Los bericht bekijken
Oud 9 september 2023, 17:26   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230909_94047056


Wtf zeg, als het mijn geld is dan kan de bank toch niet weigeren om dat af te halen. Wat hebben zij er zaken mee dat ik dat doe.
Dat zal jij niet bepalen! Je bank ZAL dat om deze reden weigeren:
Citaat:
De antiwitwaswet uitgebreid

Net als alle andere leden van de Europese Unie heeft België wetgeving die het witwassen van gelden uit frauduleuze of criminele activiteiten moet beletten. Gedwongen door de inventiviteit in misdadige milieus en de voortschrijdende financiële technologie werd deze wetgeving door de jaren heen strenger en uitgebreider. Op 15 augustus jl. was het weer zo ver.

Meldingsplicht


Wie onder de witwaswetgeving valt moet rekening houden met 2 belangrijke verplichtingen:
a) identificatie van de klant; en
b) meldingsplicht.

Een wet van 20 juli 2020 “houdende diverse bepalingen tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten”, breidt deze plicht uit tot ondernemers die voorheen niet onder de witwaswetgeving vielen.


Uitgevers van elektronisch geld moesten al langer klanten die prepaidbetaalkaarten aankopen, identificeren. Maar als het bedrag van de betaalkaart onder 250 euro bleef was dat niet nodig. Die grens verlaagt nu naar 150 euro per maand. Ook in geval van terugbetaling of opneming in contanten van de monetaire waarde van elektronisch geld moest de uitgever de klant al identificeren. Daar daalt de grens van 100 euro tot 50 euro.
Als de transactie aan bepaalde voorwaarden voldoet waardoor de uitgever kan vaststellen dat er een laag risico op witwassen van geld bestaat, dan kan er een vrijstelling zijn van die identificatie- en verificatieplicht.
https://www.vandevelde-co.be/documen...as.xml?lang=nl

Citaat:
Strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme

Citaat:
Wat is witwassen van geld?

Witwassen van geld is het in het legale circuit brengen van geldsommen van illegale of zelfs criminele herkomst, zoals van georganiseerde misdaad, drugs- en illegale wapenhandel, illegale handel in goederen en koopwaar, handel in clandestiene werkkrachten, mensenhandel en exploitatie van prostitutie, ernstige en georganiseerde fiscale fraude, enz.
Wie valt onder de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten (wet WG/FT)?

Iedereen:
bij bepaalde financiële verrichtingen kan aan iedereen gevraagd worden zijn identificatiegegevens te verstrekken en een aantal gegevens om na te gaan of hij geen verrichting doet voor het witwassen van geld of voor de financiering van terrorisme;
eenieder valt onder de beperking op betalingen in contante
https://economie.fgov.be/nl/themas/f...-witwassen-van
Toen ik mijn garage kocht kwam ik te weten dat de notaris niet meer dan 3000 euro uit de hand mocht ontvangen.

Spaargeld brengt vandaag op de meeste banken meer op dan de voorbije jaren, maar als ik mijn eigen spaargeld terug naar de bank breng heb ik het bewijs nodig dat ik kreeg toen ik het van de bank afhaalde.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden