Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vrije meningsuiting: een galg dragen tijdens een betoging (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261373)

De schoofzak 21 oktober 2021 09:27

Vrije meningsuiting: een galg dragen tijdens een betoging
 
Er zijn al veel draden over vrije meningsuiting.

Nu eens een poll dan.

Er was al wel eens een akkefietje over een galg, maar dan in Nederland.
Nu dus eens in de UK.
Natuurlijk wel redelijk kort achter een moord op een parlementair.


https://www.hln.be/buitenland/persoo...ment~a5fbc695/


Dadeemelee 21 oktober 2021 09:32

Is dat patrick met zijn lantarenpaal?

Maar serieus, dat moet je in de context bekijken.
ln principe moet dat kunnen als ‘ludiek’ protest. Maar als men het meent dan zijn dat uiteraard gevaarlijke mensen die beter psychiatrisch onderzocht worden.
En als het gebruikt wordt zoals bij de bestorming van het Capitool, dan is het ronduit strafbaar.

Herr Flick 21 oktober 2021 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9797350)
Is dat patrick met zijn lantarenpaal?

Maar serieus, dat moet je in de context bekijken.
ln principe moet dat kunnen als ‘ludiek’ protest. Maar als men het meent dan zijn dat uiteraard gevaarlijke mensen die beter psychiatrisch onderzocht worden.
En als het gebruikt wordt zoals bij de bestorming van het Capitool, dan is het ronduit strafbaar.

er hangt geen lichtje in en volgens mij is dat materiaal ook niet al te sterk gemaakt, ik zou toch een steviger uitvoering voorstellen.

De schoofzak 21 oktober 2021 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9797350)
Is dat patrick met zijn lantarenpaal?

Maar serieus, dat moet je in de context bekijken.
ln principe moet dat kunnen als ‘ludiek’ protest. Maar als men het meent dan zijn dat uiteraard gevaarlijke mensen die beter psychiatrisch onderzocht worden.
En als het gebruikt wordt zoals bij de bestorming van het Capitool, dan is het ronduit strafbaar.

Bij de bestorming van het Capitool strafbaar?
Als feit op zich: noem je dat dan het oproepen tot moord (door verhanging)?

Let op, ik keur die bestorming niet goed hoor. Deelname aan zo'n bestorming is wel degelijk mee helpen aan vernieling en mee helpen aan minstens het aanvallen/kwetsen/... van de mensen die daar binnen zitten.

Dadeemelee 21 oktober 2021 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9797358)
Bij de bestorming van het Capitool strafbaar?
Als feit op zich: noem je dat dan het oproepen tot moord (door verhanging)?

Let op, ik keur die bestorming niet goed hoor. Deelname aan zo'n bestorming is wel degelijk mee helpen aan vernieling en mee helpen aan minstens het aanvallen/kwetsen/... van de mensen die daar binnen zitten.

De rechter zal daar over oordelen, maar zo een aanklacht is niet onlogisch. Er zijn daar doden gevallen. En er waren daar gasten die rondliepen met boeien om congresleden gevangen te nemen.

De schoofzak 21 oktober 2021 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9797364)
De rechter zal daar over oordelen, maar zo een aanklacht is niet onlogisch. Er zijn daar doden gevallen. En er waren daar gasten die rondliepen met boeien om congresleden gevangen te nemen.

Da's waar. Ik leg me neer bij jouw conclusie.

Pandareus 21 oktober 2021 10:03

Wat mij betreft kan het, maar dadee heeft gelijk : het moet binnen context bekeken worden.
Het minste wat kan gezegd worden is dat die kerel in London niet slim is om één week na een moord op een politicus met een galg te gaan staan zwaaien voor het parlement... :?

Xenophon 21 oktober 2021 10:09

Als rondlopen met een galg een oproep tot moord is, is rondlopen met mes en vork dan een oproep tot kannibalisme?

TheFourHorsemen 21 oktober 2021 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9797350)
Is dat patrick met zijn lantarenpaal?

Maar serieus, dat moet je in de context bekijken.
ln principe moet dat kunnen als ‘ludiek’ protest. Maar als men het meent dan zijn dat uiteraard gevaarlijke mensen die beter psychiatrisch onderzocht worden.
En als het gebruikt wordt zoals bij de bestorming van het Capitool, dan is het ronduit strafbaar.

Grotendeels mee eens. Toch in zoverre het tonen van de galg een serieuze oproep tot het (zonder proces) doden van een bepaald persoon is.

Er is wel een uitzondering waarbij het tonen van de galg tijdens een serieus protest wel moet kunnen: namelijk tijdens een protest pro de invoering van de doodstraf.

TheFourHorsemen 21 oktober 2021 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9797390)
Wat mij betreft kan het, maar dadee heeft gelijk : het moet binnen context bekeken worden.
Het minste wat kan gezegd worden is dat die kerel in London niet slim is om één week na een moord op een politicus met een galg te gaan staan zwaaien voor het parlement... :?

Ja, dat is zeker zo.

Jantje 21 oktober 2021 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9797347)
Er zijn al veel draden over vrije meningsuiting.

Nu eens een poll dan.

Er was al wel eens een akkefietje over een galg, maar dan in Nederland.
Nu dus eens in de UK.
Natuurlijk wel redelijk kort achter een moord op een parlementair.


https://www.hln.be/buitenland/persoo...ment~a5fbc695/


Je mag die dragen, maar je mag die niet plaatsen en daarbij verkondigen dat andere er aan moeten opgehangen worden.
Dat is oproepen tot moorddadig geweld.

Vlad 21 oktober 2021 11:08

Als je er een pries voor het opladen van een elektrische wagen aanhangt dan mag het.

Skobelev 21 oktober 2021 11:15

In Gent lopen ze elk jaar opnieuw een aantal dagen met een strop rond hun nek....

fcal 21 oktober 2021 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9797397)
Als rondlopen met een galg een oproep tot moord is, is rondlopen met mes en vork dan een oproep tot kannibalisme?

Neen, dat is onvoldoende. Daar hoort ook een kookketel inclusief missionaris bij.

De gemuilkorfde 21 oktober 2021 11:43

Alles hangt af van de context.
Ik dacht eerder aan protesten waarbij men wil zeggen dat bepaalde regelgeving de burger / beroepsgroep zwaar versmacht, in het genre zoals men ook verkleed als doodsgraver rondloopt bij bepaalde betogingen, vergezeld van een doodskist.
Als het de bedoeling is van te zeggen dat bepaalde mensen / groepen moeten gedood worden, is het oproepen tot geweld, en sowieso strafbaar.

Xenophon 21 oktober 2021 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 9797460)
Neen, dat is onvoldoende. Daar hoort ook een kookketel inclusief missionaris bij.

Zo'n meme versturen/maken is dus nu, voor het gerecht, aanzetten tot kannibalisme en dient dus streng beteugeld te worden.

In een film zou je het niet geloven, in Belgie is het realiteit.

De Rode Willem 21 oktober 2021 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9797347)
Er zijn al veel draden over vrije meningsuiting.



Er was al wel eens een akkefietje over een galg, maar dan in Nederland.
Nu dus eens in de UK.
Natuurlijk wel redelijk kort achter een moord op een parlementair.


https://www.hln.be/buitenland/persoo...ment~a5fbc695/

]

Tuurlijk kan dit NIET !
Dit is een regelrechte bedreiging van hetzelfde allooi als iemand een kogel opsturen of dreigen met de gaskamer.

Het zou eens een links zootje ongeregeld moeten geweest zijn die met een galg voor de rechtse politieke sjoesjoekes voor de pinnen kwam....het kot (en het forum) was te klein en er zou jaren na datum nog schande over gesprokebn worden.
Ik zie geen verschil tussen mensen bedreigen met een galg of met een gaskamer.

Skobelev 21 oktober 2021 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9797491)
Tuurlijk kan dit NIET !
Dit is een regelrechte bedreiging van hetzelfde allooi als iemand een kogel opsturen of dreigen met de gaskamer.

Het zou eens een links zootje ongeregeld moeten geweest zijn die met een galg voor de rechtse politieke sjoesjoekes voor de pinnen kwam....het kot (en het forum) was te klein en er zou jaren na datum nog schande over gesprokebn worden.
Ik zie geen verschil tussen mensen bedreigen met een galg of met een gaskamer.

Een mobiele gaskamer is moeilijker om mee te nemen.

De Rode Willem 21 oktober 2021 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9797495)
Een mobiele gaskamer is moeilijker om mee te nemen.

Laat zich even gemakkelijk met woorden evoceren.

Skobelev 21 oktober 2021 12:33

Huidige stand :

11 : ja dit is vrije meningsuiting
0 : neen, dit is er over.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be