Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   onderwijs Frans Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=6614)

Stefanie 1 november 2003 14:31

Ik lees hier net dat onderwijs in het Nederlands verboden is in Frans Vlaanderen, maar lessen Arabisch en van de Algerijnse cultuur van een Algerijnse leerkracht mag wel!

Citaat:

De "Vlamingen van over de schreve" zijn boos. En terecht als je het ons vraagt.

Frans-Vlaanderen wordt vanuit Parijs stiefmoederlijk behandeld, en van enige erkenning van de Vlaamse eigenheid of identiteit is geen sprake. Het gebruik van het Nederlands is nog altijd niet toegestaan in het onderwijs. Voor de Vlamingen in Frankrijk geldt het motto van 'la France, une et indivisible' (één en ondeelbaar).

De Arabische inwijkelingen worden daarentegen met meer 'honneurs' en welwillendheid benaderd. Zo richtte het Ministerie van Onderwijs een brief aan alle scholen waarin met aandrang wordt gevraagd om lessen Arabisch te organiseren.

In kringen van de Vlaamse Beweging wordt met ongeloof en verontwaardiging gereageerd op het verschil in aanpak. Het lijkt een beetje op de uitspraak van wijlen Kardinaal Suenens die het Nederlands ooit totaal ongeschikt noemde voor het onderwijs, een taal voor 'keuterboerkes' ...

De houding van de Franse overheid is een onaanvaardbare marginalisering waartegen, ook vanuit Vlaanderen, met kracht moet geprotesteerd worden.

coosie 1 november 2003 16:54

Is daar eigenlijk vraag naar van de vlaams-sprekende mensen ?
Indien dat zo is, vind ik dat inderdaad volledig onrechtvaardig.

Patriot! 1 november 2003 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Is daar eigenlijk vraag naar van de vlaams-sprekende mensen ?

Enkel in FN-kringen, en dan nog...

Dies 1 november 2003 18:12

Al waren er slechts 2halve garen die dat wensten, dan nog zou het verkeerd zijn om zulks te verbieden! Het is het woord verbieden waar het hier om draait en waar sommigen hier duidelijk geen probleem mee hebben, heb ik dit wel!

coosie 1 november 2003 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Al waren er slechts 2halve garen die dat wensten, dan nog zou het verkeerd zijn om zulks te verbieden! Het is het woord verbieden waar het hier om draait en waar sommigen hier duidelijk geen probleem mee hebben, heb ik dit wel!

Dies,

ik denk wel dat het veel geld en middelen vraagt om onderwijs aan te bieden in om het even welke taal.
Zo kunnen de chinezen die hier wonen en genaturaliseerd zijn ook chinees onderwijs beginnen eisen.
Trouwens, in Frankrijk is de enige officiële taal Frans, en dat is het altijd geweest, dus ik het maar normaal dat het onderwijs in het frans gegeven wordt, wij willen toch ook dat alle immigranten nederlands/frans leren ?

Waar ik wel achter sta, als de vlaams-sprekenden in frankrijk, en de arabische franse inwoners een ruimer aanbod nederlands of arabisch wensen, dat daar wel voor gezorgd kan worden, desnoods buiten de schooluren. Dus, inderdaad een verbod tot het leren van eender welke taal is uit den boze !

Pat 1 november 2003 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Al waren er slechts 2halve garen die dat wensten, dan nog zou het verkeerd zijn om zulks te verbieden! Het is het woord verbieden waar het hier om draait en waar sommigen hier duidelijk geen probleem mee hebben, heb ik dit wel!

Dies,

ik denk wel dat het veel geld en middelen vraagt om onderwijs aan te bieden in om het even welke taal.
Zo kunnen de chinezen die hier wonen en genaturaliseerd zijn ook chinees onderwijs beginnen eisen.
Trouwens, in Frankrijk is de enige officiële taal Frans, en dat is het altijd geweest, dus ik het maar normaal dat het onderwijs in het frans gegeven wordt, wij willen toch ook dat alle immigranten nederlands/frans leren ?

Waar ik wel achter sta, als de vlaams-sprekenden in frankrijk, en de arabische franse inwoners een ruimer aanbod nederlands of arabisch wensen, dat daar wel voor gezorgd kan worden, desnoods buiten de schooluren. Dus, inderdaad een verbod tot het leren van eender welke taal is uit den boze !

Wie spreekt hier over immigranten???? Die Vlamingen zijn nooit gemigreerd, die wonen daar al eeuwenlang. Toch wel een klein detail !!!

coosie 1 november 2003 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Al waren er slechts 2halve garen die dat wensten, dan nog zou het verkeerd zijn om zulks te verbieden! Het is het woord verbieden waar het hier om draait en waar sommigen hier duidelijk geen probleem mee hebben, heb ik dit wel!

Dies,

ik denk wel dat het veel geld en middelen vraagt om onderwijs aan te bieden in om het even welke taal.
Zo kunnen de chinezen die hier wonen en genaturaliseerd zijn ook chinees onderwijs beginnen eisen.
Trouwens, in Frankrijk is de enige officiële taal Frans, en dat is het altijd geweest, dus ik het maar normaal dat het onderwijs in het frans gegeven wordt, wij willen toch ook dat alle immigranten nederlands/frans leren ?

Waar ik wel achter sta, als de vlaams-sprekenden in frankrijk, en de arabische franse inwoners een ruimer aanbod nederlands of arabisch wensen, dat daar wel voor gezorgd kan worden, desnoods buiten de schooluren. Dus, inderdaad een verbod tot het leren van eender welke taal is uit den boze !

Wie spreekt hier over immigranten???? Die Vlamingen zijn nooit gemigreerd, die wonen daar al eeuwenlang. Toch wel een klein detail !!!

Jaja, akkoord, een detail maar een belangrijk detail !
Het doet er niet toe of het immigranten zijn of eeuwenlange inwoners, waar naar vraag naar is, moet op zijn minst geprobeerd worden in te vullen,zeker !

Dimitri 1 november 2003 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Trouwens, in Frankrijk is de enige officiële taal Frans, en dat is het altijd geweest, dus ik het maar normaal dat het onderwijs in het frans gegeven wordt, wij willen toch ook dat alle immigranten nederlands/frans leren ?

"Trouwens, in België was de enige officiële taal Frans, en dat was het sinds het ontstaan in 1830 altijd geweest, dus vind ik het maar normaal dat het onderwijs in Vlaanderen in het Frans gegeven werd"???

Die streek is altijd Vlaams geweest, dus Nederlands is er een autochtone minderheidstaal. Frankrijk moet gewoon het 'Europees handvest voor streek- en minderheidstalen' ondertekenen, zodat Nederlands, Duits, Bretons, Baskisch, Catalaans en Corsicaans erkend kunnen worden als officiële minderheidstaal en evt. Occitaans als streektaal.

coosie 1 november 2003 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Trouwens, in Frankrijk is de enige officiële taal Frans, en dat is het altijd geweest, dus ik het maar normaal dat het onderwijs in het frans gegeven wordt, wij willen toch ook dat alle immigranten nederlands/frans leren ?

"Trouwens, in België was de enige officiële taal Frans, en dat was het sinds het ontstaan in 1830 altijd geweest, dus vind ik het maar normaal dat het onderwijs in Vlaanderen in het Frans gegeven werd"???

Die streek is altijd Vlaams geweest, dus Nederlands is er een autochtone minderheidstaal. Frankrijk moet gewoon het 'Europees handvest voor streek- en minderheidstalen' ondertekenen, zodat Nederlands, Duits, Bretons, Baskisch, Catalaans en Corsicaans erkend kunnen worden als officiële minderheidstaal en evt. Occitaans als streektaal.

Maar vragen de vlaamstaligen daarnaar ?
En ik had juist geschreven, dat als er vraag is naar nederlandse taallessen, deze dan ook moeten worden gegeven.

Stefanie 1 november 2003 19:53

Citaat:

Maar vragen de vlaamstaligen daarnaar ?
En ik had juist geschreven, dat als er vraag is naar nederlandse taallessen, deze dan ook moeten worden gegeven.
Of die Nederlandstaligen daar naar vragen of niet moeten zij weten. Het is hun zaak. Parijs moet zich daar niet mee moeien door Nederlandstalig onderwijs te verbieden.

coosie 1 november 2003 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:

Maar vragen de vlaamstaligen daarnaar ?
En ik had juist geschreven, dat als er vraag is naar nederlandse taallessen, deze dan ook moeten worden gegeven.
Of die Nederlandstaligen daar naar vragen of niet moeten zij weten. Het is hun zaak. Parijs moet zich daar niet mee moeien door Nederlandstalig onderwijs te verbieden.

Maar dat is juist wat ik gezegd heb.
Komaan, willen jullie mij nu allemaal verkeerd begrijpen ?
Als BUB-lid zou ik mij volgens sommigen niet meer moeten uitspreken over topics ivm het nederlands, want de vooroordelen zegevieren hier precies op het debat. :x

Stefanie 1 november 2003 19:59

Nee, ik heb je niet verkeerd begrepen, maar jij stelde de vraag of er vraag naar is. Ik antwoordde dat dat niets ter zake doet. Het doet er niet toe.

coosie 1 november 2003 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Nee, ik heb je niet verkeerd begrepen, maar jij stelde de vraag of er vraag naar is. Ik antwoordde dat dat niets ter zake doet. Het doet er niet toe.

Het doet er wel toe als het gaat om het hele onderwijs in vb het nederlands of in het arabisch te geven. Het is in alle franse inwoners hun voordeel om de franse taal vloeiend te beheersen. Net zoals het hier in België, in elke inwoner zijn voordeel is het nederlands/ frans (lees hier mijn voorkeur voor "en") vloeiend te beheersen. Maar, inderdaad, als daar vraag naar is, en jij zegt mij dat daar vraag naar is, dan zou er inderaad een ruim aanbod van het nederlands moeten komen in of buiten de normale schooluren.

Dimitri 1 november 2003 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Maar vragen de vlaamstaligen daarnaar ?
En ik had juist geschreven, dat als er vraag is naar nederlandse taallessen, deze dan ook moeten worden gegeven.

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat willen. Hoeveel mensen dat zijn zal vanzelf blijken als tweetalig onderwijs mogelijk wordt, als gebruik van de eigen taal in (contacten met) de overheid mogelijk wordt, als het hernoemen van Vlaamse plaatsnamen mogelijk wordt, enz. Als de mogelijkheid er maar is.

Stefanie 1 november 2003 20:12

Het punt is dat de Vlamingen gedwongen werden om Frans te leren. Nu worden de Algerijnen in de watten gelegd en mogen zij plots dingen doen die de Vlamingen nooit mochten. Men importeert dus Algerijnen om elke Vaamse reflex in Frans Vlaanderen de kop in te drukken. Het is gewoon hilarisch en belachelijk om vreemdelingen MEER rechten te geven dan de autochtone bevolking die daar al duizenden jaren woont. Jan Van Den Berghe heeft hier gezegd dat de Franken en de Saksen tijdens de oudheid, in de tijd van Julius Caesar naar hier verhuisd zijn. Dus zullen de Frans Vlamingen ook in die periode naar ginder verhuisd zijn. En hoe lang wonen die Algerijnen daar al? Blijft trouwens een feit dat de Algerijnen daar meer mogen dan 'n ander.

coosie 1 november 2003 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Maar vragen de vlaamstaligen daarnaar ?
En ik had juist geschreven, dat als er vraag is naar nederlandse taallessen, deze dan ook moeten worden gegeven.

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat willen. Hoeveel mensen dat zijn zal vanzelf blijken als tweetalig onderwijs mogelijk wordt, als gebruik van de eigen taal in (contacten met) de overheid mogelijk wordt, als het hernoemen van Vlaamse plaatsnamen mogelijk wordt, enz. Als de mogelijkheid er maar is.

Dat is waar, maar wat jij hier nu beschrijft is dat frankrijk een tweetalig land zou worden. Begrijp mij niet verkeerd, ik zou er zeker niet om treuren ! Maar dan kunnen de arabisch sprekenden inwoners van België dat toch ook eisen ?

Meestal vind ik ellenlange discussies over geschiedkundige feiten volledig irrelevant, maar sinds wanneer hebben de franse het huidige "frans-vlaanderen" overgenomen ?

Stefanie 1 november 2003 20:18

Ja, over rechten voor Vlamingen en rechten voor Arabischtaligen kan je discussiëren, coosie. Maar het is beschamend om Algerijnen méér rechten te geven dan Vlamingen. Parijs maakt zich serieus belachelijk. Dit beleid is waanzin.

coosie 1 november 2003 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Ja, over rechten voor Vlamingen en rechten voor Arabischtaligen kan je discussiëren, coosie. Maar het is beschamend om Algerijnen méér rechten te geven dan Vlamingen. Parijs maakt zich serieus belachelijk. Dit beleid is waanzin.

Ik begrijp jou stelling echt, maar wat ik mij afvraag, zijn deze mensen nog vlaming ? Beschouwen zijzelf nog als vlaming ? Of beschouwen zijzichzelf als vlaamssprekende fransen ?

Stefanie 1 november 2003 20:25

Ik kan niet voor die mensen spreken, natuurlijk. Maar ik denk dat als Parijs begint met hen achter te stellen tegenover Algerijnen, dat ze zich meer Vlamingen gaan beginnen voelen. Ik denk niet dat dit de Frans Vlamingen zal aanzetten om zich meer Fransman te voelen en minder Vlaming. 't Zal net omgekeerd zijn.

Dies 1 november 2003 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door coosie
ik denk wel dat het veel geld en middelen vraagt om onderwijs aan te bieden in om het even welke taal

En? Stond er ergens in mijn tekst dat de gehele Franse bevolking daar dient voor te betalen? Neen, dus waar ligt hem dan het probleem?
Het ging om het feit dat er in de openingsreply stond dat het nog steeds verboden is om onderwijs in te richten in het Nederlands! Waarbij ik dus opmerkte dat dit verkeerd is en het aantal mensen dat dit wenst doet daarbij compleet niet ter zaken.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Die Vlamingen zijn nooit gemigreerd, die wonen daar al eeuwenlang. Toch wel een klein detail !!!

Bel het Guiness Book of Records!! :P :P


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be