Discussie: Herkeuringen auto
Los bericht bekijken
Oud 15 april 2024, 11:48   #67
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.554
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Is dat zo ? Een vriend van mij koopt iedere 4 jaar een nieuw (bedrijfs)voertuig. Na 4 jaar heeft die bijna 300.000 km.

Die zijn voertuigen moeten nooit worden gekeurd. Conclusie wie geld heeft moet nooit naar een keuring wat ook de kilometers zijn hij aflegt of wat ook de aanpassingen zijn aan zijn voertuig. Ja de maffiosi schieten zichzelf natuurlijk niet graag in de voeten
Met een nieuwe wagen moet je inderdaad pas na 4 jaar voor het eerst naar de keuring.
Daarna jaarlijks of tweejaarlijks.

Als je hem na (of tijdens) die eerste 4 jaar verkoopt moet hij gekeurd worden voor verkoop maar dat wil niet persé zeggen dat je er zelf mee naar de keuring moet.
Dat kan in onderling overleg met de overnemer of koper geregeld worden.
Als je de wagen inruilt voor weer een nieuwe wagen gaat over het algemeen de overnemer (de garage, de dealer waar je een nieuwe koopt, wijkopenautos.be, ...) die keuring op zich nemen.
Zelfs bij een particuliere verkoop kan je afspreken dat de koper de keuring op zich neemt maar dat gaat natuurlijk de prijs wel drukken want al het risico ligt dan bij de koper.

Dus in principe klopt uw stelling: als je geld genoeg hebt om om de 4 jaar een nieuwe wagen te kopen moet je nooit naar de keuring. Bij mij is het zo bv momenteel al 10 jaar geleden dat ik nog met mijn eigen wagen naar de keuring ben geweest.

Qua aanpassingen aan het voertuig weet ik niet juist wat u bedoelt maar dan moet een wagen wel gekeurd worden.
Zo laat ik aan mijn (nieuwe) wagen altijd een trekhaak monteren en die moet wel steeds gekeurd worden. Ook al heeft de auto nog maar 10km op de teller staan. Op dat moment wordt natuurlijk wel enkel de installatie van de trekhaak gecontroleerd. En vele garages nemen als extra service die keuring op zich maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Na de keuring van de trekhaak loopt de periode van 4 jaar weer gewoon voort.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden