Los bericht bekijken
Oud 25 januari 2024, 20:03   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.756
Standaard

Lullige ervaring met testwagen BYD, en lullige planner. Die BYD Tang was toen nog maar een goed jaar op de Europese markt (einde 2021). Wie weet nog software-dingskes compatibiliteit.

Goed lezen aub.

Citaat:
Het is 16u op 1 januari 2023. De bagage ligt in de kofferbak van onze elektrische testwagen – een BYD Tang – en de batterij is volledig opgeladen en geeft een bereik aan van 400km. Dat is precies de afstand tot het koninkrijk van ‘s werelds beroemdste muis, Disneyland. Maar we zijn niet naïef: het zal onmogelijk zijn onze bestemming te bereiken zonder ten minste een keer kort te stoppen om op te laden.

Na de eerste 140 kilometer ben ik aangenaam verrast dat ik meer kilometers heb afgelegd dan er van mijn actieradius zijn af gegaan.

Als regelmatige reiziger op deze route weet ik dat er Ionity-snellaadstations zijn op de parkeerplaats van Le Roeulx, net voor de Franse grens. De plek zou ideaal zijn voor een kleine oppepper, maar het weer is verschrikkelijk op deze eerste dag van het jaar. Het is minder dan 10 graden, het regent en waait. Ik heb nu nog meer dan 250 km autonomie over en ik wil absoluut niet stoppen in dit weer, vooral omdat de laadstations niet overdekt zijn. Bovendien is het nog geen 18u, dus nog wat vroeg voor een maaltijdstop. Daarom besluiten we onze weg te vervolgen en onze stop uit te stellen tot later.

Ondertussen verslechtert het weer. De temperatuur daalt tot 5°C, en het begint te stortregenen, waardoor de weg zeer glad wordt. Daardoor zijn we gedwongen om voortdurend de airconditioning te gebruiken om de cabine op te warmen en de voorruit vrij te houden van aanwaseming.

Een uur en 60 km later, met nog iets meer dan 100 km bereik, besluiten we eindelijk te stoppen om de batterij bij te laden en iets te eten. [color="DarkRed"]Het navigatiesysteem kondigt dan een Tesla Supercharger-zone in de buurt aan. Eén laadstation is beschikbaar, maar je moet de Tesla-app downloaden, je registreren en je bankgegevens invoeren voordat je kunt beginnen met opladen. En terwijl ik bezig ben, trekt een andere bestuurder rechts van mij op en sluit zijn wagen aan op het enige beschikbare oplaadpunt.

(......)

Dan gaan we naar een nabijgelegen Tesla Supercharger-zone, voorgesteld door het navigatiesysteem van onze auto. Maar het bleek dat deze Superchargers niet toegankelijk waren voor niet-Tesla voertuigen… Dus gingen we naar een andere nabijgelegen terminal, op het terrein van een garage van een concurrerend merk. Hier wordt een oplaadpunt van 350 kW geadverteerd, maar de eigenaar heeft vriendelijk besloten de toegang voor externe gebruikers te verbieden. Een teken “Deze terminal is alleen voor personeel” is op de badge geplakt. Door de ramen van de concessie zien we het nieuwsgierige personeel naar ons kijken als dieren in een dierentuin en niet aarzelen om naar ons te wijzen… Twee andere terminals (150 kW) zijn echter beschikbaar. Dus vallen we terug op een van hen, maar na slechts 5 minuten opladen klinkt er een “klik” in de auto. Ik stap uit en zie dat er een bericht is verschenen dat “deze terminal op afstand is gedeactiveerd”. De naburige terminal kleurde ook rood… We waren dus duidelijk niet welkom in deze terminals, ook al moesten we betalen!

We gingen naar een ander Superchargers oplaadgebied waar de oplaadpunten toegankelijk zijn voor niet-Tesla voertuigen. Maar het bleek dat ons voertuig niet compatibel was!

Als u met een elektrische auto naar de regio Parijs moet reizen, moet u daarom de voorkeur geven aan opladen via internationale netwerken zoals Ionity of Fastned, maar deze laatste is nog zeer weinig vertegenwoordigd in Frankrijk. En vooral: plan uw reis vooraf. Zorg ervoor dat u de afstand tussen de oplaadstations controleert en plan voor elke stop voldoende autonomie in om naar het volgende station op uw plan te kunnen gaan, want u bent nooit immuun voor een onaangename verrassing…
Zeker als je thuis niet testte of die nieuwe BYD Tesla Suc compatibel is. Eigen fout.

Citaat:
Maar de verrassingen stopten niet… Ons hotel, gelegen buiten het themapark, had geen laadstation. Dus we konden onze auto niet opladen toen we aankwamen. Gelukkig hadden we nog genoeg autonomie over om de volgende dag naar Disneyland te gaan.
Zelfs te lui of te lomp een hotel te nemen met laadpunten voor EV.
Een mail of telefoontje volstaan bij de boeking.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2024 om 20:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden