Los bericht bekijken
Oud 15 december 2008, 18:33   #83
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb net een reportage gezien op de Nederlandse tv over oorlogsmisdaden begaan tegen Duitse burgers tijdens WOII, door de geallieerden. Het betrof vooral bewuste massabombardementen op woonwijken door Britse en Amerikaanse bommenwerpers, en massa-verkrachtingen door het Rode Leger.
Het zou eens een interessant debat zijn tussen voor- en tegenstanders van dergelijke acties. Heiligt het doel de middelen? Moesten Duitse burgers gestraft worden voor de misdaden van het regime dat ze aan de macht hebben gebracht? Mag er uberhaupt wel gesproken worden over die misdaden, met als gevolg dat Duitsers zich ook als slachtoffers kunnen profileren? Of blijft een oorlogsmisdaad tegen de burgerbevolking altijd verwerpelijk, in welke omstandigheden ook? Dit lijken mij interessante vragen.
Ik raad U ten stelligste aan het boek "Slaughterhouse five" van de onlangs overleden auteur Kurt Vonnegut te lezen. Deze GI werd door de duitsers gevangengenomen tijdens het Ardennenoffensief en in Dresden ondergebracht.
Hij overleefde het bombardement van 13 februari 1945
en geeft er in dit boek een hallucinante beschrijving van. Aan diverse univesiteiten werd dit boek ovderigens tijdens de Vietnamoorlog verboden
en fanatieke Christenfundi's hebben het met plezier samen met andere "onpatriottische boeken" verbrand. Ook "Mijn Eeuw" van Grass is een veelzeggend boek over de "recente duitse geschiedenis".

De veel gehoorde "verontschuldiging" ivm met de bombardementen op steden/burgers is wel dat "zij" begonnen zijn, zoals het schilderij over Guernica van Picasso zo treffend illustreert. Rotterdam en Coventry zijn de eerste grote Westeuropese steden die de twijfgelachtige eer hadden als eerste systematisch een "vernietigingsbombardement" te ondergaan.

Voorafgaand aan mijn geboorte in het Universitätskrankenhaus van Eppendorf (Hamburg) is deze stad door de geallieerden gebobmbardeerd er waren toen 45.000 slachtoffers en een onbekend aantal gekwetsten. Evenals in Rotterdam zijn in Hamburg de sporen van bombardementen nog steeds goed zichtbaar.

Dat men door conventies en afspraken oorlogen zal "vermenselijken" is een mythe.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden