Los bericht bekijken
Oud 4 juni 2011, 12:59   #30
Laya
Minister
 
Geregistreerd: 30 september 2006
Berichten: 3.230
Standaard

Iedereen gaat maar voort op wat men hoort in de Belgische media. Met welke bron? Op Radio 2 en 1 hoor ik 'een mensenrechtenorganisatie in Syrië'. Welke mensenrechtenorganisatie?
Maar is er hier iemand die het nieuws volgt op de Syrische TV? Al Jazeera? Waarschijnlijk niet.
Klein voorbeeldje van gisteren: op de Syrische staatszender laat men beelden zien van betogingen in verschillende steden. Als commentaar zegt men erbij dat er 'beperkte betogingen' zijn. Geminimaliseerd dus. Even later op Al Jazeera: 'De Syrische regering ontkent dat er betogingen zijn'. Minimaliseren en ontkennen zijn nog steeds niet hetzelfde, toch?

De vader van de jongen van 13 die vermoord is, was bij Assad, op uitnodiging, die heeft hem beloofd dat hij de schuldigen voor zijn dood zal opsporen en straffen, dat hij de dode jongen ziet als zijn eigen zoon. Als die vader er zo van overtuigd is dat Assad daar iets mee te maken heeft zou hij dan op zijn uitnodiging ingegaan zijn? Ik zeer zeker niet. Een arts heeft ook verklaard dat de vlekken die te zien waren op het lichaam van de jongen tekenen van ontbinding zijn, volgens de oppositie zijn het tekenen van marteling.

Beelden van betogingen op tv, mensen schreeuwen leuzen dat ze vrijheid willen, democratie. Door de reporter wordt dat vertaald dat ze het aftreden van de president willen.

In het begin van de opstanden:
Mensen verklaren dat ze zagen hoe men bloed uit kannen verspreidden op straat. Om achteraf te laten zien waar mensen door de regeringstroepen neergeschoten waren?
Er zijn dode soldaten: de regering zegt dat betogers op hen schieten en zij terugschieten, de oppositie zegt dat het soldaten waren die zich tegen het regime keerden en andere soldaten schoten hen daarom neer. Wie spreekt de waarheid?
Betogers worden neergeschoten door mannen in burgerkleding vanuit een witte pick-up truck. Volgens de oppositie zijn het soldaten, volgens de regering waren het geen soldaten.
Wie moeten we geloven?

Ik ben met een Syriër getrouwd, die volgt de media op de voet, via verschillende kanalen behalve die van hier, die zijn veel te eenzijdig.
Gisteren belde hij naar zijn familie, zijn moeder vertelde dat er betogingen waren in hun omgeving. Voor Assad. Niet tegen. Die zijn er ook, iets van gezien in onze media?

Er is dinsdag door Assad een algemene amnestie aangekondigd, zelfs voor moslimbroeders waarvoor lidmaatschap eigenlijk gelijk is aan doodstraf.

Als ik op onze tv en radio berichten hoor neem ik die dus met een korreltje zout. Men gaat zeer ver aan BEIDE kanten. De meeste Syriërs willen verandering, absoluut. Maar alles wat mis gaat op Assad schuiven, die trouwens nog maar 11 jaar president is en niet almachtig, is misschien toch wat overdreven.
Syrië heeft trouwens 21 miljoen inwoners. Ik zou dat toch verwachten dat ze wat massaler en op meer plaatsen op straat zouden komen.

Wat ik verder nog hoor is dat de opstanden vooral geregisseerd worden door Syriërs die al vele jaren niet meer in hun land wonen. Vanuit Turkije bijvoorbeeld. En dat de bevolking, als er dan toch iemand anders aan de macht moet komen, die mannen niet wil. Ze willen mensen die begaan zijn met hun land, niet diegenen die het jaren geleden de rug hebben toegekeerd.


Ik steun geen van beide kanten, ik ben geen Syrische, ik ben ginder nog nooit geweest, zie nergens betrouwbare informatie en ik ga geen mening vormen aan de hand van de bronnen die hier in de media worden genoemd. Het enige wat ik weet dat het er aan beide kanten niet zuiver aan toegaat en dat de overgrote meerderheid van de bevolking liefst heeft dat de 'rust' gewoon terugkeert... ze vonden het vroeger niet denderend maar nu zeker niet beter.

Laatst gewijzigd door Laya : 4 juni 2011 om 13:00.
Laya is offline