Los bericht bekijken
Oud 15 mei 2006, 12:54   #14
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat het VB een belangrijk aandeel heeft in de huidige sfeer tussen autochtonen en allochtonen is overduidelijk.
Ik zie het eerder zo: als politieke partij zonder ooit feitelijke macht te hebben gehad zijn ze eerder een symptoompartij dan iets anders. Racisme, of meer algemeen, het denken in wij-zij termen, is iets algemeen menselijks. Het manifesteren van dat denken in de maatschappij dateert niet van nu: de arbeider tegen de kapitalist, de katholiek tegen de vrijzinnige, de conservatief tegen de feministe, etc. etc. zijn allemaal voorbeelden van wij-zij tegenstellingen die al tot verhitte reacties, soms gepaard gaande met geweld, hebben geleid. Zulke tegenstellingen zijn ook eigen aan een maatschappij, zeker één die zo complex en evolutief is als de onze.

Om terug te keren tot de kern: als ik door een verwaarloosde stadsbuurt wandel, en ik bemerk de talrijke "on-Vlaamse" inwoners, dan heb ik geen Vlaams Blok nodig om een bepaald racistisch oordeel te vellen. Als ik zie hoe weinig de verschillende ethnische gemeenschappen mét elkaar leven, dan is dit geen gevolg van het Vlaams Blok.

Het Vlaams Blok is een partij die focust op dat probleem, een partij wiens ontstaan weinig aan de verbeelding overlaat, een partij wiens strategie en oplossingen minstens dubieus te noemen zijn, allemaal akkoord daarmee. Maar het is een lachertje te beweren dat zonder het Vlaams Blok we plots een heel andere situatie tussen allochtonen en autochtonen zouden hebben. De talrijke West-Europese landen die met dezelfde problemen kampen, maar waar geen noemenswaardige extreem-rechtse partij aan bod komt, tonen dat ruimschoots aan.

Citaat:
Somers in de Zevende Dag maakte volgens mij de correcte analyse
Somers, was dat die kerel die bleef volhouden dat "groepen niet bestaan", dat "we van het groepsdenken af moesten", dat "we iedereen als individu moesten benaderen", om daarna te eindigen met "jullie / zij zijn daarin fout geweest"... ?

Citaat:
Maar om nu reeds te zeggen dat de dader precies door die sfeer heeft gehandeld, lijkt mij zeer voorbarig.
Moest die sfeer zo'n rol spelen, dan zouden de moordenaars van Joe van Holsbeeck, die er toch uitzagen als "achterlijke Marokkanen" (om efkens het cliché beeld dat in ons hoofd zou moeten zitten, op te rakelen), in dat Centraal Station door een uitzinnige meute racisten ter plekke gelyncht geworden zijn...

Misschien teveel gesteld als een boutade, maar kom, u begrijpt me wel veronderstel ik
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline