Los bericht bekijken
Oud 23 april 2009, 00:57   #17
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Groene partijen moeten inderdaad het sentimentele achterwege laten en eens deftige wetenschappelijke feiten op tafel leggen (daar zijn er voldoende van). het probleem is echter dat wanneer je je enkel baseert op wetenschappelijk gegronde data, je een publiek hebt die het niet snapt (een nadeel van democratie misschien?) en zich laat beïnvloeden door ongegronde, vaak niet evidente emotionele argumenten van dezen die enkel uit zijn op het vullen van hun eigen zakken (zie zowat elke politieke partij).
Nochtans zijn er voldoende alternatieven: golfslagenergie (onuitputtelijk), geothermale energie (onuitputtelijk),...De wetenschap bestaat, de wil is afwezig. Onlangs zag ik een documentaire (Who killed the electric car? voor de geînteresseerden) die de hypocrisie maar al te duidelijk blootlegt.

Doch wil ik niet de naïeveling uithangen. Ik weet evenzeer dat de zucht naar geld groter is dan deze naar een leefbaar milieu. Het maakt het geheel slechts beter begrijpelijk. Hoe triest dat geheel ook is.
En dan heb je nog de leuke concepten van borehole pressure mines.
Wij kunnen enorm veel. Moesten we moeite doen, zaten we nu met flinke kerncentrales in een baan rond de Aarde met een ruimteelevator.
Helaas dient de wetenschap de economie.

Maar het probleem is erger: er gebeurt gewoonweg helemaal niks.
Kernenergie met obsolescente centrales zoals Doel is het ook niet. Verbrandingscentrales stoten helluvalot uit, en windenergie is tegengehouden door kleinburgerlijke zwijnen met hun Meckerung over zogenaamde landschapsvervuiling.

Zelfs al het bouwen van een enkele breederinstallatie in Belgie met moderne, goed doordachte machinerie, en het sluiten en ontmantelen van Doel (en enkele verbrandingscentrales) zou al veel oplossen. Een beetje minder debiele regelgeving rond energieproductie (windmolens op hoogbouw, ...) en de goedkope derdewereldoplossing van het verbranden van methaangas uit berenputten en biologisch afval (wederom prima doenbaar in blokken of zelfs rijhuiscomplexen) is niet duur en zou nog meer doen.

Net zoals in de andere draad, raad ik je aan om Amerikaanse fora te bezoeken. Zij bepalen onze economie, en er zitten daar figuren die met trots roepen hoe groot hun koolstofvoetafdruk is. En het ergste is: het zijn geen domme mensen...

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 23 april 2009 om 00:59.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden