Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2007, 12:29   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard Hoe splits je de sociale zekerheid?

Praktisch vraagje:

Zoals bekend werken er nogal wat zogenaamde Vlamingen in het Brussels Gewest. Stel nu dat het zogenaamde Vlaanderen "onafhankelijk" wordt (een rekbaar begrip) en Brussel een soortement stadstaat wordt. Stel dat we bovendien de Sociale Zekerheid splitsen. Dat lijkt me een zeer ingewikkelde situatie: Vlamingen, Brusselaars en Walen hebben gezamenlijk bijgedragen aan een federale pot, maar om te kunnen splitsen moeten we de herkomst van al die bijdragen gaan achterhalen om te weten hoeveel er resp. in de Vlaamse, Brusselse en Waalse pot terechtkomt. Het wordt nog ingewikkelder: wat gebeurt er met die Vlamingen die in Brussel werken? Worden de werkgevers- en werknemersbijdragen gestort in de Brusselse pot of in de Vlaamse? Of worden de werkgeversbijdragen in de Brusselse en de werknemersbijdragen in de Vlaamse pot gestort? Aangezien de werkgeversbijdragen bijna twee keer zo hoog liggen als de werknemersbijdragen lijkt me dit eerder in het voordeel van Brussel dan van Vlaanderen te zijn, althans wat de SZ betreft. Of zie ik dit verkeerd?

Groet, geniet van het prille lenteweer,
Den Duisteren Duikboot
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden