Discussie: Godsbewijs
Los bericht bekijken
Oud 1 februari 2024, 11:27   #39
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Aangezien ik moeilijk kon geloven dat Aquino zo'n logische denkfout maakt als beschreven in uw punt 2 van bewijs 2 heb ik het elders gaan opzoeken en dan wordt het duidelijk dat Aquino met 'efficiënte oorzaak' eerder iets bedoelt dat te omschrijven is als 'noodzakelijke voorwaarde'. Zo geïnterpreteerd klopt de redenering wel. Uw interpretatie van wat bedoeld wordt met 'efficiënt' zou dan verkeerd zijn. Aquino heeft het hier niet over sequentiële, opeenvolgende oorzaken in de tijd, maar over zaken die zich tegelijk dienen voor te doen vooraleer iets als waar kan aanvaard worden. Hij haalt dat begrip van bij Aristoteles.

Bijlage 119129
In stelling 2.3 wordt de keten van oorzaak en gevolg ingevoerd:

3. Efficiënte oorzaken worden geordend vanaf de eerste oorzaak, via tussenliggende oorzaak(en), tot het uiteindelijke gevolg.

Wat uw bron bedoelt is mij bekend en het is een bijbels filosofisch uitgangspunt (waarheid) dat alleen God leven in zichzelf heeft en eeuwig bestaat. In het godsbewijs verklaart dat besef juist dat God het begin is van alles en van de keten van oorzaak en gevolg.
Piero is offline   Met citaat antwoorden