Los bericht bekijken
Oud 2 januari 2016, 20:19   #146
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
moet je er echt de Joden weer bijsleuren?
Het oud-testament maakt deel uit van de Bijbel, inderdaad er zijn veel verschillende interpretaties daarvan, net als van de Koran.

Natuurlijk stel ik het op een rij, naast de Torah. Al die boeken hebben erg veel met elkaar gemeen en het is zonder meer duidelijk dat er serieuze copycats aan het werk geweest zijn. Niet alleen communisten vinden dit, ook de meeste seculiere historici zien het zo.
Overigens waren de Sovjet-autoriteiten barmhartiger voor orthodoxen dan voor moslims of katholieken. De Russisch-orthodoxe kerk konden ze controleren, en vanaf de jaren 40 waren de relaties tussen kerk en de communistische partij zelfs gemoedelijk.
Islam viel veel moeilijker te controleren, daarom zijn islamitische ex-Sovjet landen over het algemeen meer seculier dan christelijke. Islamitisch onderwijs mocht niet meer, talloze imams kregen een enkeltje richting Siberië, de meeste moskeeën moesten de deuren sluiten, sommige werden omgebouwd tot dancing of sportzaal. Daarom zijn landen als Azerbaidjan of Kazachstan vandaag zelfs minder gelovig dan België.
Hopelijk houdt je sojvet-geschiedenisles op één of andere manier verband met wat ik schreef, maar mocht het naast de kwestie zijn, is het gelukkig toch nog interessant.

Ik heb al vele theologische meningen van de linkerzijde gehoord, en nooit de indruk gekregen dat deze gelegenheidstheologen wisten waarover ze het hadden. Ik denk dat het aan twee dingen ligt: als je gelooft dat godsdienst opium voor het volk is, hoef je eigenlijk niet te weten hoe deze godsdienst er van binnen uit ziet, en als je gewend bent alles "gelijk te praten", dan moeten ook alle godsdiensten gelijk zijn.

Wat dat betreft, is het eenvoudiger met mensen die bijvoorbeeld snel rijk willen worden ("rechtsen"); sympathiek is dat niet, maar wel gemakkelijk: die zeggen gewoon dat ze niet hoeven te weten wat die godsdiensten allemaal voorstellen, en er voldoende aan hebben, het effect op hun portemonnee en eventueel hun veiligheid te constateren.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline