Los bericht bekijken
Oud 31 juli 2005, 22:32   #19
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Als wedie 'filosofie' zou aannemen zou de wereld er wel eens heel slecht gaan uitzien.
Komkom, het is een karikatuur, natuurlijk moet er bij staat "in de mate van het ethisch verantwoorde"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dat is dus nu het geval. Structurele dominantie van het Engels door de neoliberale structuren. het zijn de bureaucraten in de planbureau's van de multinationals die de 'wereldtaal' hebben opgelegd.
Hier geloof ik niet in. Talen hebben geen economisch voordeel, bovendien is het economische leven ook een speler in de "interlinguale strijd". Net als individuen mogen zij posities innemen, de overheid, als vertegenwoordiger van de gemeenschap, daarentegen mag daarover niet oordelen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik hoor een liberaal bezig.
Ik beken nogal wat dergelijke trekjes te hebben , ik weet niet of ik het als een zondige of zonnige kant moet beschouwen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik ga hier absolut niet mee akkoord. Een zekere mate van homogeniteit is nodig in een gemeenschap. Anders verkrijg je clanvorming, polarisatie, en de chaos van de utopie van de 'multicultuur'. Het enige gevolg zou zijn dat er hier veel Russen wonen die geen woord Nederlands bestaan. Hou het Blok dan maar eens tegen.
Ik ben akkoord met die 2e zin: in die betekenis dat van zodra elke vorm van homogeniteit verdwijnt de gemeenschap simpelweg ophoudt te bestaan. Het is echter fout (in mijn ogen) om die gemeenschap als een voornamer identiteit te beschouwen dan pakweg de clans of sub-groepen binnenin of de grotere gehelen bovenop de gemeenschappen. Sociale binding gebeurt hoedanook, op om het even welke basis, en waar structuren zijn verdwijnt chaos.
Op dit moment een injectie aan Russen zou inderdaad wel wat strubbelingen veroorzaken, maar strubbelingen zijn er altijd bij overvangsfases. Bovendien is homogeniteit of gemeenschappelijke eigenschappen niets permanent, zoiets is ook onderhevig aan de wetten van humane mobiliteit, interne strijd en druk van buitenaf. Ze daarentegen ten allen koste wensen te behoeden zou conservatief zijn.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden