Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Benno Barnard over de islam in Knack (https://forum.politics.be/showthread.php?t=119729)

luc broes 28 februari 2009 22:30

Benno Barnard over de islam in Knack
 
een bijzonder artikel van Benno Barnard in Knack online

http://www.knack.be/blog/blog-algeme...etje.html#4368

Een linkse schrijver niet mals over de islam, het gebeurt niet alle dagen!

420yeahbaby 28 februari 2009 23:04

Ow deze is wel raak:

Citaat:

Het is onmogelijk dat een volk dat zijn kinderen opvoedt met de dood en het martelaarschap, en dit om zijn schepper te behagen, tegelijkertijd de liefde voor het leven onderwijst.'

Bhairav 1 maart 2009 07:48

Nou, wéér zo iemand die cliche's over links en rechts naast zich neerlegt.
Daar kikken jullie toch op he?

luc broes 1 maart 2009 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 4002530)
Nou, wéér zo iemand die cliche's over links en rechts naast zich neerlegt.
Daar kikken jullie toch op he?

Kan er wat meer uitleg bij.

Het artikel van een bekend links schrijver in Knack, dat ingaat tegen de algemeen bevestigde opinie van links over de islam. dat is nogal uitzonderlijk

Dit is toch de moeite waard om eens te bespreken.
Heeft die man gelijk? Wat zegt hij verkeerd?

Sjaax 1 maart 2009 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 4001990)
een bijzonder artikel van Benno Barnard in Knack online

http://www.knack.be/blog/blog-algeme...etje.html#4368

Een linkse schrijver niet mals over de islam, het gebeurt niet alle dagen!

Moeten we weer terug naar de religiekritiek van eeuwen geleden? Karl Marx vond religie opium van het volk. Friedrich Nietzsche achtte godsdienst een uiting van slavenmoraal. Nee, dat hoeft niet. Het christendom is voornamelijk seculier van opvatting geworden. Ten aanzien van een privé geloof dat weinig pretenties heeft en zeker niet over de maatschappij, hoeft de maatschappij wederkerig evenmin bemoeizucht te tonen. Dat soort al-dan-niet geloof wordt prachtig geformuleerd door de grote filosoof Johan Cruijff: “Ik geloof niet, omdat ik dus niet gelovig ben, maar ik denk wel dat er iets anders is, maar daardoor geloof ik datgene wat ik dus denk dat er is.”

Maar ten aanzien van de islam, zolang die niet voor het overgrote deel seculier wordt, is inderdaad nog flinke kritiek nodig.

En ten overvloede: religiekritiek is altijd links geweest; zie Marx.

Sus Iratus 1 maart 2009 10:47

Die Benno Barnard heeft gewoon gelijk, en met name het volgende citaat uit het artikel zegt mijns inziens veel, zo niet alles:

Citaat:

Over het eerste wil ik graag het navolgende kwijt: als de belangrijkste notie van 'links' de emancipatie is, de volksverheffing, dan kun je moeilijk linkser zijn dan ik. Ik verdedig uit alle macht nu juist die begrippen, a fortiori wanneer ik het over de islam heb. Maar bij veel denkers die zichzelf als links beschouwen is de voorbije jaren een soort hersenverweking opgetreden, die maakt dat ze de ideologie van de islam niet herkennen als wezenlijk anti-westers en anti-emancipatorisch. En diegenen die durven te verklaren dat de islam werkelijk tegen alles indruist waar links voor staat - zij worden door hun linkse broeders en zusters in de steek gelaten en voor 'rechts' uitgemaakt. Of voor racisten, wat nog geestiger is, omdat die term impliceert dat er een islamitisch ras bestaat. Dat laffe geteem stemt me afwisselend woedend en radeloos.
Ik zou bepaalde, hier op het forum ronddolende lieden van linkse signatuur -zelfverklaarde denkers en filosofen meestal- willen aanraden het hele artikel eens goed te lezen en zonodig te herlezen.

Travis66 1 maart 2009 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 4002632)
Moeten we weer terug naar de religiekritiek van eeuwen geleden? Karl Marx vond religie opium van het volk. Friedrich Nietzsche achtte godsdienst een uiting van slavenmoraal. Nee, dat hoeft niet. Het christendom is voornamelijk seculier van opvatting geworden. Ten aanzien van een privé geloof dat weinig pretenties heeft en zeker niet over de maatschappij, hoeft de maatschappij wederkerig evenmin bemoeizucht te tonen. Dat soort al-dan-niet geloof wordt prachtig geformuleerd door de grote filosoof Johan Cruijff: “Ik geloof niet, omdat ik dus niet gelovig ben, maar ik denk wel dat er iets anders is, maar daardoor geloof ik datgene wat ik dus denk dat er is.”

Maar ten aanzien van de islam, zolang die niet voor het overgrote deel seculier wordt, is inderdaad nog flinke kritiek nodig.

En ten overvloede: religiekritiek is altijd links geweest; zie Marx.

Ik denk dat jij Marx niet goed begrijpt. Marx zei dat Religi opium was VOOR het volk, niet VAN. Belangrijk verschil.
Wat hij bedoelde was dat opium, dat alleen de rijken zich konden permiteren, de rijken stil hield. Als je verdoofd in een hoekje ligt, dan kan je geen staatsgreep plegen.
Religie is de drug die de armen stilhoudt. Die uitspraak is dus geen kritiek, het is het duiden van een bruikbaar wapen. Soit, mijn interpretatie, misschien ben ik wel verkeerd.

luc broes 1 maart 2009 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4002728)
Ik denk dat jij Marx niet goed begrijpt. Marx zei dat Religi opium was VOOR het volk, niet VAN. Belangrijk verschil.
Wat hij bedoelde was dat opium, dat alleen de rijken zich konden permiteren, de rijken stil hield. Als je verdoofd in een hoekje ligt, dan kan je geen staatsgreep plegen.
Religie is de drug die de armen stilhoudt. ...

Niet echt steeds toepasselijk op de Islam, als je ziet hoe die massa's tekeer gaan als er kritiek komt bv via een spotprent.

Sjaax 1 maart 2009 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4002728)
Ik denk dat jij Marx niet goed begrijpt. Marx zei dat Religi opium was VOOR het volk, niet VAN. Belangrijk verschil.

Wikipedia:
Citaat:

"Religion is the opiate of the masses" is one of the most frequently quoted statements of Karl Marx. It was translated from the German original, "Die Religion ... ist das Opium des Volkes" and is often referred to as "religion is the opiate of the masses." The quote originates from the introduction of his 1843 work Contribution to Critique of Hegel's Philosophy of Right which was subsequently released one year later in Marx's own journal Deutsch-Französische Jahrbücher.

Sjaax 1 maart 2009 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 4002733)
Niet echt steeds toepasselijk op de Islam, als je ziet hoe die massa's tekeer gaan als er kritiek komt bv via een spotprent.

Misschien heb je weinig ervaring met junks. Maar die kunnen flink tekeer gaan als ze hun portie dreigen te missen. De moslimjunks gaan vergelijkenderwijs ook tekeer als er kritiek komt op de islam.

the_dude 1 maart 2009 13:48

uhm als je dan toch in oude termen denkt dan is het wel rechts = gelovig en links = niet gelovig. Dus is het niet meer dan normaal dat een links denkend persoon kritisch tov een religie staat.

Jan van den Berghe 1 maart 2009 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 4002904)
uhm als je dan toch in oude termen denkt dan is het wel rechts = gelovig en links = niet gelovig. Dus is het niet meer dan normaal dat een links denkend persoon kritisch tov een religie staat.

Geloof, ongeloof, het valt gewoon niet in een links-rechtskader te plaatsen. Meer zelfs, het heeft daar hoegenaamd niets mee te maken.

luc broes 1 maart 2009 13:58

Jan VDB één van de betere forumleden, gegroet!

Jan van den Berghe 1 maart 2009 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 4002927)
Jan VDB één van de betere forumleden, gegroet!

Ook gegroet! Dank voor de appreciatie trouwens.

Travis66 1 maart 2009 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 4002733)
Niet echt steeds toepasselijk op de Islam, als je ziet hoe die massa's tekeer gaan als er kritiek komt bv via een spotprent.

Net wel, de islam massa doet percies wat de imams hen vragen.

Travis66 1 maart 2009 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 4002877)
Wikipedia:

hm, daar zat ik verkeerd percies. Maar toch blijf ik bij de conclusie dat hij het als een bruikbaar wapen beschouwde.

filosoof 1 maart 2009 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 4002927)
Jan VDB één van de betere forumleden, gegroet!

Een revisionist zoals het blok ze koestert...

Jan van den Berghe 1 maart 2009 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4002963)
Een revisionist zoals het blok ze koestert...

Ach, daar zijn we weer met uw vooroordelen... Niets nieuws onder de zon, en trouwens ook niet echt toepasselijk of ter zake doende.

Sjaax 1 maart 2009 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 4002922)
Geloof, ongeloof, het valt gewoon niet in een links-rechtskader te plaatsen. Meer zelfs, het heeft daar hoegenaamd niets mee te maken.

Marx was links; Nietzsche was rechts. In zoverre lijkt geloof dan wel ongeloof weinig met links-rechts te maken te hebben. Toch impliceert geloof vasthouden aan oude conservatieve waarden, dat is nu eenmaal het kenmerk van religieus geloven, teruggaan naar de 'wijsheid' van antieke teksten. Religiekritiek is in de historie vooral door de linkse kerk geuit. Daaruit volgt dat er zeker wel een links-rechts dimensie in religiekritiek valt waar te nemen.

Niet dat n=1 veel zegt, maar je bent vanzelfsprekend een voorbeeld bij uitstek van een conservatieve, rechtse, religieuze persoonlijkheid.

Jan van den Berghe 1 maart 2009 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 4003002)
Marx was links; Nietzsche was rechts. In zoverre lijkt geloof dan wel ongeloof weinig met links-rechts te maken te hebben. Toch impliceert geloof vasthouden aan oude conservatieve waarden, dat is nu eenmaal het kenmerk van religieus geloven, teruggaan naar de 'wijsheid' van antieke teksten. Religiekritiek is in de historie vooral door de linkse kerk geuit. Daaruit volgt dat er zeker wel een links-rechts dimensie in religiekritiek valt waar te nemen.

Niet dat n=1 veel zegt, maar je bent vanzelfsprekend een voorbeeld bij uitstek van een conservatieve, rechtse, religieuze persoonlijkheid.

Alweer een oordeel dat slechts gebaseerd is op vooroordelen en navelstaarderij. Geloof impliceert geen "teruggaan", maar wel een actualisering van eeuwig jonge waarden en wijsheid. Het christendom is bijgevolg niet "conservatief", maar steeds "actueel". Het past dan ook op geen enkele wijze in een politiek kader van links-rechts waarin u het probeert te duwen, maar waarmee het van ver noch dichtbij ook maar iets te maken heeft.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be