Los bericht bekijken
Oud 19 mei 2008, 23:18   #40
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht


Gade gij nu echt beweren dat de overheid de welvaart heeft gecreêerd?

Alé; eerste lesje in elk Marxistisch introductieklasje: alleen den arbeider creëert welvaart en de kapitalistische maatschappij heeft ervoor gezorgd dat er zo'n stijging is van de welvaart.

Het kapitalisme, ja. De vrijheid van handelen en investeringen.

Nu ben ik den eerste om te zeggen dat er nooit de volledige liberale theorie is ontplooid. Maar kijk naar de werkelijkheid. Hoe linkser elk land ging in de gehele wereld, hoe lager de huidige levensstandaard. Hoe vrijer, hoe hoger de levensstandaard. Vrijer begrepen als eigendomsrechten over private eigendom en de afdwingbaarheid en rechtszekerheid daarvan. Chaoslanden zoals Congo en de favela's en dergelijke tellen niet mee. Interessant; de favela's worden arm gehouden door overheden enzo.

Ik zeg niet dat het een aards paradijs is onder het kapitalisme. Maar hoe dichter een samenleving de praxeologische wetten aanvaard, hoe meer welvaart zij kan vergaren. Hoe verder een maatschappij de praxeologishce wetten probeert te beheersen door wetgeving en dergelijke (zoals de feodale samenleving), hoe minder welvaart. Meer is er niet aan.
Ja, in de welvaartstaat is er een systeem van meer verdeling gecreeerd om de aandacht van de klassenstridj af te leiden. De overheid wordt tevens gebruikt om de klassenstrijd te onderdrukken. Dit doet ze door te straffen maar ook door te zalven: door middel van de welvaarsstaat.

Vandaar dan ook dat het systeem waarbij de vrije markt teveel speling kreeg,
ten tijde van de industrialisatie, en waarbij conflicten zo hoog opliepen dat revoluties niet uitgesloten waren, uitmonden in sociale toegevingen.

Die sociale toegevingen maakten het leven van de werknemers beter,
niet het economisch systeem waarin ze werkten.

Het lijkt mij trouwens bedenkelijk dat de welvaartstaten i Europa minder welvaart zouden hebben dan het rechtsere amerika... Waar leven het meest armen nu weer?
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden