Los bericht bekijken
Oud 16 augustus 2009, 19:29   #428
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

ik wil niet muggenziften, maar:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Strikt genomen bestaan er in het christendom geen voorschriften, tenzij een paar zeer vage, algemene (Gij zult den Heer uwen God beminnen en uwen Naasten gelijk uzelf), waarbij Jezus zelfs uitdrukkelijk afstand neemt van het strikte opvolgen van regeltjes.
hoe verzoen je dit met:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattheus 5:17
μη νομισητε οτι ηλθον καταλυσαι τον νομον η τους προφητας ουκ ηλθον καταλυσαι αλλα πληρωναι

(denk niet dat ik gekomen ben om de wet of de profeten af te schaffen. ik kwam niet om af te schaffen, maar om te vervullen.)
kan het niet eerder zijn dat jouw visie over regels in het christendom niet van jezus (vrede zij met hem) kwam, maar van saul van tarsus. deze laatste schreef namelijk:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brief aan de Romeinen 7:4
ωστε αδελφοι μου και υμεις εθανατωθητε τω νομω δια του σωματος του χριστος εις το γενεσθαι υμας ετερω τω εκ νεκρων εγερθεντι ινα καρποφορησωμεν τω θεω

(aldus, mijn broeders, werden jullie door christus' lichaam dood voor de wet. zo kunnen jullie samengebracht worden, zelfs met hem die uit de dood terugkeerde. zodat jullie god's vruchten mogen dragen)
niet jezus (vrede zij met hem) schafte de wet af, maar saul van tarsus deed dat. dit was niet echt naar de goesting van de echte apostelen, zoals we bijvoorbeeld in het tweede hoofdstuk van brief aan de galatiers kunnen zien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
In de vierde eeuw werd daartoe een zinnetje aan het evangelie van Mattheus toegevoegd: op deze rots zal ik mijn kerk bouwen.
ik ben eerlijk gezegd wel een beetje thuis in tekstkritiek en ik heb nergens een bron gevonden die de authenticiteit van mattheus 16:18 in twijfl trekt. ik vind de formulering "και επι ταυτη τη πετρα οικοδομησω μου την εκκλησιαν" in alle teksttradities en alle manuscripten die ik ter beschikking heb terug. kun je misschien bronnen aanreiken die aantonen dat dit een latere toevoeging is?



voor de rest denk ik dat we ook hier weer afwijken van het oorspronkelijke onderwerp: het opiniestuk dat benno barnard op de website van knack publiceerde.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!

Laatst gewijzigd door redwasp : 16 augustus 2009 om 19:31.
redwasp is offline   Met citaat antwoorden