Los bericht bekijken
Oud 14 oktober 2010, 14:40   #26
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
de natuur denkt niet, dus het denken is daarbij niet inbegrepen. Het is de Geest die denkt.
1 - Ten eerste de nog onbewuste Logica als grondslag van de natuur.
(Zie daarvoor Hegel.)
2 - Dan de natuur zelf als uiterlijke verschijning van die Logica.
3 - En ten derde de echte bewuste Geest van het denken, die zowel de Logica denkt en de natuur waarneemt. Deze derde zijn wij zelf.
Pas denken en waarnemen zijn echt bewust en daar hebben we dan ook nog de Ziel bij als gevoelsleven.
Dus ook het bewustzijn valt dan in drieën: denken en waarnemen en gevoel.
Zonder meer, dat is het totale systeem van de werkelijkheid, die je niet af kan doen met alleen maar de natuur.
Ik lees hier alleen maar dogma's Harrie. Dit betekent niets tenzij je kunt vertellen wat de eigenschappen zijn van De Geest met een hoofdletter en als je kan bewijzen dat deze eigenschappen oneindig zijn en onafhankelijk van al het andere. Alleen als De Geest volkomen onafhankelijk bestaat is het een oneindige substantie en anders is het een modus van iets anders. Maar als jij zelf niet De Geest bent of deze in zijn geheel omvat of waarneemt, hoe kan je dan zeggen wat De Geest is? Is het niet een element in een stelsel van dogma's met een drie-eenheid als summum van wijsheid?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
electrische stroompjes in de hersenen zijn nog geen denken.
Het denken is geen lichamelijke arbeid ( dat is alleen een middel ), maar een geestelijke arbeid.
Zo zijn eeuwigheid en oneindigheid en God gedachten en geen elektrische stroompjes.
Wat zijn de elektrische stroompjes in de hersenen tijdens zintuiglijke en conceptuele waarnemingen dan wel?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
nee: deze hebben zelf geen bewustzijn, want ze hebben geen hersenen om te kunnen denken, noch ogen om waar te nemen.
Het bewustzijn van ons lichaam ligt bij de microwezentjes.
ook moleculen en atomen kunnen niet waarnemen, want deze hebben geen hersenen en ook geen ogen om te zien.
Wel kunnen de microwezentjes waarnemen.
Ook een steen kan niet waarnemen.Het is precies andersom: de functies van ons lichaam zijn een afgeleide van het hogere bewustzijn van de microwezens.

Je wilt het hogere van het lagere afleiden, maar het is precies andersom.
Als ik bijvoorbeeld schrijf zijn mijn gedachten geen afgeleide van de bewegingen van mijn pen.
Maar de bewegingen van mijn pen zijn een afgeleide van mijn denken en wil om te schrijven.
Het gedrag van cellen en bacteriën voldoet volgens mij aan onze definitie van bewust gedrag. Het pleit niet voor je kennis van zaken dat je meent dat cellen hun omgeving niet waarnemen omdat ze geen ogen hebben. Dus blinde en dove mensen kennen hun omgeving niet? Cellen zijn 'gevoelig' voor bepaalde vormen en stoffen in hun omgeving. Onlangs is waargenomen dat cellen communiceren met gelijke cellen en dat zij daar een orgaan voor hebben en dat zij een groepsgedrag kunnen vertonen. Cellen hebben een beperkt begrip van hun omgeving, hun handelen is doelgericht en door een wil gedreven. Zij hebben een primitieve vorm van bewustzijn.

Ik zie dat je erkent dat ons bewustzijn een functie is van onze hersenen. Dat is tenminste een begin van inzicht in de materie. Wat je vervolgens zegt over microwezentjes is dogmatische meta-fysica zonder betekenis waarbij vergeleken Alice in wonderland nog een wetenschappelijke indruk maakt.

Ik maak tussen lichaam en geest (bewustzijn wil en verstand) geen onderscheid in hoger en lager. Ze vormen een eenheid en kunnen niet afzonderlijk bestaan. Het zijn twee uitdrukkingen van één wezen met een eenheid in wil en verlangens en die hun emoties volkomen delen. Zo ervaren wij het en zo wordt het beschouwd in de biologie en de neurologie en de psychologie en de biochemie en in de geneeskunde. Als jij meent dat jouw wil die een pen hanteert ver superieur is aan het lichaam waarom verlaat je het lichaam dan niet als je daar zin in hebt? Wie is machtiger, de cipier of de gevangene? Je hebt je er tot nu toe bij neergelegd en besloten dat je je maar niet met geweld uit je gevangenis moet bevrijden. Het lijkt mij ook geen zinvol experiment, maar de teleurstelling van je vergissing zal je bespaard worden.
Piero is offline   Met citaat antwoorden