Los bericht bekijken
Oud 1 september 2005, 08:08   #2400
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
de andere rijkdom zou ik zeggen.

- ik werd in armoede geboren - de eerste levensjaren leefde ik met mijn moeder van een dop van 11000 fr ( huishuur 5000 -6000 fr) en toch herinner ik me dit als een gelukkige periode. Moest ik bij die trut van een lut goossens komen voor een opleiding dan zou ik daar niks van trauma s hieromtrent kunnen vertellen. Geen trauma - er hoeft dus geen verleden verwerkt te worden.
"geen trauma" hebben is geen voordeel, het is gewoonweg het uitblijven van een nadeel. Overigens zou ik niet durven stellen dat mensen die in armoede zijn opgegroeid geen trauma's kunnen hebben - dat is ferm minimaliseren van andermans problemen.
Er zijn trouwens ook niet-armen die trauma's hebben, en er zijn er ook die geen trauma's hebben.
Daarnaast hoop ik dat je niet gaat ontkennen dat kinderen die opgroeien in armoede meer kans maken op negatieve levenservaringen - simpelweg al door de vaak onveiligere buurten waarinze terecht komen.
Hier in m'n straat is het iedere week wel érgens ruzie met geweld, en ik denk dat de kinderen die dat van dicht bij meemaken, daar toch wel door geraakt worden. Kinderen die het geluk hebben in een andere buurt dan deze op te groeien, hebben gelukkig veel minder van die ervaringen opgedaan.


Citaat:
- Armen zijn veelal socialer aangelegd - dikwijls hebben ze geen geld maar wel mekaar. Ik vergelijk het met de mensen van vroeger die er van getuigen dat ze helemaal niet ongelukkiger waren toen ze geen TV hadden en met zn vijven op één kamer moesten slapen enz.
armen mogen niet gestigmatiseerd worden maar niet-armen stigmatiseer je maar al te graag eh?
Hoe komt het dan dat zoveel armen het gevoel hebben er alleen voor te staan? Dat ze vaak in een sociaal isolement terechtkomen?


Citaat:
- Armen hebben ook minder reden om een slecht geweten te hebben en een goed geweten is de grootste rijkdom.
waarom zouden niet-armen een slecht geweten moeten hebben? Omdat ze een job gevonden hebben, omdat ze in een knus huisje wonen, omdat ze zelden honger hebben? Daarom?



Citaat:
- En neem nu mijn buitenverblijf hier

Probeer je eens voor te stellen hoe het voelt als je daar in een kasteel ligt te slapen - terwijl alle domme andersarmen beneden in het dorp zich in een hotel laten leegmelken ? Het feit dat je ondanks het feit dat je geen of amper geld hebt toch kan leven en genieten geeft een enorm bevrijdend gevoel.
ROFL. Ik heb zo'n voorgevoel dat dat niet echt jouw eigendom is .
De niet-armen kunnen trouwens ook op alle plaatsen gaan slapen waar jij ligt te slapen hoor.
Blijkbaar ben je toch ietske gefrustreerd, anders zou je niet gaan schelden op al die 'domme' niet-armen.

Ik begrijp heus wel dat het voor sommigen bevrijdend is om met weinig middelen te genieten.
Maar dat geldt niét voor alle armen. Velen zouden ook wel gewoon eens in een knus hotelletje of een leuke bed & breakfast willen verblijven, heerlijk doucheke pakken bij het opstaan, ontbijt op bed gereserveerd krijgen,...

Ik denk dat de meeste armen gewoon uit de armoede willen geraken, om zich dingen te kunnen permitteren die ze nu niet kunnen.

Als armoede zo leuk is, waarom zouden we dan in godsnaam maatregelen treffen om er iets aan te doen?

]
__________________
Nynorsk is offline