Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Hoogste kerktoren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=35504)

Dimitri 8 juni 2005 16:41

Hoogste kerktoren
 
Van de persrol van het ANP:

Citaat:

Mechelen droomt van extreem hoge kerktoren


MECHELEN (ANP) - In de Belgische stad Mechelen leeft een plan om de 97 meter hoge stompe kerktoren verder te verhogen, tot de ongekende hoogte van 165 meter. De Sint-Romboutstoren zou daarmee een van de hoogste ter wereld worden.

De bouw werd in 1520 gestaakt wegens geldgebrek. Bijna vijfhonderd jaar later heeft stadsbeiaardier Jo Haazen bedacht dat de bouw alsnog kan worden afgerond. Technisch is het mogelijk en geld is geen probleem, verwacht Haazen. ,,Het kost niet meer dan de bouw van een flinke concertzaal'', stelde hij woensdag in Vlaamse media. ,,Maar het zal de Mechelse middenstanders miljonair maken, want heel de wereld zou ernaar komen kijken.''

De beiaardier heeft bovendien de vorige paus aan zijn zijde: ,,Toen die in 1985 de kerk bezocht, waren zijn eerste woorden: uw toren is niet af.''

Een toren van 165 meter zou de koepel van de Sint-Pieter in Rome (132 meter) overtreffen, evenals de Dom in Utrecht (112 meter).
Maakt dit project überhaupt een kans, of blijft het bij een droom?

Ter vergelijking, de tien hoogste kerktorens in de Nederlanden:
123 meter - Antwerpen, Onze-Lieve-Vrouwekathedraal
122 meter - Brugge, Onze-Lieve-Vrouwekerk
112 meter - Utrecht, Domtoren (staat los van de Domkerk)
108 meter - Delft, Nieuwe Kerk
105 meter - Hoogstraten, Sint-Katharinakerk
99 meter - Eeklo, Sint-Vincentiuskerk
98 meter - Amersfoort, Onze Lieve Vrouwetoren (kerk is afgebroken, toren is het kadastrale middelpunt van Nederland)
97 meter - Mechelen, Sint-Romboutskathedraal
97 meter - Breda, Grote Kerk
97 meter - Groningen, Martinikerk

De hoogste kerktoren ter wereld is de 161 meter hoge Münster in het Beierse Ulm:

skaldis 8 juni 2005 16:46

Ik ga voor lager Walter. Geef mij maar een kerkje zoals in Coober Pedy.

skaldis 8 juni 2005 16:49








C uit W 8 juni 2005 17:41

Van mij mogen ze!

Andro 8 juni 2005 17:45

En wie gaat dat betalen?

PAJOT 8 juni 2005 20:22

Prachtig initiatief !

BigF 8 juni 2005 20:28

Wat een idee!!
Misschien kunnen ze naast die hoogste toren ook nog eens het diepste gat graven!
Dan gaat er zo mogelijk nog meer volk komen kijken!

Pietje 8 juni 2005 20:28

Alsof er geen nuttiger dingen zijn om geld tegenaan te gooien.....:?

Geertje 8 juni 2005 20:42

Ze doen maar. En ze mogen er dan direct een platform aan maken zodat men kan benjispringen. De kerk betaalt natuurlijk alles zelf, ze zijn toch rijk genoeg.

BigF 8 juni 2005 20:47

Kunnen ze bij Microsoft weer hun Flight Simulator aanpassen anders vinden die Al Quaida's nooit de weg! ;-)

skaldis 8 juni 2005 20:52

Even voorstellen aan Somers. Voor als de olympische spelen dan toch niet in Mechelen zouden doorgaan. Een boekhouding in evenwicht staat immers niet goed in de politiek.

Andro 8 juni 2005 20:53

Hoe dichter bij de hemel des te groter het bordeel.

Antoon 8 juni 2005 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
En wie gaat dat betalen?

Wat dacht je voor de verandering eens de Walen dit project te laten financieren? ;-)

Pietje 8 juni 2005 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Hoe dichter bij de hemel des te groter het bordeel.

Nice one 8)

Andro 8 juni 2005 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Wat dacht je voor de verandering eens de Walen dit project te laten financieren? ;-)

Zolang de ongelovigen maar niet moeten betalen aan deze geldverkwistende religieuze idiotrie, ben ik tevreden.;-)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Andromeda1968 on 08-06-2005 at 22:31
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Wat dacht je voor de verandering eens de Walen dit project te laten financieren? ;-)

Zolang de ongelovigen maar niet moeten betalen aan deze geldverkwistende religieuze idiotrie, ben ik tevreden.;-)[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Wat dacht je voor de verandering eens de Walen dit project te laten financieren? ;-)

Zolang de ongelovigen maar niet moeten betalen aan deze geldverkwistende religieuze idiotrie, ben ik een tevreden.;-)[/size]
[/edit]

Andro 8 juni 2005 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Nice one 8)

De waarheid mag gezegd worden nietwaar?;-)

DaBlacky 8 juni 2005 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Zolang de ongelovigen maar niet moeten betalen aan deze geldverkwistende religieuze idiotrie, ben ik tevreden.;-)

Je doet het anders wel ieder jaar, tenzij je je hebt laten uitschrijven uit het kerkregister.

Andro 8 juni 2005 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Je doet het anders wel ieder jaar, tenzij je je hebt laten uitschrijven uit het kerkregister.

Ik ben niet gedoopt.;-)

DaBlacky 8 juni 2005 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Ik ben niet gedoopt.;-)

ah, je hoort bij die 0,5% (tzal ni veel meer zijn) Belgen. Dat kon ik niet weten (de kans was ook verdomd klein) :)

Andro 8 juni 2005 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
ah, je hoort bij die 0,5% (tzal ni veel meer zijn) Belgen. Dat kon ik niet weten (de kans was ook verdomd klein) :)

Is dat maar 0,5%? :-(


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be