Los bericht bekijken
Oud 26 april 2013, 12:46   #17
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.656
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik kom als N-VA-kiezer stilaan tot de conclusie dat het Franstalig maximum gewoonweg nooit in de buurt zal komen van het Vlaamse minimum. Na de overwinning van de N-VA op 13 juni zijn de Franstaligen verder gegaan dan ooit tevoren, maar het is nog bijlange niet genoeg. Indien over een aantal maanden en eventueel na nieuwe verkiezingen blijkt dat het nog steeds nergens op draait, gaat het dan geen tijd worden dat we stoppen met dit treurspel? We kunnen de welvaart van onze mensen niet blijven op het spel zetten... Ik wil dit niet, maar als het moet, moet het.

In zo'n geval, zien jullie het dan zitten om Brussel los te laten en alvast via het Vlaamse parlement de onafhankelijkheid uit te roepen? Eventueel kan Brussel later nog steeds bij ons komen, na onderhandelingen.

Brussel loslaten heeft trouwens wat voordelen:
1. We gaan in een echt Nederlandstalig land leven.
2. Vlaanderen is volgens 'de Tijd' perfect leefbaar zonder Brussel
3. Heel wat Brusselse instellingen en bedrijven zullen naar Vlaanderen trekken.
4. Wanneer we een staatsgrens hebben kunnen we een goed migratiebeleid voeren en de Vlaamse gebieden die we nog niet verloren hebben aan België redden van verfransing.
Vlaanderen kan inderdaad rustig verder leven en economisch groeien zonder dat Brussel er formeel deel van uitmaakt. Meer nog, de zogezegde "rijkdom van Brussel" steunt op een statistische leugen, dit heb ik hier reeds meerdere malen aangehaald. De bewoners van een autonoom Vlaanderen zonder "Bruxelles" zullen verder nog steeds naar Brussel komen shoppen of bioscopen, toneel, opera bezoeken wanneer ze daar zin in hebben. Stel, in het slechtste geval, dat een zelfstandig Brussel of een WalloBrux-Brussel formeel zich door de tweetaligheid ongebonden verklaart, dan nog heeft de middenstand er alle belang bij om in de praktijk die tweetaligheid aan te houden. Want wanneer de Beulemansstad nóg onvriendelijker zou worden tegenover ons riskeren ze daar serieuze financiële gevolgen van te ondervinden. Ik acht het zelfs mogelijk dat de connecties tussen Brussel en een autonoom Vlaanderen er zouden op verbeteren.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden