Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   VB: Ouders met hoofddoek niet welkom in scholen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103801)

Moby 2 april 2008 15:43

VB: Ouders met hoofddoek niet welkom in scholen
 
http://www.gva.be/nieuws/Politiek/default.asp?art={48BD2B44-3EE6-4B0A-AEA8-FDA16FA773CC}

Citaat:

Het Vlaams Belang pleit voor een hoofddoekenverbod voor het personeel van de Vlaamse overheid en van alle lokale besturen in Vlaanderen.

Fractieleider in het Vlaams parlement Filip Dewinter dient daarover een voorstel van decreet in. Dewinter wil ook een algemeen verbod op het dragen van een hoofddoek in de scholen.

De stad Antwerpen voerde vorig jaar een hoofddoekenverbod in voor het stadspersoneel met een loketfunctie. Andere gemeenten zoals Gent, Lokeren en Lier voerden later een gelijkaardig verbod in.

Volgens Dewinter is een hoofddoekenverbod "geen pesterij van moslims, maar een zaak van elementair democratisch belang". "De hoofddoek is immers hét symbool bij uitstek van het minderwaardige statuut van de vrouw binnen de islam", zegt hij.

Het voorstel van Dewinter bepaalt dat personeelsleden van de Vlaamse overheid of de lokale besturen die tegen het verbod in toch een hoofddoek dragen een verwittiging krijgen.

Wanneer ze deze negeren, worden ze ontslagen. In het onderwijs zou het hoofddoekenverbod van toepassing zijn op zowel leerkrachten en ander personeel, leerlingen én bezoekers. Wie met een hoofddoek naar school komt, moet de toegang worden geweigerd, stelt het Vlaams Belang-voorstel.
Ik word niet snel kwaad over iets, maar heb ik mij toch wel woedend over gemaakt! Mogen nu ook al geen ouders bij hun kinderen, omdat ze een hoofddoek dragen?? Het VB bewijst weer ware en zware racisten als leden te hebben!

Als dit ooit uitgevoerd wordt is er 1 mogelijkheid over voor vele allochtonen: EIGEN SCHOLEN zoals bij de Joden en ook bij moslims in Nederland het geval is. Ik ben dan in dit geval vóór scholen waar dit wel mag en men eens niet naar kleur, afkomst, kleding, etc kijkt.

Dergelijke voorstellen brengen ons verder en verder van elkaar...dus VOLLEDIG volgens het plan van het VB. :evil:

vlijmscherp 2 april 2008 15:45

wat provoceren van het VB omdat ze niet zoveel meer in het nieuws komen, das al.

roger verhiest 2 april 2008 15:47

Dit stopt pas als er een "nationale hoofddoekendag" komt : iedereen met een hoofddoek
zoals het vroeger in het christelijke europa ooit was...

Moby 2 april 2008 18:40

Ze schieten in hun eigen voet, want ze gaan hiermee een hele stap achteruit. Nu komen ze dom en racistisch over, en net na al die moeite om van dat imago af te komen (alsof dat zal lukken). Maar ze komen inderdaad nauwelijks in het nieuws. En dat komt omdat ze niets van waarde toe te voegen hebben.

En zoals GVA het zo mooi verwoord 'Vlaams Belang is weer boos'. bron: http://www.gva.be/nieuws/Politiek/default.asp?art={A8B9926A-AA1D-452A-B808-532296955DFD}

AdrianHealey 2 april 2008 18:41

Dat is wel een héél belachelijk voorstel.

sus antigoon 2 april 2008 18:44

Hoofddoek dragen , ons recht , steun AEL. ;-)


Geert C 2 april 2008 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3339135)
wat provoceren van het VB omdat ze niet zoveel meer in het nieuws komen, das al.

Om er toch iets positief over te zeggen: ze hebben nu eindelijk de eerlijkheid om dat voorwendsel van de religieuze neutraliteit te laten vallen. Het gaat hun niet om religieuze symbolen, het gaat hun niet om de neutraliteit van openbare beambten, het gaat hun niet om de scheiding van Kerk en Staat, het gaat hen enkel en alleen om de islamitische hoofddoek. :x

Kazan 2 april 2008 19:10

Dat gaat er wel over.

Geert C 2 april 2008 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3339710)
Dat gaat er wel over.

Wat heeft het hoofddeksel van mensen die een school bezoeken voor een oudercontact te maken met de scheiding van Kerk en Staat? 8O

circe 2 april 2008 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moby (Bericht 3339128)
http://www.gva.be/nieuws/Politiek/default.asp?art={48BD2B44-3EE6-4B0A-AEA8-FDA16FA773CC}



Ik word niet snel kwaad over iets, maar heb ik mij toch wel woedend over gemaakt! Mogen nu ook al geen ouders bij hun kinderen, omdat ze een hoofddoek dragen?? Het VB bewijst weer ware en zware racisten als leden te hebben!

Als dit ooit uitgevoerd wordt is er 1 mogelijkheid over voor vele allochtonen: EIGEN SCHOLEN zoals bij de Joden en ook bij moslims in Nederland het geval is. Ik ben dan in dit geval vóór scholen waar dit wel mag en men eens niet naar kleur, afkomst, kleding, etc kijkt.

Dergelijke voorstellen brengen ons verder en verder van elkaar...dus VOLLEDIG volgens het plan van het VB. :evil:

wat hebt gij tegen islamitische scholen?

Tiger 2 april 2008 19:43

Waarom zouden zei een hoofddoek in de les mogen dragen,en wij geen pet?

Moby 2 april 2008 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiger (Bericht 3339888)
Waarom zouden zei een hoofddoek in de les mogen dragen,en wij geen pet?

Omdat het over een geloofsovertuiging gaat, en niet over versiering. Vergelijk het dus met een kruis en niet met een gewone hoofddeksel, welpje.

Moby 2 april 2008 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3339869)
wat hebt gij tegen islamitische scholen?

Waarom stel je die vraag? Maar ik zal daar wel antwoord op geven.
Ik ben niet voor scholen die maar 1 ras aantrekken. Islamitische, Joodse,...
Dit is namelijk niet bevorderlijk voor de integratie.

En voorstellen als die van het VB zijn dat ook niet, want dan gaat men naar dergelijke noodoplossingen grijpen.

Gwyndion 2 april 2008 22:19

Moest een hoofddoek met het geloof verbonden zijn dan zou dit wel overdreven kunnen zijn, kan iemand me wel eens aantonen waar er in de Koran staat dat moslimas een hoofddoek moeten dragen? Tot nu toe heb ik dat nog nergens weten staan, van buitenlandse moslims heb ik wel al het tegendeel gehoord.

the_special_one 2 april 2008 22:25

Zielig, echt gewoon zielig

Moby 2 april 2008 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 3340177)
Moest een hoofddoek met het geloof verbonden zijn dan zou dit wel overdreven kunnen zijn, kan iemand me wel eens aantonen waar er in de Koran staat dat moslimas een hoofddoek moeten dragen? Tot nu toe heb ik dat nog nergens weten staan, van buitenlandse moslims heb ik wel al het tegendeel gehoord.

Het gaat om bedekking. De Katholieke zusters dragen ook zo'n soort bedekking.
Islamitische vrouwen zien het als deel van hun geloof en alleen zij die dat niet wensen dragen er geen. En als je op straat een oudere Marokkaanse meisje ziet zonder hoofddoek, dan is er 50% kans dat ze getrouwd is. De laatste generatie draagt niet zo graag een hoofddoek, maar dat is hun vrije keuze.

belge-belg 2 april 2008 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moby (Bericht 3339128)
http://www.gva.be/nieuws/Politiek/default.asp?art={48BD2B44-3EE6-4B0A-AEA8-FDA16FA773CC}



Ik word niet snel kwaad over iets, maar heb ik mij toch wel woedend over gemaakt! Mogen nu ook al geen ouders bij hun kinderen, omdat ze een hoofddoek dragen?? Het VB bewijst weer ware en zware racisten als leden te hebben!

Als dit ooit uitgevoerd wordt is er 1 mogelijkheid over voor vele allochtonen: EIGEN SCHOLEN zoals bij de Joden en ook bij moslims in Nederland het geval is. Ik ben dan in dit geval vóór scholen waar dit wel mag en men eens niet naar kleur, afkomst, kleding, etc kijkt.

Dergelijke voorstellen brengen ons verder en verder van elkaar...dus VOLLEDIG volgens het plan van het VB. :evil:

Tot voor kort mocht dat in Turkije ook niet, een hoofddoek in openbare gebouwen...

Ik een openbaar gebouw moet je je toch in België wanen, zeker?

Moby 2 april 2008 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door belge-belg (Bericht 3340259)
Tot voor kort mocht dat in Turkije ook niet, een hoofddoek in openbare gebouwen...

Ik een openbaar gebouw moet je je toch in België wanen, zeker?

Er is een verschil tussen wie daar WERKT en wie gewoon eens langskomt. In Marokko dragen veel vrouwen die bv bij een bank werken ook geen hoofddoek. Maar hier is een discussie over te voeren.

Het VB wil echter de bezoeker aanpakken, en dit begint te stinken. Het idee alleen.

"Sorry, mevrouw. U dient uw kruis af te doen alvorens uw kind op te halen. Anders mag u uw kind niet zien."
"Sorry, mevrouw. U dient uw hoofddoek af te doen alvorens uw kind op te halen. Anders mag u uw kind niet zien."

daiwa 3 april 2008 01:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moby (Bericht 3339951)
Omdat het over een geloofsovertuiging gaat, en niet over versiering. Vergelijk het dus met een kruis en niet met een gewone hoofddeksel, welpje.

Voor iemand die verzot is op een hype pet kan die even veel waarde hebben als een hoofddoek voor een moslima.

Of ga jij ervan uit dat gelovig zijn je meer (voorkeurs)rechten geeft?

abou Anis 3 april 2008 01:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiger (Bericht 3339888)
Waarom zouden zei een hoofddoek in de les mogen dragen,en wij geen pet?

Volgens mei hebt gei wel andere zaken om u op school zorgen over te maken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be