Los bericht bekijken
Oud 11 februari 2011, 18:39   #13
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik kan niet begrijpen hoe de vakbond aanvaardt en zelfs mee bewerkstelligt dat de loonverschillen tussen de verschillende sectoren zo hoog zijn. In plaats van naar wat meer gelijke lonen voor gelijk werk te vragen staan ze steeds op de barricaden om in gelijk welke sector het onderste uit de kan te halen. Van onderlinge solidariteit lijkt geen sprake, het is steeds ieder voor zich lijkt het wel. Als de bazen in de rijkere sectoren (bank, petro-chemie, medicijnen, ...) zien dat hun werknemers met minder kunnen leven als het hun collega's in de moeilijkere sectoren (textiel, distributie, ...) en de werkgelegenheid ten goede komt gaan ze zich misschien ook wat gaan inhouden als het om hun eigen verloning of de winstpercentages gaat en wordt iedereen er beter van.
Ik heb die loonsverschillen ook nooit begrepen.
Sinds 1996 heb ik in alle mogelijke en onmogelijke bedrijven interims gedaan.
Het is gebeurd dat ik voor een identiek werk een loonsverschil had van bijna 700 € bruto! En op de plaatsen waar ik zo goed betaald werd (petroleum en petrochemie) had ik dan nog extra voordelen als de mogelijkheid om heel voordelig een warme maaltijd te krijgen 's middags, gratis vervoer naar het werk met een bedrijfsbus (en dan toch nog verplaatsingskosten terugkrijgen van het uitzendkantoor!) en zo.
Ik heb het allemaal in dank aanvaard maar als ik dan weer ergens ging werken waar de voorwaarden en de lonen veel minder waren, vond ik dat onderscheid toch echt schandalig.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden