Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2012, 03:02   #238
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Nu nog hoor je belgicisten (en spijtig genoeg ook een minderheid Vlaams-nationalisten) verklaren dat er een groot verschil is tussen Nederlands en Vlaams. Ze hebben een punt wanneer ze het dialect-Vlaams bedoelen maar niet wanneer ze het hebben over het zogenaamde "schoon Vlaams" of zeg maar Nederlands. Op wereldvlak is Nederlands een belangrijke taal, het zogenaamde Vlaams is te verwaarlozen.

Ik heb deze discussie doorgenomen en heb vastgesteld dat het politieke aspect in de discussie niet aan bod komt. Ik vind dit nochtans zeer belangrijk.
Maar natuurlijk. Iedereen die ook maar enigszins vertrouwd is met de Belgisch-Franstalige wereld zal dit beamen. Het zijn vrijwel altijd dezelfde argumenten die terugkomen:

- 'Ze praten zelf allemaal dialect en kunnen geen Nederlands'
- 'Op hun eigen televisiezenders worden ze altijd ondertiteld'
- 'Nederlanders en Vlamingen verstaan elkaar niet'

We moeten niet ver zoeken voor de mening van buitenstaanders. Bij de commentaren voor het filmpje van Mega Mindy - Mega Mindy Tijd vinden we al letterlijk uitspraken als

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hoktemberyanci26
is het de allegemeine nederlandse taal die wie bij radio of tv horen ?

ik vind nederlands sonder dialecten super mooi daarvoor studeer ik nederlands.. super mooi
Nu wil ik hier niet de moreel superieure uithangen. Zelf praat ik meestal een schabouwelijk Brabants/verkavelingsvlaams met mijn vrienden. Maar als volk kunnen we beter, verdomme.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden