Los bericht bekijken
Oud 29 december 2011, 13:14   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik mag hopen dat ze die cijfers gecorrigeerd hebben voor inflatie. Anders zijn we natuurlijk appels met citroenen aan het vergelijken.
Voila. En het is vrij moeilijk om de inflatie precies te bepalen, zeker op het niveau van een paar procenten, OF op het niveau van 30 jaar verschil en een totaal verschillende set van producten.

Citaat:
De definitie van GDP is: 'Som van de bruto toegevoegde waarden van bedrijven en overheid in een jaar'. Dat dat toevallig ook gelijk is aan de totale geldhoeveelheid maal circulatiesnelheid is leuk, maar doet hier niet ter zake.
jaja, dat weet ik wel, dat dat de definitie is, maar er zit natuurlijk een caveat in: het is niet de som van de toegevoegde waarden, maar de som van de bedragen Euro die voor die toegevoegde waarden zijn uitgekeerd. En op die manier kom je gewoon uit op de hoeveelheid circulerend geld.

Het punt is dat de calibratie "waarde" versus "geldbedrag" nu net de moeilijkheid is, en dat het GDP, zonder geldcreatie, altijd ongeveer hetzelfde zou moeten blijven. Ik zeg het opnieuw: stel dat er 1 ton goud in omloop is, en dat het gemiddeld 12 keer wordt uitgegeven, dan is het GDP elk jaar gelijk aan 12 ton goud. Of daar nu veel of weinig toegevoegde waarde tegenover staat. Maw, als de geldcirculatie constant is, dan is het GDP ook constant, en is het GDP dus totaal geen mate voor de "hoeveelheid toegevoegde waarde". Een heel belangrijk stuk van de meting van economische groei, productiviteit en dergelijke is niks anders dan een meting van inflatie, en die is enkel maar te meten op relatief korte tijden (goederen veranderen niet structureel en consumptiepatronen veranderen niet structureel) en met redelijk lage nauwkeurigheid. Maw, je kan wel een monsterinflatie van zeg maar 8% op een jaar grosso modo vaststellen. Om gaan te discussieren over 0.5% of 0.8%, dat is ridikuul. En om de inflatie over 30 jaar te bepalen, dat is ook nogal moeilijk, want de producten, de consumptiepatronen en al dat zijn zwaar veranderd. Je kan dus niet "de prijzen van eenzelfde mandje goederen" gaan vergelijken.

EDIT: in feite ben ik mis: het GDP is niet de hoeveelheid rondgaand geld, maar de hoeveelheid rondgaand geld, gedeeld door het gemiddeld aantal "verhandelingen" van grondstof tot aan product, omdat de hoeveelheid rondgaand geld altijd de ganse prijs betreft, en het GDP enkel het stuk toename in prijs meeneemt ("toegevoegde waarde"). Als een goed dus gemiddeld 3 keer verkocht werd alvorens als consumptieproduct verkocht en geconsumeerd te worden, dan gaat er 3 keer meer geld rond dan het GDP.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 december 2011 om 13:18.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden