Los bericht bekijken
Oud 12 januari 2015, 16:51   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.625
Standaard Een reflexie over staken in 2015 ...

Eerst nog een ander klein reflexietje:
er is hier wel een soepforum 'vakbonden', maar geen soepforum 'werkgevers'.
Hoe zou dat komen ?

En dan de reflexie: wie wint bij een staking anno 2015 ?
Zijdelings: als deze tijd staken nog nuttig is, en zelfs een grondrecht, waarom is lock out dan ook geen recht en even nuttig.
Lock out in de zin van: de vakbonden staken, okee zegt de werkgever: ik sluit mijn winkel voor iedereen, ook voor werkwilligen, tot ik vind dat ik er terug goesting voor krijg, bijvoorbeeld aan de onderhandelingstafel.

titel: Nederlandse vakbond wil nooit meer staken: ‘Het levert toch niks op’
link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2015...c6f4ccefb6c051



Citaat:
De Nederlandse vakbond De Unie gooit het stakingswapen overboord omdat het bot is geworden. 'Staken levert niks op, daarom doet De Unie dat niet meer. Als argumenten aan tafel niet helpen, dan helpt een polonaise op het Malieveld (groot grasveld in Den Haag waar vaak demonstraties plaatsvinden, red.) zeker niet. Wat helpt, is een goed gesprek met de werkgevers over waar ook wij werknemers met dit land naar toe willen', zegt voorzitter Reinier Castelein maandag.


'Een hete lente levert geen dialoog, continuïteit en kans op inkomenszekerheid', stelt de vakbondsvoorzitter. 'Telkens weer blijkt dat harde acties aan de poort, een krijgszuchtige mars op het Malieveld en stakingen per saldo steeds verliezers opleveren.'

Volgens Castelein is staken ook niet meer van deze tijd: 'De arbeidsmarkt verandert, daarom moeten werknemers mee veranderen. Iedereen die dat ontkent, leeft in een andere eeuw. Bij die houding past het niet om met het mes op tafel de gesprekken aan te gaan. Wij zeggen dus heel duidelijk, in 2015 gaan wij er aan de onderhandelingstafel uitkomen.'

De Unie is met circa 50.000 leden een van de kleinere vakbonden en was volgens Castelein vorig jaar betrokken bij een zestal stakingen.

De vakorganisatie FNV, met meer dan 1 miljoen leden, wijst de beslissing van De Unie af. 'Een vakbond die nooit staakt, is als een tijger zonder tanden', reageert FNV-voorzitter Ton Heerts. 'Staken is de kern van vakbondsvrijheid en niet voor niets een grondrecht.'
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden