Los bericht bekijken
Oud 9 mei 2012, 19:51   #21573
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mensen vluchtten - ook en zeker in Antwerpen- voor het Spaans geweld en niet 'omdat ze calvinistisch waren' zoals u schijnt te suggereren. In ieder geval meer dan 10 ?* 15 % van de bevolking in het zuiden zal zeker niet calvinistisch geweest zijn. En in het Noorden maar evenmin.
Echt waar, jij haalt echt alles door elkaar heen!..
Overigens vind ik het vrij opmerkelijk dat jij godsdienst in deze ( de totstandkoming van de Republiek, en de rede van de grote trek van Zuid naar Noord) minimaliseert. Maar godsdienst bij de "Belgische" revolutie als zeer belangrijk zijnde factor meeneemt, om zodoende het verschil tussen Noord en Zuid aan te tonen.

Mijn punt is dat het "Noorden" niet zo Calvinistisch/Protestants is/was, zoals jij altijd probeert te schetsen.
Dat is gewoon een historisch feit, grappig is trouwens dat die "historicus" die jij aanhaalt dat ook bevestigd.

Verder zei ik dat de Republiek niet Calvinistisch was, omdat het net als Nederland nooit maar dan ook nooit een staatsreligie heeft gekend. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk of België, dat het Calvinisme dominant was in de Republiek heb ik nooit ontkend.
Maar de Republiek Calvinistisch noemen gaat te ver, daar het geen officieel beleid had opdat gebied, en zeer vrij was voor anders denkende in vergelijking met andere landen in die tijd.

Het andere waar ik een probleem mee heb, is het feit dat jij de Republiek als zijnde Hollands neerzet. Ook dat klopt niet aangezien de houding van Holland bij de totstandkoming van de Republiek eerder afwachtend was dan het voortouw te nemen. Neem bijvoorbeeld Amsterdam, een van de laatste zo niet dé laatste Hollandse stad dat haar poorten opende en zich aansloot bij de Geuzen en hun strijd.
Pas toen "de boel" uit het Zuiden (vooral Vlamingen) zich voornamelijk in de Hollandse steden zich zijn gaan vestigen nam "Holland" de dominante rol op zich. En zelfs toen bleven Zeeland en Friesland onder andere hun eigen rol spelen, zoals op zee héél duidelijk te zien was.

Al met al blijf je in mijn ogen dan ook gewoon een Belgische clown, die verre van geloofwaardig is.
Kijk vooral naar jouw opstelling in de meeste recente discussies;
  • Hollands leger in het Warandapark 1830(?!?).
  • Orange was een Prinsbisdom(?!?).
  • Voeren heeft geen binding met Limburg.
  • Amsterdam is een vuile stad, komt dan met een bron uit 2007!, plus foto's van een staking uit 2010(!!!).
  • Alles boven de Moerdijk is Calvinistisch.
  • Alles beneden de Moerdijk is Katholiek.

Neen van jou kan ik niks maar dan ook niks leren, ga lekker buiten spelen met je billenmaatje Henrike uit Luik.

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden