Discussie: Anarcho-kapitalisme
Los bericht bekijken
Oud 18 oktober 2007, 15:36   #48
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Een staat is wel nodig om die basisrechten van de mensen te behouden. Als je de staat afschaft en het in handen van de privé geeft, zal uiteindelijk de privé een nieuwe staat vormen.
Dat is ook het argument van bijvoorbeeld Robert Nozick, dus je bent in goed gezelschap, maar ik denk dat de redenering niet klopt. Er is immers de sector van de rechtspraak en de sector van de "security", die twee activiteiten hoeven niet door dezelfde onderneming uitgevoerd te worden. Als er al een monopolie op rechtspraak zou komen, doordat de allerbeste rechtbank gewoonweg de rest wegconcurreert, dan is er nog niet noodzakelijk een monopolie op geweld. En zelfs indien één beveiligingsfirma een groot deel van de samenleving weet te overtuigen om op haar een beroep te doen, is het nog niet gezegd dat die firma niet-klanten zal verbieden om andere beveiligingsfirma's in te huren (laat staan dat ze zal verbieden dat niet-klanten zelf een wapen kopen om zich te beschermen).

Er moet toch duidelijk van een geweldmonopolie sprake zijn vooraleer er van een staat gesproken kan worden, en ik denk dat zo'n conclusie op nogal losse aannames gebaseerd is. Het kan, maar het lijkt me niet waarschijnlijk of toch zeker niet noodzakelijk.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden