Los bericht bekijken
Oud 23 oktober 2007, 20:12   #16
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kiekeboe Bekijk bericht
Kijk, ik versta dat wel. In deze steeds kleuriger wordende samenleving is het soms moeilijk. De ene stelt zich ervoor open, de ander...niet. Dat zijn dan de nationalisten. Zoekend naar eenheid. Hun voorgeschiedenis verheerlijkend. Het ironische is echter dat geschiedenis nu net tégen het nationalisme getuigt: de geschiedenis toont ons dat nationalisme de oorzaak is van het grootst aantal slachtoffers. Telkens weer dachten mensen de oplossing voor hun problemen gevonden te hebben: "Ja! We gaan ons als 1 volk bijeen scharen!" En telkens weer miljoenen slachtoffers. En telkens weer datzelfde probleem dat terugkwam. Domme toch.

Ik wil maar zeggen: wanneer gaan wij nu eindelijk eens leren uit het verleden? Ik word er een beetje moedeloos van; zijn wij nu echt gedoemd om telkens weer dezelfde collectieve fout te maken? Is er dan echt geen uitweg uit deze cirkel?

Kijk maar eens op deze samenvatting van een boek over agressief-intolerant nationalisme: http://www.antenna.nl/nvmp/020304.htm
Ik zal de nationalisten maar al zeggen: kom niet af met de stelling dat nationalisme niét agressief en/of intolerant moet zijn, want de geschiedenis toont dus overduidelijk van wel.
Goede tekst. Ik ben er echter 200% van overtuigd dat het Vlaams nationalisme (dat inderdaad volksnationalisme is) niet agressief en intolerant is. Vanzelfsprekend mits de nodige uitzonderingen - ook op dit forum. Dat heeft voor een groot deel te maken met lessen uit de geschiedenis én onze eigen aard. Mocht België in de Balkan liggen, zou er al veel bloed zijn gevloeid langs weerskanten van de taalgrens. Dit soort teksten krijg ik ook vaak onder mijn neus geschoven als het gaat over het zogenaamd Westers nationalisme en intolerantie tgv de Islam. "wij" moeten altijd opletten voor onze eigen fouten uit het verleden, 'wij' moeten onze intolerantie laten varen.
Ik koester zulke teksten, echt waar. Het biedt een gezond evenwicht tussen een veelvoud aan pamfletten aan weerszijden van het discussieplatform (links/rechts) dat vooral het grote gelijk uitschreeuwt en elke zin voor nuance weert.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden