Los bericht bekijken
Oud 25 juli 2008, 10:16   #18
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Ik denk dat jullie niet begrijpen wat confederalisme is.

Separatisme, of beter: independentisme, wenst de volledige scheiding van Vlaanderen en Wallonië. De soevereiniteit ligt bij die staten en ook het beleid wordt door iedere staat zelf bepaald en uitgevoerd.

Confederalisme wil dat de soevereiniteit bij Vlaanderen en Wallonië ligt, maar wenst niet de volledige scheiding. Sommige bevoegdheden worden door een confederaal niveau uitgevoerd met Vlaamse en Waalse ministers. Zo kan het zijn dat een Vlaamse minister van defensie beslist om een nieuwe legerbasis te starten in bv. Beauvechain. Of een Waalse minister van buitenlandse zaken gaat onderhandelen met Nederland over de uitdieping van de Schelde.

Het is volksverlakkerij om beiden gelijk te schakelen, want het maakt de belgicistische mensen nodeloos bang van confederalisme en geeft independentisten teveel hoop, want een confederale staat staat helemaal niet gelijk aan een onafhankelijke staat.
Ik heb soms de indruk dat ze dat bij de CD&V ook niet echt snappen - ik spreek uit ondervinding op debatten.

Los daarvan: waarom nog een Belgisch niveau houden als we mogelijkheden hebben op Benelux, Europees of ander niveau?

In essentie klopt het wel natuurlijk: het is het einde van de eenheidsstaat België die enkel nog op verdragrechterlijk niveau overblijft.

Maar, en dat is het probleem, confederalisme als staatsvorm overleeft niet. Het is hooguit een tussenstap van misschien 10, 15, 20 of zelfs 50 jaar. Lijkt lang, maar staten leven nu eenmaal langer dan mensen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden