Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2015, 11:56   #152
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 18.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Je ziet niet het verband met veroorzaakte leugens in persoonlijke perspectief, degene die liegt zal dat blijvend ontkennen dat hij/zij heeft gelogen om de zaak in een slechte richting te laten evolueren, degene die belogen wordt zal dan in regel dat al dan niet als (on)geloofwaardig beschouwen maar wel gedemotiveerd raken als de leugen achteraf gebruikt blijkt te zijn om u in een bepaalde richting te laten sturen..'liegen' heeft een krachtige manipulerende werking !

'Liegen' zijnde heeft heel weinig te maken met het geven van een mening of uiten daarvan of kritisch te zijn...liegen is een trukje om iemands geloofwaardigheid te ondermijnen !

Owja, 'liegen' om te corrigeren is dan weer iets anders, maar dan moet het je wel dagen wat het verband hiermee is, meestal gebeurd dat achteraf wanneer de waarheid van de zaak in het achterhoofd wel een indrukwekkende aanpassing vergt van mijn houding ten aanzien van de anderen, en dat met het respect voor degene die gelogen heeft...het kan lang duren eer die zal toegeven dat hij/zij indertijd heeft gelogen over de omstandigheden, met gevolgen die een fikse knauw kunnen betekenen in jouw karakter/persoonlijkheid.
Ik heb enige moeite om een lijn te zien in uw opsomming.
1) Wat ik zei, was dat "vrije meningsuiting", en een eventueel "recht op" ervan, niks te maken heeft met liegen. Want, dat is niet zeggen wat je denkt. Dat is geen "mening".
2) Er zijn mensen die wéten dat wat ze zeggen niet klopt, dat is liegen en die mensen zijn leugenaars.
3) Er zijn mensen die NIET weten dat wat ze zeggen niet klopt, ze DENKEN dat het klopt, dat is wèl meningsuiting.

U heeft het hier over zaken als "persoonlijk perspectief", en doel en gevolg enz van liegen, maar eigenlijk valt dit allemaal te reduceren tot 1 enkel woord: "motief".

Wat zie ik vaak: mensen die "vrije meningsuiting" en een "recht erop" als "alles mogen zeggen" beschouwen. Dat is niet juist. Vrije meningsuiting is niet "mogen liegen".
Het is mogen zeggen wat je denkt, eender wat dat is, eender waarover en eender of het juist of fout is. In geval het fout is / blijkt, dan was de mening een vergissing, niet liegen.

Het gaat me niet over motieven hier, louter om gebruik / misbruik van termen. Liegen / laster als toegelaten beschouwen op basis van een recht op vrije meningsuiting is als inbreken toelaten op basis van brandveiligheid.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden