Los bericht bekijken
Oud 22 januari 2009, 18:21   #128
Fonske
Gouverneur
 
Fonske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Brussel
Berichten: 1.133
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Het is zelfs heel consequent. Volksnationalisme gaat over naties. Brussel is geen natie maar een stad. New York heeft tien miljoen inwoners en doet het met een burgemeester, Brussel een miljoen en heeft de pretentie een 'minister president' te hebben.
Blijkbaar bent u niet bekend met het concept van stadstaten . Hedendaagse voorbeelden hiervan zijn Singapore, Monaco en San Marino. Bovendien zijn er heel wat (natie)staten met een kleinere bevolking en/of oppervlakte dan Brussel. Wat maakt de grootte van de bevolking of oppervlakte nu ook uit als het gaat over zelfbeschikkingsrecht? Ik vind het vreemd dat een volksnationalist dit als argument gebruikt.

Ik vind het grappig dat je New York aanhaalt als voorbeeld. Het land waarin het ligt is gesticht op basis van civiel nationalisme. Komt men wel vaker tegen in landen die zijn ontstaan door immigratie uit verschillende werelddelen. Door de grote verscheidenheid in culturen, religies, talen en etnisch afkomst kan men er zich niet behelpen met een volksnationalistisch kader. Desondanks zijn het allemaal Amerikanen (en zo voelen ze zich ook). En nu we toch parallelen aan het trekken zijn… (ik denk dat je wel weet waar ik naartoe wil)

Wat weet jij trouwens van het 'Brussel gevoel' meneer de Antwerpenaar?
__________________
"Het gezag van duizend personen weegt niet op tegen de bescheiden redenering van één individu" (Galileo Galilei, 1632).

Laatst gewijzigd door Fonske : 22 januari 2009 om 18:25.
Fonske is offline   Met citaat antwoorden