuile muilekoek 28 maart 2017 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M (Bericht 8414577)
Lijkt me toe dat oorlog het laatste is wat een normaal mens zal willen

Griekenland ...Totaal failliet en oorlog voeren, hoe vaak hebben we dat al meemaakt. Zo arm als de neten en worden ze krijgszuchtig

Ja wat hebben ze dan nog te verliezen ...

vlijmscherp 28 maart 2017 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8414679)
Een oorlog met Griekenland is een oorlog met de NAVO.
Erdogan al zich wel twee keer bedenken.
Zij grote vriend Poetin vindt landjepik prima ,maar moet ook niet aan een oorlog met de NAVO denken.

Turkije is ook NAVO en belangrijker dan Griekenland in dat opzicht.

cato 28 maart 2017 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8414698)
Turkije is ook NAVO en belangrijker dan Griekenland in dat opzicht.

Wat moet de NAVO met Griekenland?
Wat moet de NAVO met al die oorlogen in het MO?

Adrian M 28 maart 2017 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8414698)
Turkije is ook NAVO en belangrijker dan Griekenland in dat opzicht.

Interessant, zal er naar zoeken. Vermoed dat inzet van de Nato niet berekend is, niet mogelijk wanneer twee leden het met elkaar aan de stok krijgen

Skobelev 28 maart 2017 12:03

Laat ze maar beginnen, dan knikkeren we de Turken ook meteen uit Cyprus.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be