Los bericht bekijken
Oud 7 december 2009, 09:49   #19
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Nee de zwaartekracht die u op aarde houdt is die van de aarde, de zwaartekracht die de aarde rond de zon laat draaien is die van de zon.
Dat is niet fout, maar dat is slechts 1 visie. Als we de vraag stellen hoeveel zwaartekrachten er zijn dan kunnen we verschillende antwoorden formuleren:

a) De zwaartekracht is een fysische wet, een universele kracht. In dat geval is het aantal zwaartekrachten 1.
b) Abstracter, maar wanneer men concreet dingen (bijvoorbeeld omloopbanen) wil berekenen met behulp van de gravitatiewet, dan gaat men zwaartekrachten die weinig invloed hebben negeren. Zwaartekracht is dan een concept dat slechts binnen een bepaalde scope bestaat. Het aantal zwaartekrachten is een telbaar aantal n groter of gelijk aan 1
c) De zwaartekracht is een eigenschap van een massa. Dat komt overeen met jouw stelling en die van Xenophon. In dat geval is het aantal zwaartekrachten gelijk aan het aantal massa's (stel x).
d) De zwaartekracht is de kracht die twee massa's op elkaar uitoefenen. In dat geval zijn er (x(x-1))/2 zwaartekrachten (moest dit fout zijn: het is vroeg en heb mijn koffie nog niet op )
e) ...

Uiteraard kan men binnen een bepaalde context een van deze antwoorden verkiezen, maar er is geen algemeen, universeel juist antwoord.

Om pragmatische redenen ben ik persoonlijk meer geneigd God en de zwaartekracht als een enkel iets te beschouwen, maar dat is geen absoluut standpunt. Ik zie bijvoorbeeld het antwoord van 420yeahbaby, de 6.6 miljard goden, niet per se als fout of zelfs tegenstrijdig. De abstractheid van het concept God laat dat toe. De vraagstelling in de openingspost zie ik daarom niet als relevant.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.

Laatst gewijzigd door Visjnu : 7 december 2009 om 09:49.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden