Los bericht bekijken
Oud 23 maart 2012, 03:16   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het is niet de nonchalantigheid van de gemakzuchtige dat men zich moet richten! En inderdaad een prestigeverlies, en naar ik vrees onherstelbaar.
Ook nog even dit: zelfs in het Duits kent men naamvalserosie. In steeds grotere mate verdwijnt in het dagdagelijks gebruik de datief. Of maken mensen er fouten tegen.

Ik heb altijd mijn bedenkingen als mensen menen dat taal maakbaar is en dat een vroegere standaard hoger staat. In de meeste gevallen is een al dan niet gedwongen terugkeer ernaar gedoemd te mislukken. Denken we maar aan de pogingen die de Grieken hebben ondernomen na hun prille onafhankelijkheid om de bestaande Griekse omgangstaal (Dimotiki) ter vervangen door een taalvorm die sterk aanleunde bij het klassieke Grieks. Dat Katharevousa had talrijke vormen die in het Grieks van de betere kringen niet meer voorkwamen. Toch heeft men met man en macht gepoogd dat Katharevousa ingang te doen vinden, tevergeefs echter. Zelfs geboden en verboden, met wettelijke straffen erbij, hebben niets uitgehaald.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden