Los bericht bekijken
Oud 7 november 2011, 12:00   #100
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Als de EU het economisch en fiscaal beleid kon bepalen via een eigen ministerie dat niet telkenseerst over alle hoodfsteden moet gaan zou er nooit een probleem geweest zijn.

De langetermijn-oplossing gaat in elk geval in die richting.
Moest Europa vanaf het ontstaan van de Euro controle bevoegdheden over het budgetbeheer van de individuele lidstaten gehad hebben zouden er nu ook minder problemen geweest zijn.
Maar wie wilde dat onder geen beding?
Juist de twee groten nl Duitsland & Frankrijk.
Er waren wel boetes voorzien voor landen die de toegelaten tekorten overschreden. Maar toen Duitsland & Frankrijk in, ik dacht 2004, als enigen binnen de muntunie de norm overschreden,....hebben zij het zo kunnen regelen dat ze die boetes niet moesten betalen.
Dat ze zich vandaag dus niet heiliger voordoen dan de Paus.
Uiteraard is de grote hoofdschuldige van de huidige toestand de in 2008 ontstane bankencrisis, die voor bijna 100% uit de VS is komen overwaaien gevolgd door een economische crisis geweest.
Wij zijn toen op amper 2 jaar tijd van een 0% tekort naar een 5,5% tekort gegaan. En dan waren we nog bij de betere leerlingen in de klas.
Maar nu dat een tweede recessiegolf zich aankondigt vraag ik me werkelijk af op welke manier we de Europese doelstellingen nog kunnen halen?
Ik ben ervan overtuigd dat Europa zijn norm van 2,5 % (?) in 2015 zal moeten bijstellen omdat zo goed als niemand binnen de muntunie deze norm zal kunnen halen, zeker niet als de recessie toeslaat zoals in 2009.
Dit laatste mag natuurlijk de invoering van strengere controle regels niet in de weg staan.

Laatst gewijzigd door speurneus : 7 november 2011 om 12:08.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden