Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Schietpartij Antwerpen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Was u ook een kind van extreem-rechts? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=50978)

Stratcat 17 mei 2006 18:16

Was u ook een kind van extreem-rechts?
 
Vandaag verscheen in DS als opiniebijdrage, en in HLN als interview de volgende tekst

Citaat:

Ik was een kind van extreem-rechts

Stijn Baert was tot zijn vijftiende racistisch gedetermineerd, omdat in zijn familie het extreem-rechtse gedachtegoed hoogtij vierde. Zijn besluit: ,,Het Vlaams Belang is zonder meer aansprakelijk voor de racistische moorden van vorige week.''
NET als Hans Van Themsche ben ik opgegroeid in een door het Vlaams Belang geïnspireerde omgeving. Ook mijn tante - Lena Van Boven uit Lokeren - is een mandataris van de partij.

In mijn jeugd waren praatjes over de criminele impact van ,,de makakken'' het hoofdthema tijdens de wekelijkse familiebijeenkomst op zondag bij mijn grootouders aan moederszijde. Daarnaast leefde de overtuiging dat - om duizend en één redenen - ,,het weer oorlog moest worden'' en dat ,,Hitler wel grote schoonmaak zou gehouden hebben''. De vunzige praat van Dewinter en consorten was het familie-evangelie en kritiek op ,,de partij'' was meer dan heiligschennis. Verkiezingsdagen waren in mijn familie net als grootse voetbalfinales waarbij onze gemeenschappelijke favoriet telkens won.

Als je in zo'n omgeving opgroeit, als je aan elke sleutelbos een gele bokshandschoen ziet hangen, dan word je racistisch gedetermineerd. Want naast het feit dat ik wat graag de Blok-pamfletten die me in de handen gestopt werden ging bussen, toonde ik me op school tijdens klasdiscussies van mijn meest fascistische zijde. Als je ziet hoeveel zoontjes fan zijn van dezelfde voetbalclub als hun vader, dan hoeft het ook niet te verbazen dat hardnekkig racisme en onaantastbare partijtrouw binnen families overgaan van generatie op generatie.

Zelf heb ik me rond mijn vijftiende losgemaakt van het extreem-rechtse gedachtegoed. Maar het heeft me veel moeite gekost om mijn moeder te helpen inzien dat het niet fout is om een ander gedachtegoed aan te hangen dan je omgeving, zeker niet als die omgeving resoluut kiest voor ongelijkheid en haat.

Onze afvalligheid van ,,de partij'' wou ze eerst geheimhouden voor haar familie. Er een andere visie op nahouden wordt in kringen waar het Vlaams Belang wordt aanbeden immers niet alleen gezien als een manifestatie van onversneden domheid, maar ook als ondenkbaar verraad.

Mijn meer dan gemiddelde interesse voor binnenlandse politiek zal wel nooit verdwijnen; persoonlijke reflectie maakte me tot een niet-dogmatische aanhanger van het 'gezondere' links-liberale gedachtegoed. Momenteel volg ik aan de Universiteit Gent de opleiding tot burgerlijk ingenieur en bij interne studentenverkiezingen haalde ik met 1.382 stemmen het hoogste aantal stemmen voor de zitjes in de Raad van Bestuur van mijn alma mater. Ik sta bekend als een enthousiaste, positieve studentenvertegenwoordiger.

Alles had echter een totaal andere wending kunnen nemen als ik met een minder kritische geest door het leven zou gemoeten hebben en als onderwijs en vrienden niet dezelfde emancipatorische kracht gehad zouden hebben.

Hans Van Themsche zal wel geestelijke problemen gehad hebben en meer dan waarschijnlijk zou zijn agressieve inborst zich sowieso ooit wel gemanifesteerd hebben, maar de duidelijk racistisch geïnspireerde manier waarop deze persoonlijkheidskarakteristieken zich afgelopen week gekanaliseerd hebben, kan niet anders dan ingegeven zijn door de extreem-rechtse omgeving van Van Themsche. Een kind wordt immers niet als een hardnekkige racist geboren.

Misschien hebben eerdere negatieve ervaringen met migranten meegespeeld bij het uitdenken van de moorden, maar ik ben ervan overtuigd dat de oorzaak ligt bij de wij-zij-houding waar Van Themsche door zijn familie is ingerold.

Als ik zwakzinnig en agressief was geweest, dan had de Vlaams Belang-indoctrinatie, waar ik tijdens mijn jeugd aan ben blootgesteld, mij ook kunnen laten moorden. Want het Vlaams Belang predikt haat en niets dan haat. En dat, gecombineerd met zwakzinnigheid en agressiviteit, leidt tot moord.

De pers draagt in deze zaak dan ook een verpletterende verantwoordelijkheid. Ze moet uit het vernieuwde politiek-correcte denken stappen en in de toekomst, zeker bij verslaggeving over Vlaams Belang, nooit meer vergeten tot wat extreem-rechts leidde, leidt en zal leiden. Door deze racistische partij te behandelen als een gewone partij en door criminaliteit ongenuanceerd te overbelichten wordt het gedetermineerd zijn van duizenden Vlaamse kinderen en jongeren door hun racistische omgeving, enkel bestendigd.

Het Vlaams Belang is zonder meer aansprakelijk te stellen voor de racistische moorden van vorige week. De perceptie van migranten als criminelen, jobdieven en luiaards die de extreem-rechts partij sinds jaar en dag - met succes - bij haar achterban ingang doet vinden, kon niet anders dan leiden tot racistisch geweld.

Stijn Baert

(De auteur is student aan de Universteit Gent.)
Het toeval wil dat ik ook een kind ben van extreem-rechts (ouders van prille begin bij VB, vader mandataris). En toeval op toeval: ik heb ook niet gemoord. Nog straffer: ook ik ben liberaal geworden, zij het gelukkig geen links-liberaal. (Ook geen rechtse, tenzij ik het etiket 'rechts' kan gebruiken om zelfverklaarde linksen op stang te jagen, maar dit terzijde.)
Ik vermoed dat ik dus ook, zoals Stijn Baert, een kritische geest heb, en noch zwakzinnig noch agressief ben.
Maar itt deze jongeman waag ik me niet aan speculaties over de familiale situatie van Hans Van Temsche, en beweer ik niet dat 'het Vlaams Belang zonder meer aansprakelijk te stellen is voor de racistische moorden van vorige week.'

Tijd voor alle niet-moordende kinderen van extreem-rechts om de krantenredacties te bellen. Bladvulling voor weken gegarandeerd.

Boadicea 17 mei 2006 18:24

En ik ben kind van linkse ouders (moeder PVDA, vader GROEN) en ik ben VB aanhanger geworden!

Vraag me dan niet hoe ik geëvolueerd ben. Ik ben extreem links opgevoed en heb op linkse, gemengde scholen gezeten. Het is daar dat ik mijn afkeer voor de huidige politiek gekregen heb.

Het is maar om aan te tonen dat kinderen hun ouders niet hoeven na te doen. Met het oog op het songfestival hebben we hier al eens een goede steek gezien in dit land.

vjeeke 17 mei 2006 18:58

mijn ouders zijn VLD
middelbare school waar ik op zat was puur sp.a en VLD

Op 12 - 13 jarige leeftijd ben ik interesse beginnen krijgen voor politiek, ben ik me beginnen verdiepen in geschiedenisboeken en programmaboekjes (klinkt gek voor die leeftijd).
Ik voelde me toen enorm aangetrokken tot het Vlaams Blok programma, op school kreeg je steeds die extreem linkse zever te horen ("vlaams blok dit dat"). Veel discussies gehad met leerkrachten enzo over mijn politieke keuze want mijn school was er 100% tegen gekant. Hebben het me moeilijk gemaakt die jaren. Door die school is mijn keuze voor het toenmalige Vlaams Blok nog intenser geworden.

Vandaag de dag ben ik nog steeds voor het Vlaams Belang en ben er trots op.

StevenNr1 17 mei 2006 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vjeeke (Bericht 1712257)
Op 12 - 13 jarige leeftijd ... enorm aangetrokken tot het Vlaams Blok programma

Zegt genoeg.
[SIZE="1"](Sorry, kon het niet laten.)[/SIZE]

Boadicea 17 mei 2006 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vjeeke (Bericht 1712257)
mijn ouders zijn VLD
middelbare school waar ik op zat was puur sp.a en VLD

Op 12 - 13 jarige leeftijd ben ik interesse beginnen krijgen voor politiek, ben ik me beginnen verdiepen in geschiedenisboeken en programmaboekjes (klinkt gek voor die leeftijd).
Ik voelde me toen enorm aangetrokken tot het Vlaams Blok programma, op school kreeg je steeds die extreem linkse zever te horen ("vlaams blok dit dat"). Veel discussies gehad met leerkrachten enzo over mijn politieke keuze want mijn school was er 100% tegen gekant. Hebben het me moeilijk gemaakt die jaren. Door die school is mijn keuze voor het toenmalige Vlaams Blok nog intenser geworden.

Vandaag de dag ben ik nog steeds voor het Vlaams Belang en ben er trots op.

Zit iets in. Ik zat op een stadsschool hier in Antwerpen, waar men mij zo bang maakte van het VB dat ik er aanvankelijk nog niet eens op durfde stemmen.
Ik heb er even goed op gespuw als sommige anderen hier. En op een gegeven moment ben ik van mijn eigen onverdraagzaamheid beginnen walgen.
Ik had weinig vrienden en voelde me niet begrepen, totdat ik eens met rechtse mensen begon te praten. Het ging niet zonder slag of stoot (letterlijk), dat geef ik toe, maar heb leren inzien dat ik me juist beter voelde bij de dingen waar ik van walgde.
Zo ben ik de dingen van de andere kant beginnen bekijken en ben ik uiteindelijk ook van het VB gaan stemmen en nu heb ik me ook lid gemaakt van de partij.
En ... nu ben ik geen wannabe meer. Ik heb niet meer het gevoel dat ik moet wringen om ergens bij te horen.

vjeeke 17 mei 2006 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 1712276)
Zit iets in. Ik zat op een stadsschool hier in Antwerpen, waar men mij zo bang maakte van het VB dat ik er aanvankelijk nog niet eens op durfde stemmen.
Ik heb er even goed op gespuw als sommige anderen hier. En op een gegeven moment ben ik van mijn eigen onverdraagzaamheid beginnen walgen.
Ik had weinig vrienden en voelde me niet begrepen, totdat ik eens met rechtse mensen begon te praten. Het ging niet zonder slag of stoot (letterlijk), dat geef ik toe, maar heb leren inzien dat ik me juist beter voelde bij de dingen waar ik van walgde.
Zo ben ik de dingen van de andere kant beginnen bekijken en ben ik uiteindelijk ook van het VB gaan stemmen en nu heb ik me ook lid gemaakt van de partij.
En ... nu ben ik geen wannabe meer. Ik heb niet meer het gevoel dat ik moet wringen om ergens bij te horen.

Idd die scholen van tegenwoordig zijn de broedplaatsen van de sp.a en de vld - de plaats waar de leerkrachten hun haat spuwen op het VB.

Als je de term school opzoekt - begrijp ik eruit dat een school een openbare instelling is waar er alleen les wordt gegeven en niet aan politiek wordt gedaan, dat is de taak van anderen. Als men is graag een lesje over politiek wil besteden dan moet de leerkracht in die les neutraal blijven en niet zoals de meesten hier doen de pap in de mond van de leerlingen steken dat ze daar nooit of te nooit mogen op stemmen omdat het neo-nazis enzo zijn. Die leerlingen komen naar school om les te volgen en niet om politieke propaganda aan te horen. Sommige klaslokalen in mijn vorige school waren volgeplakt met communistische affiches - affiches van Ché - affiches tegen het Vlaams belang. Elke les keer op keer de vergelijking met Hitler. Godsdienstles werd een les van politiek en een soort les voor de multiculturele samenleving te accepteren.

Ik begon me ook goed te voelen toen ik voor VB stemde. Laat nooit je politieke keuze afhangen van andere mensen. Ik kreeg op late duur ook veel aanhang - deze werd met de jaren groter. Wij VB'ers beginnen met de dag ons gelijk te krijgen, maar dat willen velen natuurlijk niet inzien en blijven dus maar spuwen op het VB.

mano negra 17 mei 2006 19:35

Ook mijn familie is vrij "fout". Zwart in WOII, goed vertegenwoordigt aan het Oostfront, "slachtoffer" van het verzet...Volgens hen was Hitler zijn enige fout dat hij de oorlog verloor. Mijn moeder heeft zich steeds afgezet tegen haar milieu, tegen het verschrikkelijke gedachtengoed dat er gepredikt werd. Ook mijn vader komt uit een rechts milieu, maar is altijd actief geweest bij (extreem) linkse organisaties. Dit heeft ook zijn weerslag gehad op mijn opvoeding. Ik ben in een zeer open, maar kritisch milieu opgevoed en heb de plaats gekregen om mijn eigen conclusies te trekken (en die is....links, wat dacht u?)
Maar ik ben het eens met mensen die zeggen dat we voorzichtig moeten zijn om direct met de vinger te wijzen naar de "extreme familie" waar de schutter uit voort kwam. Het is een al te makkelijke oplossing. Net zoals de verantwoordelijkheid bij videospelletjes leggen. De rol van een partij als het Vlaams Belang daarentegen is, naar mijn gevoel, veel zwaarder, daar zij, met hun constante haatcampagnes, een sfeer van angst en haat creeëren.

lombas 17 mei 2006 19:36

Mijn ouders zijn realisten. Ik ook. Daarom ben ik een groengezinde libertariër.

Zowel mijn grootvader als mijn overgrootvader hebben trouwens in respectievelijk WO II als I aan Duitse zijde gevochten, en beiden gesneuveld. Mijn grootvader had zelfs de eer officier te zijn, mijn overgrootvader artillerie-adjunct.

Weisse Wolf 17 mei 2006 19:42

Citaat:

Was u ook een kind van extreem-rechts?
Helemaal niet, de ogen zijn open gegaan toen ik van dichtbij kennis maakte met de multikulturele verrijking en zeven jaar geleden van het voorrecht kon genieten om in een multikultureel verrijkte buurt te wonen. Daarvoor was helemaal niet geïnteresseerd in politiek.

Knipp 17 mei 2006 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vjeeke (Bericht 1712332)
Wij VB'ers beginnen met de dag ons gelijk te krijgen,

en dat gelijk is ... ??

Ke Nan 17 mei 2006 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1712346)
Mijn ouders zijn realisten. Ik ook. Daarom ben ik een groengezinde libertariër.

Zowel mijn grootvader als mijn overgrootvader hebben trouwens in respectievelijk WO II als I aan Duitse zijde gevochten, en beiden gesneuveld. Mijn grootvader had zelfs de eer officier te zijn, mijn overgrootvader artillerie-adjunct.

Mijn overgrootvader heeft ook tegen de geallieerden gevochten in WO I. Hij is gesneuveld in de strijd om de Dardanellen. The Turks kicked ass there! :-D

lombas 17 mei 2006 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 1712369)
Mijn overgrootvader heeft ook tegen de geallieerden gevochten in WO I. Hij is gesneuveld in de strijd om de Dardanellen. The Turks kicked ass there! :-D

Turken z�*jn gewoon stoer, dat kunnen we afspreken.

vercetti 17 mei 2006 19:51

Links kan er anders ook wat van hoor.

Ik kan me nog herinneren hoe ik toen ik in de lagere school zat foldertjes van het Vlaams Blok verscheurde zonder te zien. Mijn ouders lieten maar doen. Later, in mijn eerste middelbaar moest ik Land In Oorlog (aanrader voor de jongeren) van Paul Kustermans lezen. Wie het boek kent, weet dat het niet zo politiek correct is.
Hoe het toen gegaan is weet ik niet meer, maar anderhalf jaar later, was ik voor het Vlaams Blok. En bij steeds meer jongeren groeit de sympathie voor het Vlaams Belang.

Tot grote spijt van links. :twisted:

djimi 17 mei 2006 19:58

Mijn ouders waren beide 'Vlaams-nationalistisch'. Mijn vader was eerder conservatief-katholiek, mijn moeder eerder atheïstisch-progressief.

Géén van beiden zijn echter racistisch, en daar ben ik toch wel blij om.


Ik weet niet of ik zelf nu links of rechts ben, maar ik voel me in elk geval steeds meer 'politiek dakloos' worden.

Wellicht ben ik gewoon een ouwe mopperpot aan 't worden, kontekraags en averechts, dus voor niets of niemand nog bruikbaar ?

vercetti 17 mei 2006 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 1712381)
Mijn ouders waren beide 'Vlaams-nationalistisch'. Mijn vader was eerder conservatief-katholiek, mijn moeder eerder atheïstisch-progressief.

Géén van beiden zijn echter racistisch, en daar ben ik toch wel blij om.


Ik weet niet of ik zelf nu links of rechts ben, maar ik voel me in elk geval steeds meer 'politiek dakloos' worden.

Wellicht ben ik gewoon een ouwe mopperpot aan 't worden, kontekraags en averechts, dus voor niets of niemand nog bruikbaar ?

Centrum. En afhankelijk van het standpunt Links of Rechts denk ik.

djimi 17 mei 2006 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1712387)
Centrum. En afhankelijk van het standpunt Links of Rechts denk ik.

Centrum ?

Hm, mja, waarom niet, eigenlijk.

Maar dan wel 'radicaal', hé.:lol:

OK, dank u, dus.

PAJOT 17 mei 2006 20:10

ik ben een kleinkind van collabo's maar ik zal met plezier hun nu al 62-jaar oude rekening vereffenen ! :evil:

Stratcat 17 mei 2006 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1712375)
Links kan er anders ook wat van hoor.

Ik kan me nog herinneren hoe ik toen ik in de lagere school zat foldertjes van het Vlaams Blok verscheurde zonder te zien. Mijn ouders lieten maar doen.

Zijn je ouders VB of wat-kan-het-VB-mij-schelen of anti-VB?

Citaat:

Later, in mijn eerste middelbaar moest ik Land In Oorlog (aanrader voor de jongeren) van Paul Kustermans lezen. Wie het boek kent, weet dat het niet zo politiek correct is.
:? Van wie moest je dat lezen? En wat heeft dat te maken met 'Links kan er anders ook wat van'?

Citaat:

Hoe het toen gegaan is weet ik niet meer, maar anderhalf jaar later, was ik voor het Vlaams Blok.
:lol:
[SIZE=1]
[/SIZE]
Citaat:

En bij steeds meer jongeren groeit de sympathie voor het Vlaams Belang.
Ik zou het niet weten, ik heb geen enkel bewijs. En jij?

lombas 17 mei 2006 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier (Bericht 1712409)
Ik zou het niet weten, ik heb geen enkel bewijs. En jij?

Een peiling bij tweehonderd leerlingen van mijn middelbare school, drie jaar geleden, wees uit dat meer dan 50% later voor het VB zou stemmen.

Stratcat 17 mei 2006 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1712411)
Een peiling bij tweehonderd leerlingen van mijn middelbare school, drie jaar geleden, wees uit dat meer dan 50% later voor het VB zou stemmen.

Ik geloof wat je zegt.
Maar ik zie geen bewijs.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be