Los bericht bekijken
Oud 20 november 2007, 23:48   #38
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Heb ik het bij het verkeerde eind dat hier meer meningen te rapen zijn dan ervaringen van ouders?

Een 'pedagogische tik' is in alle omstandigheden absoluut overbodig. OP VOORWAARDE DAT je als ouder héél goed weet hoe je het dan wél kan aan boord leggen. En net daar wringt het schoentje in veel gevallen. Immers, zo'n kleine... ge krijgt daar geen handleiding bij. In de populaire televisieprogrammaatjes over opvoeden wordt het allemaal gemakkelijk voorgesteld, maar in de praktijk wil dat nog wel eens stevig tegenvallen. Ik herinner me dat de opvoeding van onze kinderen gespreksonderwerp nummer 1 was gedurende vele jaren. Dat we voortdurend de violen gelijk moesten stemmen en dat we ook continu gezocht hebben naar de juiste 'hefbomen' om het leven er voor iedereen zo aangenaam mogelijk op te maken. Ik zou daar een melig boekske (het zoveelste) over kunnen schrijven, maar dat is al zo nuttig als een cursus droogzwemmen voor olympische aspirant-medaillewinnaars.

Dé hefboom is immers nog altijd aandacht, openheid, liefde, nestwarmte, betrokkenheid die je geeft of die je onthoudt in een spel van (dis-)incentives. Moeilijker is het niet. Je moet alleen inventief/creatief genoeg zijn. Vaak véél gemakkelijker gezegd dan gedaan... en ga dan maar eens beschuldigend doen tegenover ouders die te lange leste niet meer weten van welk hout pijlen te snijden. Die 'tik' is vaak een uiting van machteloosheid, zwakte en niet zozeer van kwaadaardigheid.

... en de meeste opvoedingsproblemen kan je overigens terugspeuren naar relatieproblemen tussen de ouders. Kilte in een relatie straalt ook af op de kinderen; ze voelen dat feilloos aan.


Maar dat is natuurlijk een hele straat open deuren intrappen.

Ook al is je laatste zin waar, het meest evidente wordt al eens zo evident dat we het vergeten, dus het mag al eens herhaald worden.
Mooie post!

Wat ik me afvraag is: hoeveel van de mensen die vinden dat een tik gegeven mag worden of die zelf een tik geven weten ook effectief wat het effect daarvan precies is en onder welke voorwaarden.
Nu we toch open deuren aan het intrappen zijn: Kennisgebrek is één van de grootste problemen(scheppers) in een samenleving.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 november 2007 om 23:48.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden