Los bericht bekijken
Oud 12 maart 2008, 09:46   #51
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat verwondert me nu niet echt. Als men bij de rabiate Vlaams-nationalisten maar even gaat wroeten in hun familiehistorie, dan komt men vroeg of laat uit bij collaborateurs. En dan maar kappen op de justitie. Een gedeelte van de Vlaams-nationalisten van vandaag komt recht uit de collaboratie. Punt uit. En als ze dat nu een zouden toegeven, dan zou er al lang geen discussie meer zijn.
hihi nog een aanhanger van erfzonde blijkbaar

ikzelf ben van eind jaren zestig
mijn ouders van de jaren dertig, ze waren respectievelijk 9 en 10 toen de oorlog uitbrak (14 en 15 dus wanneer hij eindigde)
mijn grootvader hield gezochte zigeuners en enkele prostituees verscholen en stelde ze ook te werk tijdens de oorlog (voor sommigen was dat collaboreren ... anderen zagen daar de menslievendheid van in of zelfs een verzetsdaad in, dat was idd niet ongevaarlijk ...)
geen enkele van mijn voorouders werd veroordeeld tijdens de repressie

maar het feit dat ze zelf niet getroffen waren maakte hen en mij niet blind voor het aangedane onrecht in bredere familie- en kennissenkring ...

ter info : er zijn in Vlaanderen na de oorlog 200.000 tot 240.000 mensen verontrust door de repressie (opgepakt, al dan niet een proces gehad, maar de meesten kregen geen proces en van de meesten bleef het dossier ook een leeg mapje ...) ... m.i. zal je dus ferm moeten zoeken naar Vlamingen die van die 240.000 er geen enkele tussen hun voorouders hebben rondlopen

Laatst gewijzigd door Anna List : 12 maart 2008 om 09:47.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden