Los bericht bekijken
Oud 25 april 2016, 13:38   #134
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Misschien moet je dan toch maar eens een vergelijking maken tussen de moslims en die mensen waar u met een katholiek triomfalisme op neerkijkt, met name de Joden. Joden zijn, samen met de uitbreiding van het Romeinse rijk Europa binnengekomen. Dat is, grofweg sedert een twee duizend jaar. Gedurende die twee duizend jaar waren het niet de Joden die de Europese Christenen last bezorgden. Wel omgekeerd. Die twee duizend jaar in West-Europa zijn voor de Joden een periode geweest van langdurige discriminatie die pas is opgehouden met de Napoleontische veroveringen. De Joden waren niet alleen het voorwerp van discriminatie maar evenzeer met de regelmaat van een klok het doelwit van gedwongen bekeringen, uitwijzingen en meedogenloze slachtpartijen. In Oost-Europa ging het onverbiddelijk door (nooit gehoord van de pogroms?) om een hoogtepunt te bereiken toen de nazi's hun industriële moordmachine op het getouw zetten. Met een schaamteloos stilzwijgen vanwege het Vaticaan.
Was dat toe te schrijven aan de onwil van Joden om zich te integreren? Neen, de overgrote meerderheid vroeg niet liever dan volwaardige burger te kunnen zijn. Maar het Christendom jaagde ze bij elkaar en dwong hen opeengehoopt in ghetto's te leven. De ghetto's, een uitvinding van het Vaticaan. Het Christendom ontzegde hen de toegang tot tal van beroepen en ambten. En nu komt u mij hier vertellen dat ik meer kritiek heb op de moslims dan op de Joden omdat in een kleine tak van het religieus sterk versplinterde Judaïsme er een kleine ultra-orthodoxe groep is die ook een vrouw liever geen hand reikt. Zou je tenminste de intellectuele eerlijkheid willen opbrengen om te erkennen dat de Europese maatschappij nooit last heeft gehad van een joodse onwil tot integratie. Integendeel! Kijk eens naar de massa Joden die, niettegenstaande de niet aflatende tegenwerking toch zijn kunnen doordringen in de europese cultuur en wetenschap.
Ik vind uw bijdrage waardevol en correct.
Jammer dat Jan zoals steeds onvolledig citeert, en blijkbaar met de mond vol tanden staat?
alice is offline   Met citaat antwoorden