Los bericht bekijken
Oud 16 december 2023, 23:48   #41
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De bitcoin kan men moeilijk een belegging noemen, lijkt mij eerder een speculatie. Zo heeft men de laatste dagen ook snelle winsten kunnen maken met de bgl (future op 10-jarige duitse obligaties), de zb (future op 30-jarige amerikaanse obligaties)... Maar die kan men ook moeilijk een belegging noemen (tenzij als afdekking van een bestaande portefeuille).
speculatie, belegging... Niet veel verschil vind ik. Toen ik begon te beleggen in aandelen, in 1998 dus, was bijv. Nokia marktleider in mobiele telefonie. Een boomende markt. Maar ze misten de 3G en smartphone revolutie volledig en zijn een paar jaar later helemaal ontbubbeld.

Vind u Siemens een solide bedrijf ? Ik ook want ik heb er jaren geleden een aantal aandelen gekocht. Een tijd geleden kreeg ik een aantal Siemens Energy aandelen cadeau. Die zitten in windmolens enz... groene energie, de toekomst dus. Ik heb er wat bij gekocht en een tijdje later bleek dat de onderhoudskosten van die windmolens zodanig hoog waren dat de financiën van die spinoff helemaal in de kelder gingen, en zo ook de waarde van die aandelen.
Over de crash van 2008 hoef ik waarschijnlijk geen details te geven.

Er zijn nu al duizenden cryptocoins in omloop en 95% is waarschijnlijk shit, maar ik geloof wel dat er goeie beleggingen zijn in de coins die ook iets voorstellen. Fondsen als Blackrock en Fidelity enz... geloven dat blijkbaar ook. Zijn dat beleggers of speculanten ? Afijn. De geluksfactor speelt natuurlijk ook mee in al die dingen. Denk maar aan Lernout & Hauspie. Banken en makelaars drongen hun klanten dat gewoon op als "easy money". Ik heb er gelukkig nooit in belegd omdat ik de technologie niet kende. Ik wil tenminste begrijpen wat ze doen en hoe goed ze zijn in hun domein. Maar soms verandert alles zo snel, zoals met Nokia, dat je die neerval niet ziet aankomen

Diversifiëren is dus een goed idee. En crypto is een nieuwe markt die kan ontkoppelen van aandelen indexen, goud of immobiliën.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 16 december 2023 om 23:51.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden