Los bericht bekijken
Oud 26 juni 2003, 22:05   #17
Lorens
Schepen
 
Lorens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Mijn concept van een GW-monarchie is er één waar de Koning niet boven de partijgrenzen staat, maar erbuiten staat als neutraal figuur. De Koning regeert bij de wil des volks, ofschoon hij er niet door is aangesteld. Voor mezelf kan ik dit perfect rijmen met een solidair ideaal. Kan volgens jullie de monarchie (naar Belgisch model) samengaan met linkse idealen? Even het verkrampt marxisme opzijzetten.
Ik snap niet hoe je monarchie uberhaupt met democratie kan rijmen. Eerst en vooral is de kwestie van republiek-monarchie die evenveel kosten niet aan de orde: het gaat namelijk om democratie niet om geld. Eén keer om de twintig jaar verkiezingen houden is ook goedkoper dan een keer om de vier jaar.
Maar een monarch is duidelijk een overblijfsel uit een despotisch verleden, waarom zouden we ten eerste zulk een symbool blijven eren?
Ten tweede, als we het koningshuis op de rang van Belgische instellingen zetten, zien we dat alle instellingen op democratische wijze moeten aangesteld worden, dat is een koningshuis allerminst.

Denk dat het vrij duidelijk is: monarchie is niet met links gedachtengoed te verzoenen volgens mij.
Lorens is offline