Los bericht bekijken
Oud 17 september 2010, 22:22   #27
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Elke kostenbaten studie over de Lange Wapper (behalve de allereerste, maar daar werden de investeringskosten onderschat) wijst uit dat dit investeringsproject eigenelijk te duur is; enfin, dat de baten de kosten niet waard zijn. Of het nu een brug een tunnel of het forum2020 Meccano-tracé is, de kostenbatenanalyse is altijd negatief.

En toch heb ik nog geen enkel politicus/partij horen opperen dat het misschien beter is dat belastingsgeld elders te besteden en gewoon niets te bouwen (of te zoeken naar andere oplossingen). Ik begrijp dat niet, er moeten toch ook vele Vlamingen zijn die gewoon niks willen, geen wapper, tunnel of meccano en toch profileren de politieke partijen zich door quasi uitsluitend achter het ene of het andere tracé te staan.

Sta ik hier nu echt alleen in?, wat willen jullie, collega's?
Al sinds de analyse van Arup Sum uit 2009 van de toenmalige eerste 3 alternatieven ben ik van oordeel dat de Oosterweelverbinding het verkeerde project is.

Vooral deze conclusie van Arup Sum is fataal voor het project: (komt uit een artikel uit DS van 5 maart 2009)
Citaat:
En de winnaar is... helemaal niemand
· donderdag 05 maart 2009
· Auteur: Dieter Stynen
ANTWERPEN - Volgens de experts die de drie mogelijke tracés voor de Oosterweelverbinding onderzochten, is geen van de ingediende voorstellen het juiste. De onderzoekers schuiven nu zelf een alternatief naar voren dat verdacht veel lijkt op dat van actiegroep Ademloos.

Het onderzoeksbureau Arup UK Sum Research onderzocht de voorbije maanden de drie mogelijke Oosterweeltracés op verschillende vlakken: timing, financiële en technische haalbaarheid, mobiliteit, milieu en mens en omgeving.
(...)
De experts van Arup UK Sum Research komen immers tot een nog veel belangrijker conclusie: eigenlijk is geen van de beide tracés het juiste. Ze zijn allebei net niet gebuisd, maar op lange termijn lossen ze namelijk weinig of niets op met het oog op de overbelasting van de Kennedytunnel en in beide gevallen blijft de Liefkenshoektunnel - die een massa verkeer buiten de stad kan houden - zwaar onderbenut.
(...)
Dat had toen al moeten volstaan om de stekker er definitief uit te trekken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden